Gå til innhold

Hjemmeboende voksne barn i full jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heh, barn er rare noen ganger...

Man skulle jo tro han skjønte hvorfor? At du ikke gjorde det for å være slem?

Ja, men alle gutter tenker rart etter min mening så jeg skjønner som vanlig ingenting.

Dattera mi har fått samme oppdragelsen og reagerer helt annerledes.

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• flisa

7

• Mary Poppins

7

• keinstein

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest lille rosinen
Skrevet

Helt enig!!

Takk! Trodde jeg sto helt alene mot strømmen i denne lenka her jeg!

Uventet støtte er alltid hyggelig :-)

Gjest Halais
Skrevet

Jeg flyttet hjem til foreldrene mine etter fullført utdannelse, har nå fast jobb.og tjener bra. Er 25 år.

Jeg betaler fast 2000 i husleige i mnd, og handler en del mat.

Jeg hjelper også til endel i huset med vasking osv. Passer også småsøskenene mine, opptill 10-20 timer i uken (hvorav ene er funksjonshemmet).

Natruligvis skal voksne mennesker betale for seg, men kanskje ikke alltid i penger?

Skrevet

Ja, men alle gutter tenker rart etter min mening så jeg skjønner som vanlig ingenting.

Dattera mi har fått samme oppdragelsen og reagerer helt annerledes.

Menn er uforståelige?

Ask me about the opposite.

Gjest Persille
Skrevet

Ordla meg litt feil her. Mente at noen barn trenger å lære det fordi de ikke er klar over det fra før av. Mens andre har skjønt dette og tar ikke ting for gitt selv om de får bo gratis hjemme.

Ok, det endrer jo saken :)

Annonse

Skrevet

Altså: voksne kan ikke leve på mora si når de tjener penger sjøl. At de sparer penger er ikke argument. Jeg kunne spare penger på å leve på mora mi, men jeg kan ikke det, like lite som jeg kan leve på andre. Jeg lever dyrt, men jeg har valgt det sjøl.

Jeg visste ikke at mora mi sparte pengene til meg, Hun nevnte det aldri

Skrevet

Jeg visste ikke at mora mi sparte pengene til meg, Hun nevnte det aldri

Penger er penger, men hvis hun satte det av på en konto, så er det en tanke bak. Jeg er ikke helt ukjent med det fenomenet.

Skrevet

Penger er penger, men hvis hun satte det av på en konto, så er det en tanke bak. Jeg er ikke helt ukjent med det fenomenet.

De hadde så de klarte seg veldig bra. Jeg hadde aldri hatt den muligheten, jeg trengte pengene, ungdommen koster mye i mat.

Skrevet

De hadde så de klarte seg veldig bra. Jeg hadde aldri hatt den muligheten, jeg trengte pengene, ungdommen koster mye i mat.

Da må du være hard. Du fortjener å ha det bra når du har slitt dem fram. Tror de at penger vokser på trær?

Gjest sjokolett
Skrevet

Jeg er 20 år og bor fortsatt hjemme.

Studerer 2ganger i uken, jobber fast en gang i uken, og en del i helger...

Betaler ingenting, og spiser gratis, men hvis jeg vil ha noe de ikke har i kjøleskapet kjøper jeg det selv.

Bor i hybelleiligheten i huset og gjør alt av husarbeid og klesvask mm selv. Det syns jeg er en selvfølge at jeg gjør.

Det eneste de taper på å ha meg hjemme er vel litt mat, men nå skal det sies at de også vil ha meg hjemme så lenge som mulig og at jeg mener at å leie leilighet er penger ut av vinduet. Derfor sparer jeg selv til leilighet/egenkapital så jeg får lån om et år eller to...

Har nesten alltis bil til disposisjon også, men kjører veldig lite...

Fungerer greit for alle parter her.....

Skrevet

Jeg betalte vel 500kr i mnd'en eller noe sånn til mor da jeg bodde hjemme og var "voksen" (husker ikke når jeg begynte med det). Men hun var ikke så forferdelig nøye med å få betaling hver måned, så om det var noe spesielt jeg skulle en måned som krevde litt ekstra penger, så slapp jeg unna :) Men jeg hadde bare deltidsjobber.

Skrevet

Jeg betalte vel 500kr i mnd'en eller noe sånn til mor da jeg bodde hjemme og var "voksen" (husker ikke når jeg begynte med det). Men hun var ikke så forferdelig nøye med å få betaling hver måned, så om det var noe spesielt jeg skulle en måned som krevde litt ekstra penger, så slapp jeg unna :) Men jeg hadde bare deltidsjobber.

får legge til at jeg syntes det var helt i orden, og rettferdig at jeg skulle betale for meg!

Annonse

amerikafareren
Skrevet

En tyveåring skal betale sin egen mat, men ingen kan nekte foreldrene å gjøre det HVIS DE VIL og har råd til det.

