Gå til innhold

hva betyr fellesgjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på leiligheter og det står ofte en prisantydning, og under står det en fellesgjeld som kan variere fra 0 til flere hundre tusen kroner. Hva er egentlig denne fellesgjelda? Plusser jeg på fellesgjelda på prisen? I noen annonser står det at husleie/felleskostnader inkluderer renter og avdrag på fellesgjeld. Blir bare forvirra jeg.

Skrevet

Fellesgjeld er gjeld som borettslaget har tatt opp, og som man nedbetaler sin andel av gjennom den månedlige husleien (i tillegg til det den ellers skal dekke, som kommunale avgifter mm.).

Fellesgjeld kan komme fra byggeperioden, eller fx oppussingsprosjekter som bad i alles leiligheter, nye heiser/vinduer/fasader/balkonger osv.

Skrevet

Borettslag er et spleiselag.

Ikke noe galt i det, men du må betale lagets avdrag, renter og andre utgifter på deling etter hvor mange kvm og ressurser du har til rådighet i f h t de andre.

En grei boform og finansiering, siden du ikke trenger kredittvurderes eller låne opp fellesgjeld selv. Du får som regel en veldig bra lånerente og en lovregulert og demokratisk boform. Litt for rød etter min mening, men bra.

Skrevet

Borettslag er et spleiselag.

Ikke noe galt i det, men du må betale lagets avdrag, renter og andre utgifter på deling etter hvor mange kvm og ressurser du har til rådighet i f h t de andre.

En grei boform og finansiering, siden du ikke trenger kredittvurderes eller låne opp fellesgjeld selv. Du får som regel en veldig bra lånerente og en lovregulert og demokratisk boform. Litt for rød etter min mening, men bra.

ok, men det må jo mer lønne seg å kjøpe en leilighet som er dyrere, men med lav månedlig husleie. Fellesutgiftene kaster man jo bare bort i løse lufta likevel. Så da sitter man igjen med mer penger når man selger den "dyre" leiligheten.

Skrevet

Fellesgjeld er din andel av gjelda, som du skal betale renter og avdrag av.

Skrevet

ok, men det må jo mer lønne seg å kjøpe en leilighet som er dyrere, men med lav månedlig husleie. Fellesutgiftene kaster man jo bare bort i løse lufta likevel. Så da sitter man igjen med mer penger når man selger den "dyre" leiligheten.

Det er en utbredt misforståelse.

Du betaler avdrag, renter og fellesutgifter som om du bodde i en selveierleilighet/andel.

Forskjellen er bare lovreguleringen.

Det har egentlig ingenting med verdien eller driften å gjøre.

I gamle dager fikk man ikke fradrag for rentene i borettslag, men det er historie, alle får nå fradrag for renter. Rent økonomisk er borettslag nøyaktig lik et boligsameie.

Nye lover utjevner det hele enda mere.

Skrevet

Det er stor variasjon i hvor høye fellesutgiftene (husleien) er.

Selv bodde jeg tidligere i et borettslag med lav fellesgjeld og lav husleie. Borettslaget hadde solid økonomi, og trengte derfor ikke legge på husleien, til tross for omfattende arbeider, som nettopp utskifting av vinduer, fasader, heisene mm.

Husleien der dekket dessuten oppvarming + varmtvann, trappevask, fellesvaskeri, kabel-tv, vaktmester, kommunale avgifter osv., i tillegg til nevnte lave fellesgjeld.

Skrevet

Det er stor variasjon i hvor høye fellesutgiftene (husleien) er.

Selv bodde jeg tidligere i et borettslag med lav fellesgjeld og lav husleie. Borettslaget hadde solid økonomi, og trengte derfor ikke legge på husleien, til tross for omfattende arbeider, som nettopp utskifting av vinduer, fasader, heisene mm.

Husleien der dekket dessuten oppvarming + varmtvann, trappevask, fellesvaskeri, kabel-tv, vaktmester, kommunale avgifter osv., i tillegg til nevnte lave fellesgjeld.

Tro det eller ei: det finnes borettslag i byene hvor andelseierne får utbetalt penger i stedet for å betale selv. Det skjer ofte fordi lokaler som laget eier på gatenivå (butikker og bedrifter) innbringer mer enn utgifter i laget.

Skrevet

Tro det eller ei: det finnes borettslag i byene hvor andelseierne får utbetalt penger i stedet for å betale selv. Det skjer ofte fordi lokaler som laget eier på gatenivå (butikker og bedrifter) innbringer mer enn utgifter i laget.

