Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i ukebladet Hjemmet-(9/06) på sidene kvinne til kvinne et innlegg under temaet -Å lære barne å nyte alkohol- innlegget gikk kort utpå at innskriveren hadde vært på vanlig søndagsmiddag hvor det ble servert rødvin med alkohol også til husets to tenåringer på 16 og 17 år, det ble drukket to fl. vin, alså ca.en halv flaske pr. person,

og hun ble fortalt den "klassiske" som snart må være utgått på dato om at det

er bedre at barna lærer å nyte alkohol hjemme.....

Det jeg reagerer på er svaret som skribenten/redaktør på denne siden gir, hun rett og slett forsvarer disse foreldrene..

-

sitat: selvsagt kan du være uenig, men du bør også respektere deres ståsted når det gjelder alkohol,

du kritiserer dem for at de drakk opp to flasker rødvin til en søndagsmiddag.En slik middag på en fridag skal jo være hyggelig og lang osv.. -sitat slutt-

Det jeg vil frem til er at det etter norsk lov er straffbart å servere alkohol til mindreårige også sine egne barn og jeg syns det tar seg dårlig ut at noen forsvarer det i et offentligt ukeblad.

Skrevet

Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så om å gjøre å lære barn å drikke før det er lovlig.

Hvis ikke foreldra vil drikke selv, og vil rettferdiggjøre det for barn ved også å la dem drikke. Naturliggjøre det for seg selv. Det burde vært like forbudt for foreldre som for fremmede. Det er en større svik av foreldra enn av fremmede.

Skrevet

Helt enig - det er det med signaleffekten av at ens egne foreldre driter i loven...

Ellers hørte jeg et veldig bra argument: Man ser aldri ungdom bli drita på vin ute på fest - så skal man "lære" dem å drikke, så lær dem å drikke dårlig sprit :-)

Skrevet

Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så om å gjøre å lære barn å drikke før det er lovlig.

Hvis ikke foreldra vil drikke selv, og vil rettferdiggjøre det for barn ved også å la dem drikke. Naturliggjøre det for seg selv. Det burde vært like forbudt for foreldre som for fremmede. Det er en større svik av foreldra enn av fremmede.

helt enig!

Skrevet

helt enig!

En jeg traff på fikk 21 dager fengsel for å selge sprit til mindreårige.

Skrevet

En jeg traff på fikk 21 dager fengsel for å selge sprit til mindreårige.

Det var'n væl unt!

Skrevet

Helt enig - det er det med signaleffekten av at ens egne foreldre driter i loven...

Ellers hørte jeg et veldig bra argument: Man ser aldri ungdom bli drita på vin ute på fest - så skal man "lære" dem å drikke, så lær dem å drikke dårlig sprit :-)

Har du aldri sett ungdom bli drita på vin? Det har jeg :o)

Mer enn en gang, også...

Skrevet

Har du aldri sett ungdom bli drita på vin? Det har jeg :o)

Mer enn en gang, også...

fanken - der røk den teorien -hehe

Mary Poppins
Skrevet

Jaja folk har veldig forskjellige meninger om dette. Selv fikk jeg alkohol til maten da jeg var hos besteforeldrene mine siden jeg var 15 år. Jeg fikk også med meg vin fra foreldrene mine når jeg skulle på fest, fra jeg var 15-16år. Jeg har ikke tatt noe skade av dette.

For ordens skyld, jeg mener ikke at alle andre foreldre bør gjøre det samme.

Gjest togli
Skrevet

Øh, jeg klarte fint å bli drita på vin i ungdomstida...Men så har jeg nok et "billig" hode også da ;-)

Gjest togli
Skrevet

Enig!

Skrevet

Jeg serverer vin til ungsom i min familie, enten de er 15 eller 90. Trenger ikke være helt paranoid.

Skrevet

Enig!

Det fins foreldre som hevder sin rett til å skjenke barn. Hvorfor er det så viktig?

Hvorfor fortsetter de å hevde at det er riktig å gi en 15-åring alkohol, når all vitenskap sier det motsatte?

For ikke så mange år siden hevdet foreldre sin rett til å slå sine barn. I Storbritannia gjør de det enda. Visse grupper i Norge fortsetter å slå sine barn på tross av lover og bedre vitende.

Vold er ingen snarvei til god oppdragelse.

Fyll er ingen snarvei til å beherske alkohol, men avholdenhet i unge år er, det kan vi bevise.

Gjest vioola
Skrevet

Det fins foreldre som hevder sin rett til å skjenke barn. Hvorfor er det så viktig?

Hvorfor fortsetter de å hevde at det er riktig å gi en 15-åring alkohol, når all vitenskap sier det motsatte?

For ikke så mange år siden hevdet foreldre sin rett til å slå sine barn. I Storbritannia gjør de det enda. Visse grupper i Norge fortsetter å slå sine barn på tross av lover og bedre vitende.

Fyll er ingen snarvei til å beherske alkohol, men avholdenhet i unge år er, det kan vi bevise.

nei , men er det en mellomting er det bra.

