Gå til innhold

Hjemmeboende voksne barn i full jobb

Anbefalte innlegg

Gjest betale sin egen mat?
Skrevet

Hvordan er praksisen hos dere, og når begynner voksne hjemmeboende barn å betale noe.

Skal en 20 år gammel jente i full jobb betale sin egen mat, eller er det uhørt og frekt å forlange det?

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• flisa

7

• Mary Poppins

7

• keinstein

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mom33
Skrevet

Ikke bare for mat, men også husleie. Får hun utført flere servicefunksjoner, som f.eks. klesvask o.l., skal hun også betale for det.

Herremin, kan det være noe spørsmål om hun SKAL?

Skrevet

selvfølgelig skal hun betale når hun tjener penger selv...

Skrevet

Hun er i full jobb?

Selvfølgelig skal hun bidra til matbudsjettet, og hun bør da også betale husleie. Det ville jeg tatt som en selvfølge.

Skrevet

Høhø.

Jeg måtte betale halvparten av lønna mi hjemme hele tida. Det dekka mat, strøm, litt telefon, renter, vedlikehold, kommunale avgifter, fyring, dyremat, osv.

Ikke mer enn rimelig. Skulle jeg flytta, ville det kosta mye mer.

Når en person blir voksen, så må de ta voksnes utgifter også.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Nå har ikke jeg noen voksne barn så jeg har ingen erfaring med dette...

Jeg bodde hjemme mens jeg jobbet når jeg var 19. Men jeg holdt meg med mat selv stort sett og sørget selv for å vaske klærne mine, så det var ingen ekstra byrde for mamma at jeg bodde der.

Jeg bodde hjemme og jobbet mye det året for å spare penger til jeg skulle begynne å studere året etter. Sånn sett hjalp mamma meg med å investere i studier ved at jeg fikk bo der gratis. Og det er jeg veldig glad for i dag.

Hvis jeg hadde bodd hjemme det året, tjent mye penger og hatt høyt forbruk (mye høyere enn min mor har mulighet til) så hadde jeg syntes det hadde vært urimelig at jeg skulle bo gratis hjemme.

Jeg syns man må se på hele situasjoene jeg, før man lager "reglene" :-) Foreldrenes økonomi er jo også en faktor her. Selvfølgelig hadde jeg bidratt med mer det året jeg jobbet før studiene hvis mamma var lutfattig!

Annonse

Skrevet

Jeg bodde hjemme mens jeg jobbet når jeg var 19. Men jeg holdt meg med mat selv stort sett og sørget selv for å vaske klærne mine, så det var ingen ekstra byrde for mamma at jeg bodde der.

Jeg bodde hjemme og jobbet mye det året for å spare penger til jeg skulle begynne å studere året etter. Sånn sett hjalp mamma meg med å investere i studier ved at jeg fikk bo der gratis. Og det er jeg veldig glad for i dag.

Hvis jeg hadde bodd hjemme det året, tjent mye penger og hatt høyt forbruk (mye høyere enn min mor har mulighet til) så hadde jeg syntes det hadde vært urimelig at jeg skulle bo gratis hjemme.

Jeg syns man må se på hele situasjoene jeg, før man lager "reglene" :-) Foreldrenes økonomi er jo også en faktor her. Selvfølgelig hadde jeg bidratt med mer det året jeg jobbet før studiene hvis mamma var lutfattig!

Unger som bor hjemme i full jobb burde uansett foreldres økonomi betale noe for og bo der...

har foreldrene veldig god økonomi kan beløpet selvfølgelig nedjusteres litt, men uansett, fattig eller rik så synes og mener jeg de unge har godt av å betale for seg...

Gjest meg øverst
Skrevet

Selvfølgelig var det kun spørsmål om eget matbudsjett!

Gjest Rusle
Skrevet

Synes det mest praktiske er at hun betaler en bestemt sum per mnd.

Gjest meg øverst
Skrevet

Høhø.

