Gå til innhold

Hjelp til selvhjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest SånnErNoDet
Skrevet

Jeg lurer på hvem jeg kan kontakte for å få hjelp til å hindre selvskading?

Er det rettferdig å plage min kontaktlærer med dette ? synes ikke at jeg har rett til å pålegge henne en slik bekymring, men samtidig er det henne jeg stoler mest på....vet ikke helt hvor jeg skal begynne jeg..eller om jeg vil ha hjelp enda..men lufter tanken..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan bruke fastlegen, helsesøster, skolehelsetjenesten.

Gjest aut.vernepl.
Skrevet

Hei. Kjære deg. Jeg anbefaler deg å kontakte denne læreren din, slik situasjonen er for deg nå. Læreren din har taushetsplikt og kan, bør være i stand til å finne det riktige forumet for deg, dvs nettverket. Jeg anbefaler dette fordi du gir inntrykk av denne er en av de få som du føler deg trygg på, og dette er viktig.

Noen som er enige?

Gjest aut.vernepl.
Skrevet

Du kan bruke fastlegen, helsesøster, skolehelsetjenesten.

Hei NHD.. Jeg ser du av din stilling, anbefaler personen å gå direkte til lege, helsesøster etc. Var det galt av meg å skrive det jeg gjorde? til tross for min utdanning? Håper jeg ikke skrev noe galt, men jeg tok utgangspunkt i at læreren var den personen vedkommende stolte mest på. Temaet er jo vanskelig!!

Gjest aut.vernepl.
Skrevet

La meg få legge til dette, SånnErNoDet. Innlegget mitt ble skrevet mens NHD skrev og la ut sin. Hans innlegg så jeg altså ikke. Jeg overprøver ikke derfor NHD som er fagperson her, bare så det er sagt.

Gjest Kaffetass
Skrevet

Hei NHD.. Jeg ser du av din stilling, anbefaler personen å gå direkte til lege, helsesøster etc. Var det galt av meg å skrive det jeg gjorde? til tross for min utdanning? Håper jeg ikke skrev noe galt, men jeg tok utgangspunkt i at læreren var den personen vedkommende stolte mest på. Temaet er jo vanskelig!!

Tror du at du ikke har lov å være uenig med han fordi han er en fagperson eller?

Vi er mange som ikke alltid er enige med han, uten at han hugger hånden av oss av den grunn! *s*

Gjest aut.vernepl.
Skrevet

Tror du at du ikke har lov å være uenig med han fordi han er en fagperson eller?

Vi er mange som ikke alltid er enige med han, uten at han hugger hånden av oss av den grunn! *s*

Heisann.. jovsst har jeg vel lov til å være uenig. Men dette var et alvorlig tema for vedkommende. Og det så ut til at jeg overprøvde psykiateren. Ikke helt heldig for vedkommende som skrev og spurte tenkte jeg bare..

Ydmyk aut.vernepl.

Gjest Kaffetass
Skrevet

Heisann.. jovsst har jeg vel lov til å være uenig. Men dette var et alvorlig tema for vedkommende. Og det så ut til at jeg overprøvde psykiateren. Ikke helt heldig for vedkommende som skrev og spurte tenkte jeg bare..

Ydmyk aut.vernepl.

Ok!

Mista nikket
Skrevet

Det er sikkert en dyptliggende grunn til at du tenker på selvskading. Ta kontakt med et krisesenter og kanskje de kan hjelpe deg der du er nå og veien videre.

Lykke til

Gjest Er pedagog selv
Skrevet

Jeg synes ikke det var det minste galt å råde henne til å kontakte sin kontaktlærer.

Greia er at det må være en man kan stole på. Det betyr ikke at man skal gå til terapi hos kontaktlæreren, men at det kan være den personen som man lettest kan ta det opp med. Så er det opp til læreren å vurdere hvilken instans som skal kontaktes.

Jeg er pedagog selv, og har opplevd at elever har fortalt meg om selvskading etc. At de forteller meg det, tar jeg som et tillitstegn. Men når det blir et omfattende problem så må jeg bringe det videre, og da er ofte helsesøster en viktig instans.

Men det aller viktigste er at ungdommene har noen som de tør å si dette til. Hjelper ikke om skolen har en helsesøster, eller fastlege dersom elevene ikke føler seg trygg nok til å snakke med vedkommende.

Man skal kunne ta opp vanskelige ting med sin kontaktlærer. Men samtidig må en være klar over at kontaktlæreren ikke har kompetanse til å overta ansvaret for en når det er så alvorlige saker. Men som første steg til selvhjelp synes jeg det er greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...