Ei jente jeg gikk på ungdomskolen hadde kjempestrenge foreldre , fikk aldri være lenge ute , ha gutter på rommet etc , hun er den av oss som skeiet mest ut og ble gravid som 16.

synes ikke foreldre nødvendigvis må servere alkohol til barna , men altså ikke ha en sånn holdning at den gangen barna smaker alkohol , som nok ganske sikkert vil skje før de er 18 , at de da fortsatt tør å komme hjem selv om de er fulle eller i trøbbel.

og serverer man et vinglass til 16 åringen signaliserer man jo det

fei1365380229
Skrevet

Veldig enig med deg her. Blir helt kvalm av å høre foreldre som sier at jeg sender med dem bare det og det så vet jeg hva de drikker.

Våkn opp! Da drikker de dette og en del til, de har jo fått klarsignal på at det er greit.

Hvis det ikke er greit hjemme så prøver også ungdommen å straighte seg opp litt når de kommer hjem og da drikker de nødvendigvis mindre også.

Jeg sier ikke at foreldre skal bli flyforbannet hvis poden på 15 år kommer hjem full, men de behøver ikke å få et klapp på skulderen heller.

All forskning viser at der ungdom hvor foreldre har et "avslappet" forhold til det med å kjøpe til barna drikker vesentlig mer enn de andre og i tillegg blir de utsatt for mer vold, røyker mer, bruker mer dop osv., de drikker dessuten vesentlig mer som voksne.

Skrevet

Jeg innrømmer at jeg har servert ungene alkohol før de fylte 18. Men det var bare på julaften. Ingen av dem har fått problemer med alkohol.

Skrevet

Jeg vet med sikkerhet at dattera mi har vært drita på vin. En gang hun var på besøk på lændet og de puttet slange nedi halsen hennes og helte hele vinflaska nedpå.

Hennes store skrekkopplevelse, tror ikke hun har drukket så mye vin seinere :o)

Mary Poppins
Skrevet

"Man ser aldri ungdom bli drita på vin ute på fest - så skal man "lære" dem å drikke, så lær dem å drikke dårlig sprit :-)"

Jeg har klart å bli drita på vin siden jeg var 15, så joda det går så bra atte ;)

Skrevet

nei , men er det en mellomting er det bra.

Ei jente jeg gikk på ungdomskolen hadde kjempestrenge foreldre , fikk aldri være lenge ute , ha gutter på rommet etc , hun er den av oss som skeiet mest ut og ble gravid som 16.

synes ikke foreldre nødvendigvis må servere alkohol til barna , men altså ikke ha en sånn holdning at den gangen barna smaker alkohol , som nok ganske sikkert vil skje før de er 18 , at de da fortsatt tør å komme hjem selv om de er fulle eller i trøbbel.

og serverer man et vinglass til 16 åringen signaliserer man jo det

Det er ikke disiplin og ensretting fagfolkene er ute etter, men generelle holdningsendringer.

De fleste vanlige folk er opptatt av å nevne enkelteksempler. Utvalget og framstillingen av disse preges av den enkeltes holdning. Da avhenger det hele av hvem som kommer til orde. Hvis bare allmenheten kunne få tillit til forskerne og resultatene de kommer fram til, så er vi på vei. Da vil disse enkelttilfellene som ofte er oppdiktet, til å blekne.

Forskningen viser tydelig at ved å utsette barns debut med alkohol og mange endre voksenting, så hindrer vi at de "preges" for tidlig, dvs at de senere er bedre rustet til å vurdere om de skal bruke dette stoffet eller føre denne livsstilen. De er bedre i stand til å "stå i mot". Logikk og resonneringsevne er bedre utviklet, og det er himmelvid forskjell fra 15 år til 18 år.

Skrevet

Veldig enig med deg her. Blir helt kvalm av å høre foreldre som sier at jeg sender med dem bare det og det så vet jeg hva de drikker.

Våkn opp! Da drikker de dette og en del til, de har jo fått klarsignal på at det er greit.

Hvis det ikke er greit hjemme så prøver også ungdommen å straighte seg opp litt når de kommer hjem og da drikker de nødvendigvis mindre også.

Jeg sier ikke at foreldre skal bli flyforbannet hvis poden på 15 år kommer hjem full, men de behøver ikke å få et klapp på skulderen heller.

All forskning viser at der ungdom hvor foreldre har et "avslappet" forhold til det med å kjøpe til barna drikker vesentlig mer enn de andre og i tillegg blir de utsatt for mer vold, røyker mer, bruker mer dop osv., de drikker dessuten vesentlig mer som voksne.

Mest guffent er når foreldre sier: du har bragt skam over MEG, OSS foreldre. DU har skuffa OSS.

Hvem er det som holder foreldrene ansvarlig hvis de selv ikke har sendt med poden drikkevarer?

Hvis de selv ikke har sendt med noe, kan de trygt oppta jakten på dem som har utstyrt poden med drikke, med loven i hånd. Hvis de selv har sendt med, så kan de bare få det i trynet selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...