Gå til innhold

Hjemmeboende voksne barn i full jobb

Anbefalte innlegg

Gjest lille rosinen
Skrevet

Unger som bor hjemme i full jobb burde uansett foreldres økonomi betale noe for og bo der...

har foreldrene veldig god økonomi kan beløpet selvfølgelig nedjusteres litt, men uansett, fattig eller rik så synes og mener jeg de unge har godt av å betale for seg...

Du skriver at du syns uansett at de unge har godt av å betale for seg.

Jeg kan jo bare referer til mitt eget tilfelle, og jeg kan faktisk ikke se hva godt jeg skulle hatt av å betale "for meg" når jeg bodde hos mamma det året. Jeg var en ansvarsfull og pliktoppfyllende 19-åring med full kontroll over økonomi, og det har jeg også hatt siden.

Jeg syns bare det blir dumt å svare på mitt innlegg med en slik generalisering. Ingen er like, og jeg håper at når jeg selv får voksne tenåringer at jeg ikke er så prinsippfast at jeg ikke evner å se hver enkelt.

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• flisa

7

• Mary Poppins

7

• keinstein

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg kan jo bare referer til mitt eget tilfelle, og jeg kan faktisk ikke se hva godt jeg skulle hatt av å betale "for meg" når jeg bodde hos mamma det året. Jeg var en ansvarsfull og pliktoppfyllende 19-åring med full kontroll over økonomi, og det har jeg også hatt siden.

Jeg syns bare det blir dumt å svare på mitt innlegg med en slik generalisering. Ingen er like, og jeg håper at når jeg selv får voksne tenåringer at jeg ikke er så prinsippfast at jeg ikke evner å se hver enkelt.

Snu litt på det: "hvorfor skulle du IKKE betale for deg?" :)

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg synes i hvert fall det. Hvis dere ikke trenger pengene så kan dere sette dem inn på en konto som barnet får når det skal flytte hjemmenifra.

Jeg mener i hvert fall at unge mennesker bør skjønne at mat og bolig koster penger.

Hva hvis det unge mennesket allerede har skjønt det? Er det da noen vits å opprettholde en slik regel som man egentlig ikke har noen gode argumenter for?

Mange unge har nok veldig godt av og trenger å lære litt om økonomi, men ikke alle. Noen har faktisk skjønt det og er ansvarsfull i forhold til penger. Da ser jeg ikke noen grunn til å ha sånne prinsipper. Da kan man heller prøve å videreformidle at "jeg SER at du har blitt moden/voksen nok til å ta hånd om pengene dine og ønsker å vise deg tillit i form av...". Så får man heller si noe om hvilke forventninger man har, og så er det opp til ungdommen å fortsatt vise seg tilliten verdig. Å ta betalt for å at ugndommen bor hjemme for å sette det inn på en sparekonto for en 20 åring blir for dumt, hvis det er snakk om en moden 20 åring. Mener jeg da :-)

Skrevet

Heh, har han brukt lang tid på å komme over det da?

De fleste lærer jo ganske raskt når de må klare seg selv...

Han har brukt tre år og han er enda ikke ferdig med det. Han stiller opp til bursdagen til minstemann og til jul.

Han får bare være sur til han kommer over det, jeg har forsøkt men det preller av. Men han skikker seg bra og er en kjekk kar og han har god kontakt med dattera mi så jeg vet han har det ok. Jeg tror nok hun hadde sladret hvis det var noe alvorlig gærnt,

Skrevet

Der sa du det:-)

Penger eller ikke hos foreldrene, de bør lære seg at ting koster penger og at uansett om du har jobb og bor hjemme eller borte så koster det... de skal jo tross alt klare seg selv etterhvert:-)

Jeg er så gammeldags at jeg synes det er mange her inne som utnytter foreldrene sine.

Viktigheten med oppdragelsen er jo at de skal klare seg sjøl på en bra måte.

Skrevet

Du har vel rett i det, men det jeg mente var at en person som bor hjemme med full jobb burde ikke bo gratis uansett økonomi til foreldre..