Jeg er kanskje uforskammet som tar litt husleie av min datter som bor i leiligheten min mens jeg er her i NY. Hun studerer og jobber litt ved siden av. Hun ville ikke fått billigere sted å bo andre steder, og jeg synes det er rimelig i denne situasjonen at hun betaler strøm, tv og tlf. i hvert fall. Husleien hun betaler dekker det. Egen mat betaler hun selv eller spiser hos sin far innimellom. Hun har bodd hos meg gratis før, siden jeg ville støtte henne mens hun studerte.

Jeg har høye boliglån og er uten særlig inntekt. Det kan ikke være rimelig at jeg tar opp lån til å ha henne hjemme. Jeg har valgt dette livet selv, og står for at det er riktig. Jeg er sikker på at jeg er bedre rollemodel på denne måten for mine døtre enn å vise dem at penger er det som betyr noe her i livet.

Ellers hadde jeg kollega som flyttet hjemmefra i egen leilighet året hun ble 40 år. Det er aldeles sprøtt etter min mening, usunt og vanvittig. Hun betalte 2000 kroner i måneden, sparte 10000 kroner og trodde vi andre kunne synes synd på henne.

Jeg har så langt klart meg i livet uten noen form for økonomisk støtte fra mine foreldre, og regner med at det går bra videre. Må si at jeg er noe sjokkert over utviklingen. Når min generasjon venter på og forventer arv så er jeg sjokkert. Når mine barns generasjon forventer at foreldrene forsørger dem når de er voksne da er jeg også sjokkert.

Skrevet

:)

Det er klart - hadde jeg vært krøsus, noe jeg ikke er - så hadde jeg gitt de himmelen - og ødelagt dem fullstendig! :)

Skrevet

Nå har ikke jeg noen voksne barn så jeg har ingen erfaring med dette...

Jeg bodde hjemme mens jeg jobbet når jeg var 19. Men jeg holdt meg med mat selv stort sett og sørget selv for å vaske klærne mine, så det var ingen ekstra byrde for mamma at jeg bodde der.

Jeg bodde hjemme og jobbet mye det året for å spare penger til jeg skulle begynne å studere året etter. Sånn sett hjalp mamma meg med å investere i studier ved at jeg fikk bo der gratis. Og det er jeg veldig glad for i dag.

Hvis jeg hadde bodd hjemme det året, tjent mye penger og hatt høyt forbruk (mye høyere enn min mor har mulighet til) så hadde jeg syntes det hadde vært urimelig at jeg skulle bo gratis hjemme.

Jeg syns man må se på hele situasjoene jeg, før man lager "reglene" :-) Foreldrenes økonomi er jo også en faktor her. Selvfølgelig hadde jeg bidratt med mer det året jeg jobbet før studiene hvis mamma var lutfattig!

Hva om den dagen kom at moren din fant ut at hun ville lfytte hjem til deg -og ta seg et "husmor-år" - bodde gratis på deg og brare reist på turer og shoppet og slapp å tenke på strøm, telefon, husleie, kommunale avgifter, etc. etc.?

*hmmm, en idé* MUHHHAAAA!

Skrevet

Synes de gjorde det greit i mannen min sin familie. Der fikk de bo gratis hjemme så lenge de ville, men måtte "gi" moren rundt 4000,- i mnd som hun satte inn på sparekonto for dem.

Dette var for at de ikke skulle legge seg opp til ett skyhøyt forbruk og sløse bort alle pengene.

Skrevet

Hjemmeboende barn (uansett alder) som ikke går på skole, men jobber og tjener en grei lønn SKAL betale hjemme.

Jeg synes faktisk at de skal betale en del. Dersom de får utbetalt f.eks. 12.000,- så kan de godt betale 4000,-.

Det er flere grunner, men hovedgrunnen er at de ikke må få et veldig høyt forbruk. Dersom de "lærer" å bruke opp dette, har de aldri råd til å flytte for seg selv senere.

Hva du gjør med disse pengene er jo noe annet. Selv ville jeg nok valgt å spare en del av pengene (avhengig av hvor god økonomi du har) som personen får tilbake senere. (F.eks. dersom de trenger penger til depositum eller møbler da de flytter ut.)

Alternativt hadde vært å ha en avtale med personen om at du får bo hjemme om du lover å spare et visst beløp pr. mnd.

Skrevet

Foreldrene gjør jenta en enorm bjørnetjeneste ved å ikke forlange at hun betaler for seg. Dersom man venner seg til å disponere alle pengene til rent "forbruk", blir det mye vanskeligere å fungere greit økonomisk senere.

En helt annen ting er at dersom foreldrene har god råd, så kan jo evt. husleiepengene settes på en egen konto som jenta kan gis tilgang til dersom hun på et senere tidspunkt trenger pengene til noe fornuftig , f.eks bolig eller utdannelse.

Har ikke lest alle de andre svarene du har fått, så jeg gjentar sannsynligvis det andre har sagt.

Skrevet

men da svarer de:

"...du hadde jo råd til det, FØR jeg fikk meg penger - hvorfor må jeg betale for det nå - for at DU skal ha penga, lissom? Jeg er ungdom og har andre vaner enn deg - du bruker jo ikke penger på festing og sånn...."

Da fillerister du ungen og gjør et siste forsøk på å oppdra litt...*s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...