Gå til innhold

Hjemmeboende voksne barn i full jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da fillerister du ungen og gjør et siste forsøk på å oppdra litt...*s*

Nope - da er det rett ut - og det virker! Da blir de så "flinke" så.

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• flisa

7

• Mary Poppins

7

• keinstein

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hjemmeboende barn (uansett alder) som ikke går på skole, men jobber og tjener en grei lønn SKAL betale hjemme.

Jeg synes faktisk at de skal betale en del. Dersom de får utbetalt f.eks. 12.000,- så kan de godt betale 4000,-.

Det er flere grunner, men hovedgrunnen er at de ikke må få et veldig høyt forbruk. Dersom de "lærer" å bruke opp dette, har de aldri råd til å flytte for seg selv senere.

Hva du gjør med disse pengene er jo noe annet. Selv ville jeg nok valgt å spare en del av pengene (avhengig av hvor god økonomi du har) som personen får tilbake senere. (F.eks. dersom de trenger penger til depositum eller møbler da de flytter ut.)

Alternativt hadde vært å ha en avtale med personen om at du får bo hjemme om du lover å spare et visst beløp pr. mnd.

Det hadde jo vært deilig å fått betalt noe av strømmen da - når det er ungdom i huset som dujer bort alt varmtvannet hver gang de har en anledning...

Skrevet

Skulle bare mangle at de ikke gjør opp for seg.

Skrevet

Synes det ville være naturlig å ta "husleie", denne husleie synes jeg det er rimelig at dere forhandler dere fram til dere imellom - og da kan det være lurt å sette opp et lite budsjett for hva det faktisk koster å ha hus - faste og løpende utgifter etc.

Pengene ville jeg kanskje vurdert å la 50% gå inn i det generelle husholdet, mens 50% ble satt på konto (BSU? Fond? lignende i hennes navn - til bruk på senere huskjøp el.lignende. (Gjerne i en annen bank enn den vanlige hennes - uten at hun vet om kontoen)

Kanskje?

Skrevet

Nope - da er det rett ut - og det virker! Da blir de så "flinke" så.

Til syvende og sist kommer "grunnutdannelsen" til syne:-)

Gjest nosigns
Skrevet

Kommer vel litt an på den økonomiske situasjonen til foreldrene kanskje? Noen trenger virkelig et tilskudd i kassa når de har voksne barn hjemme.

Andre har mer penger enn de trenger, og føler kanskje da at det blir litt feil å ta for mye av 'ungen'. I slike situasjoner synes jeg de allikevel skal ta seg betalt,f or å lære poden om økonomi og hva det koster å leve. dette beløpet kan en sette inn på konto, og la komme som en overraskelse når den unge skal etablere eget bo.

Da har ungen lært litt om tæring etter næring iallefall.

Annonse

Skrevet

Hjemmeboende barn (uansett alder) som ikke går på skole, men jobber og tjener en grei lønn SKAL betale hjemme.

Jeg synes faktisk at de skal betale en del. Dersom de får utbetalt f.eks. 12.000,- så kan de godt betale 4000,-.

Det er flere grunner, men hovedgrunnen er at de ikke må få et veldig høyt forbruk. Dersom de "lærer" å bruke opp dette, har de aldri råd til å flytte for seg selv senere.

Hva du gjør med disse pengene er jo noe annet. Selv ville jeg nok valgt å spare en del av pengene (avhengig av hvor god økonomi du har) som personen får tilbake senere. (F.eks. dersom de trenger penger til depositum eller møbler da de flytter ut.)

Alternativt hadde vært å ha en avtale med personen om at du får bo hjemme om du lover å spare et visst beløp pr. mnd.

Både strøm og mat kanskje. Går vel litt penger til mat også:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...