Ingen har vondt av og betale for seg, det må alle før eller senere:-)

Annonse

Mary Poppins
Skrevet

Så lenge foreldrene har god økonomi og ikke trenger pengene, hvorfor skal barna betale for seg da? Som lille rosin skriver, man må ikke være så prhver enkelte. Jeg vet jeg ikke hadde tatt noe skade av å få bo gratis hjemme, noen barn har sikkert godt av å lære at ting koster her i livet, men langt i fra alle.

Gjest mikke lus
Skrevet

Tja, jeg ser at alle skriver ja under her, og det er vel forsåvidt det meste riktige ja.

Men jeg vet at hjemme hos meg kan jeg få bo så lenge jeg vil helt gratis (for ordens skyld bor jeg på den andre siden av landet så jeg bor faktisk ikke hjemme). Mamma og pappa vil veldig gjerne ha barna sine boende så lenge hjemme som mulig, og håpte jeg skulle bli boende lengre enn jeg ble.

Likevel så er det "riktig" å lære barna (som nå er blitt voksen) å bidra og gjøre opp for seg.

En fin ting å ta med seg videre i livet.

Mary Poppins
Skrevet

Likevel så er det "riktig" å lære barna (som nå er blitt voksen) å bidra og gjøre opp for seg.

En fin ting å ta med seg videre i livet.

Se mitt svar lenger ned.

Skrevet

Jeg er så gammeldags at jeg synes det er mange her inne som utnytter foreldrene sine.

Viktigheten med oppdragelsen er jo at de skal klare seg sjøl på en bra måte.

helt enig, uavhengig av foreldres inntekt/ formue:-)

som du sa tidligere, har man "for mye penger" setter man dem på en konto, men betale bør de lære seg uansett:-)

Gjest mikke lus
Skrevet

Se mitt svar lenger ned.

Uff nei orker ikke, går å legger meg, god natt:)

Skrevet

Hva hvis det unge mennesket allerede har skjønt det? Er det da noen vits å opprettholde en slik regel som man egentlig ikke har noen gode argumenter for?

Mange unge har nok veldig godt av og trenger å lære litt om økonomi, men ikke alle. Noen har faktisk skjønt det og er ansvarsfull i forhold til penger. Da ser jeg ikke noen grunn til å ha sånne prinsipper. Da kan man heller prøve å videreformidle at "jeg SER at du har blitt moden/voksen nok til å ta hånd om pengene dine og ønsker å vise deg tillit i form av...". Så får man heller si noe om hvilke forventninger man har, og så er det opp til ungdommen å fortsatt vise seg tilliten verdig. Å ta betalt for å at ugndommen bor hjemme for å sette det inn på en sparekonto for en 20 åring blir for dumt, hvis det er snakk om en moden 20 åring. Mener jeg da :-)

Jeg har ikke vært i den situasjonen, jeg trengte de pengene.

Men foreldrene mine gjorde det slik og da jeg flyttet hjemmenifra så sponset de både komfyr, kjøl og frys og vaskemaskin + at faren min pusset opp hele leiligheten og jeg tror ikke jeg betalte tapet og maling.

Men nå hadde de mye bedre råd enn jeg noensinne har hatt da.

Gjest Persille
Skrevet

Han har brukt tre år og han er enda ikke ferdig med det. Han stiller opp til bursdagen til minstemann og til jul.

Han får bare være sur til han kommer over det, jeg har forsøkt men det preller av. Men han skikker seg bra og er en kjekk kar og han har god kontakt med dattera mi så jeg vet han har det ok. Jeg tror nok hun hadde sladret hvis det var noe alvorlig gærnt,

Heh, barn er rare noen ganger...

Man skulle jo tro han skjønte hvorfor? At du ikke gjorde det for å være slem?

Annonse

Skrevet

helt enig, uavhengig av foreldres inntekt/ formue:-)

som du sa tidligere, har man "for mye penger" setter man dem på en konto, men betale bør de lære seg uansett:-)

Jeg sparte sjøl også og med pengene fra mora mi så hadde jeg råd til å kjøpe leilighet.