Jeg måtte betale halvparten av lønna mi hjemme hele tida. Det dekka mat, strøm, litt telefon, renter, vedlikehold, kommunale avgifter, fyring, dyremat, osv.

Ikke mer enn rimelig. Skulle jeg flytta, ville det kosta mye mer.

Når en person blir voksen, så må de ta voksnes utgifter også.

Dyremat? måtte du betale for husdyrholdet fordi du fikk din del av kosen med dem? :D

Skrevet

Dyremat? måtte du betale for husdyrholdet fordi du fikk din del av kosen med dem? :D

Vi hadde en hel dyrepark. Noen av de åt mer enn folk. Glemte veterinærutgifter.

Skrevet

Jeg synes i hvert fall det. Hvis dere ikke trenger pengene så kan dere sette dem inn på en konto som barnet får når det skal flytte hjemmenifra.

Jeg mener i hvert fall at unge mennesker bør skjønne at mat og bolig koster penger.

Skrevet

Jeg synes i hvert fall det. Hvis dere ikke trenger pengene så kan dere sette dem inn på en konto som barnet får når det skal flytte hjemmenifra.

Jeg mener i hvert fall at unge mennesker bør skjønne at mat og bolig koster penger.

men da svarer de:

"...du hadde jo råd til det, FØR jeg fikk meg penger - hvorfor må jeg betale for det nå - for at DU skal ha penga, lissom? Jeg er ungdom og har andre vaner enn deg - du bruker jo ikke penger på festing og sånn...."

Annonse

Skrevet

men da svarer de:

"...du hadde jo råd til det, FØR jeg fikk meg penger - hvorfor må jeg betale for det nå - for at DU skal ha penga, lissom? Jeg er ungdom og har andre vaner enn deg - du bruker jo ikke penger på festing og sånn...."

Da synes jeg de kan flytte for seg selv og se hva det koster. Det gjorde eldstemann, han ville ikke betale enda han hadde mer penger enn meg da jeg hadde betalt regningene.

Men du vet jo hva han synes om den tankegangen men han får bare være sur til det går over.

Mary Poppins
Skrevet

Tja, jeg ser at alle skriver ja under her, og det er vel forsåvidt det meste riktige ja.

Men jeg vet at hjemme hos meg kan jeg få bo så lenge jeg vil helt gratis (for ordens skyld bor jeg på den andre siden av landet så jeg bor faktisk ikke hjemme). Mamma og pappa vil veldig gjerne ha barna sine boende så lenge hjemme som mulig, og håpte jeg skulle bli boende lengre enn jeg ble.

Skrevet

Der sa du det:-)

Penger eller ikke hos foreldrene, de bør lære seg at ting koster penger og at uansett om du har jobb og bor hjemme eller borte så koster det... de skal jo tross alt klare seg selv etterhvert:-)

Gjest vioola
Skrevet

tror det er ganske vanlig at man bidrar da. En jeg kjenner bor gratis hos foreldrene sine for å betale ned litt gjeld.. Men han handler inn mat og alt det der. Men er ikke min mat og sin mat og merking av pålegg og sånt. Man bare bytter på litt. Og hvis du skal kjøpe 2 brød og 1 pakke melk til f oreldrene dine tar du liksom ikke å ber om pengene for det

Skrevet

Da synes jeg de kan flytte for seg selv og se hva det koster. Det gjorde eldstemann, han ville ikke betale enda han hadde mer penger enn meg da jeg hadde betalt regningene.

Men du vet jo hva han synes om den tankegangen men han får bare være sur til det går over.

*nikker* :-)- jepp det er da bedre de får stå på egne bein -bortskjemte.

Skrevet

Når ungene her i huset er blitt 20 år og er i full jobb får de ikke bo hjemme lenger uansett. Enkelt og greit. Ingen har godt av slikt foreldre-voksne barn-samboerskap.

Gjest Persille
Skrevet

Heh, har han brukt lang tid på å komme over det da?

De fleste lærer jo ganske raskt når de må klare seg selv...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...