Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært og sett den i kveld - fordi min venninne har lest boken. Jeg hadde ingen forventninger overhode- men likte den! - Jeg ser hvor kulturløse vi egentlig er......og så er det sånn at når jeg har sett en film, så vil jeg inn på nettet etterpå og lese omtalene - og så fant jeg denne;

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostlandssendingen/kultur_nrk_ostlandssendingen/5492918.html

FOR EN DUST!

Om han tror at jeg - som er over 40 har et hemmelig ønske om å underkaste meg - ja så tar han så inderlig feil. Jeg som er mor til en jente på 9 så ikke NOE romatikk i det livet denne piken levde, men jeg forstod at en GEISHA likevel hadde en slags verdighet i samfunnet. Og jeg kunne fint se at dette var fra en annen tid.

For en TOSK!

Skrevet

Jeg har ikke sett filmen, men har lest boken. Jeg likte den, det er jo en vakker bok på mange måter, og den skildrer en kultur som er veldig fremmed for oss. Jeg ble litt "bergtatt" som det heter, det var en bok jeg hadde vanskelig for å legge fra meg. Jeg følte meg ikke som en kikker overhodet, ei heller har jeg fantasier om underkastelse. Tvert imot var disse kvinnene beskrevet som kløktige og sterke damer, med en enorm selvdisiplin. Og for dem var ikke en geisha en prostituert. De hadde jo prostituerte i japan også, men en geisha var noe annet.

Hvis du syns filmen er verdt å se, skal jeg kanskje se den. Men jeg har egentlig dårlig erfaring med å se en film etter at jeg har lest boken. Jeg blir sittende som et petimeter og irritere meg over alt som avviker fra boken.

Mary Poppins
Skrevet

Ja fy søren for en DUST!!!!!!

Jeg har riktignok ikke sett filmen, men jeg har lest boken, og det er faktisk en av mine favorittbøker - kjempe bra er den!

Gjest Hanneline
Skrevet

Jeg har ikke sett filmen, men har lest boken. Jeg likte den, det er jo en vakker bok på mange måter, og den skildrer en kultur som er veldig fremmed for oss. Jeg ble litt "bergtatt" som det heter, det var en bok jeg hadde vanskelig for å legge fra meg. Jeg følte meg ikke som en kikker overhodet, ei heller har jeg fantasier om underkastelse. Tvert imot var disse kvinnene beskrevet som kløktige og sterke damer, med en enorm selvdisiplin. Og for dem var ikke en geisha en prostituert. De hadde jo prostituerte i japan også, men en geisha var noe annet.

Hvis du syns filmen er verdt å se, skal jeg kanskje se den. Men jeg har egentlig dårlig erfaring med å se en film etter at jeg har lest boken. Jeg blir sittende som et petimeter og irritere meg over alt som avviker fra boken.

Jeg har sett filmen og den er en av mine favoritter.

Men skulle gjerne ha sett at de snakket på org språket, japansk.

Ble så rart på engelsk.

Flott filming og spennende portrett av en gammel kultur.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ikke har jeg sett filmen og ikke har jeg lest boka, men jeg har registrert at filmen har fått lunkne anmeldelser over hele verden.

Uansett er jeg i hvert fall enig med nrk-anmelderen i hans oppfattelse av hva Hollywood forsøker å trykke ned over øra våre, hans motforestillinger mot at en slik bok er skrevet av en hvit amerikansk mann, og også hans definisjon av prostitusjon.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Jeg har hverken sett filmen eller lest boka.

Men det jeg synes var interessant var at anmelderen her trekker frem som negativt nettopp det som den japanske informanten mente at manglet både i filmen og boka.

Hun (geishaen) klagde over at de blir fremstillt som prostituerte i stedet for som kulturbærere.

Så etter å ha lest denne anmeldelsen fikk jeg tilbake lysten til å se filmen, som jeg mistet etter å ha lest intervjuet med geishaen.

Det med at kvinner over 40 skal ha ønsker om seksuell underkastelse er så tåpelig at det bare overser jeg :-)

Skrevet

Ikke har jeg sett filmen og ikke har jeg lest boka, men jeg har registrert at filmen har fått lunkne anmeldelser over hele verden.

Uansett er jeg i hvert fall enig med nrk-anmelderen i hans oppfattelse av hva Hollywood forsøker å trykke ned over øra våre, hans motforestillinger mot at en slik bok er skrevet av en hvit amerikansk mann, og også hans definisjon av prostitusjon.

Han er ikke akkurat grei mot den amerikanske kulturen i den filmen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...