Jeg har jammen meg overlevd på det hele livet at jeg aldri har hatt store boliglån.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Min mor investerte i min utdannelse på den måten. Hun stolte på at jeg håndterte mine penger på en fornuftig måte, og det gjorde jeg. Siden jeg flyttet ut hjemmefra har jeg aldri trengt noe hjelp økonomisk. Jeg var heller ingen stor ekstra utgift for mamma det året jeg bodde hjemme. Ordnet som regel min egen mat men brukte litt strøm og varmtvann. For henne hadde det blitt helt feil at hun skulle tjent på at jeg bodde der.

Hvis jeg skulle bo hjemme permanent, så hadde saken vært noe annet. Da bør alle bidra etter evne til fellesskapet. Det hadde også blitt noe annet hvis jeg hadde hatt et høyt forbruk og ikke vist at jeg satte pris på den muligheten hun ga meg. Mener rett og slett at hvert tilfelle må vurderes for seg. Og hadde mamma hatt dårlig råd så er det klart jeg ikke hadde sittet med full månedslønn på rommet mitt og spart penger på høyrentekonto. Da hadde jeg også bidratt med mer.

Gjest Persille
Skrevet

Så lenge foreldrene har god økonomi og ikke trenger pengene, hvorfor skal barna betale for seg da? Som lille rosin skriver, man må ikke være så prhver enkelte. Jeg vet jeg ikke hadde tatt noe skade av å få bo gratis hjemme, noen barn har sikkert godt av å lære at ting koster her i livet, men langt i fra alle.

"noen barn har sikkert godt av å lære at ting koster her i livet, men langt i fra alle. "

Hvorfor har ikke alle godt av å lære det?

Mary Poppins
Skrevet

"noen barn har sikkert godt av å lære at ting koster her i livet, men langt i fra alle. "

Hvorfor har ikke alle godt av å lære det?

Ordla meg litt feil her. Mente at noen barn trenger å lære det fordi de ikke er klar over det fra før av. Mens andre har skjønt dette og tar ikke ting for gitt selv om de får bo gratis hjemme.

Mary Poppins
Skrevet

Uff nei orker ikke, går å legger meg, god natt:)

Natta :)

Mary Poppins
Skrevet

Min mor investerte i min utdannelse på den måten. Hun stolte på at jeg håndterte mine penger på en fornuftig måte, og det gjorde jeg. Siden jeg flyttet ut hjemmefra har jeg aldri trengt noe hjelp økonomisk. Jeg var heller ingen stor ekstra utgift for mamma det året jeg bodde hjemme. Ordnet som regel min egen mat men brukte litt strøm og varmtvann. For henne hadde det blitt helt feil at hun skulle tjent på at jeg bodde der.

Hvis jeg skulle bo hjemme permanent, så hadde saken vært noe annet. Da bør alle bidra etter evne til fellesskapet. Det hadde også blitt noe annet hvis jeg hadde hatt et høyt forbruk og ikke vist at jeg satte pris på den muligheten hun ga meg. Mener rett og slett at hvert tilfelle må vurderes for seg. Og hadde mamma hatt dårlig råd så er det klart jeg ikke hadde sittet med full månedslønn på rommet mitt og spart penger på høyrentekonto. Da hadde jeg også bidratt med mer.

Helt enig!!

Skrevet

Da synes jeg de kan flytte for seg selv og se hva det koster. Det gjorde eldstemann, han ville ikke betale enda han hadde mer penger enn meg da jeg hadde betalt regningene.

Men du vet jo hva han synes om den tankegangen men han får bare være sur til det går over.

Altså: voksne kan ikke leve på mora si når de tjener penger sjøl. At de sparer penger er ikke argument. Jeg kunne spare penger på å leve på mora mi, men jeg kan ikke det, like lite som jeg kan leve på andre. Jeg lever dyrt, men jeg har valgt det sjøl.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...