Akkurat DET hører vel til sjeldenhetene... hehe

Men mens noen betaler flerfoldige tusen hver måned i husleie/fellesutgifter, så kom jeg unna med kun litt over tusenlappen :-)

Skrevet

Akkurat DET hører vel til sjeldenhetene... hehe

Men mens noen betaler flerfoldige tusen hver måned i husleie/fellesutgifter, så kom jeg unna med kun litt over tusenlappen :-)

Du kan havne i et lag hvor utgiftene er store eller små. Noen lag driver veldig bra, noen driver dårlig. Noen lag kan være uheldige og få store utgifter, da må du som andelseier være med og betale. Er utgiftene små, så bor du billig.

Spleiselag som sagt.

Skrevet

Du kan havne i et lag hvor utgiftene er store eller små. Noen lag driver veldig bra, noen driver dårlig. Noen lag kan være uheldige og få store utgifter, da må du som andelseier være med og betale. Er utgiftene små, så bor du billig.

Spleiselag som sagt.

Der hvor jeg bodde var det jo en del utgifter (som nevnt), men borettslagets økonomi var sterk pga god styring, så de hadde satt av midler til slike ting som de visste måtte komme. Dermed ble det ingen sjokkpåslag på husleien. Snarere tvert imot.

Husleien hadde vært mer eller mindre uforandret de siste 10 årene omtrent (i alle fall i en årrekke), og like etter at jeg flyttet ut vet jeg at det ble lagt på 200 kr eller noe slikt. På 10 år er det ikke akkurat noe å klage på... :-)

Skrevet

Der hvor jeg bodde var det jo en del utgifter (som nevnt), men borettslagets økonomi var sterk pga god styring, så de hadde satt av midler til slike ting som de visste måtte komme. Dermed ble det ingen sjokkpåslag på husleien. Snarere tvert imot.

Husleien hadde vært mer eller mindre uforandret de siste 10 årene omtrent (i alle fall i en årrekke), og like etter at jeg flyttet ut vet jeg at det ble lagt på 200 kr eller noe slikt. På 10 år er det ikke akkurat noe å klage på... :-)

Det er enkle prinsipper. Styret driver et spleiselsg. Går det dårlig, så blir det dyrt. Går det bra så blir det billig.

Hvis alle hjelper til, så er det mange penger å spare også.

Skrevet

For borettslagleiligheter eller andre leiligheter som har fellesgjeld, så er det viktig å sjekke ut et par tre ting.

Hva du faktisk betaler for leiligheten er ditt "innskudd" + din andel av fellesgjelden.

Hvor stor husleien er avhenger av de vanlige felleskostnadene + hvor mye som settes av til nedbetaling av fellesgjeld + rentekostnaden for denne.

Det er nødvendigvis ikke slik at stor fellesgjeld = høy husleie, eller lav fellesgjeld = lav husleie.

Hvis boligen er forholdsvis ny, så kan det være at man fremdeles ikke har startet nedbetaling av gjelden OG at lånerenten er lav (slike lån kan være vanlig). Det KAN bety at husleien ikke ser ut til å være så høy, MEN at den vil øke vesentlig de kommende år.

Men hvis boligen er et antall år gammel, så kan det være at brorparten av fellesgjelden er betalt. Husleia kan da virke litt høy i forhold til restgjelden man betaler ned, men det betyr også at lånet snart vil være nedbetalt og det er liten risiko for husleieøkning - så fremt boligen(e) er godt vedlikeholdt.

Det du betaler ned fellesgjelden på gjennom husleien, er selvfølgelig med på å øke kapitalverdien av boligen på samme måte som du øker din egen "kapitalverdi" ved å betale ned den delen av boliglånet som du selv har tatt opp på boligen.

Det siste som er viktig å vurdere er hvordan borettslagets økonomi er. Hvis husleien er høyere enn de faktiske kostnader, vil borettslaget øke sin egenkapital.

Denne kan benyttes til f.eks å foreta kommende vedlikehold/utbedringer uten at husleien behøver å økes - og uten ekstra kostnader for deg.

Kjøper du da en leilighet i et boretslag med høy oppspart egenkapital, så "får du" din andel av denne kapitalen når leiligheten kjøpes.

Kjøper du derimot en leilighet med negativ egenkapital, så "får du" din andel av denne negative egenkapitalen - som egentlig betyr at du får enda noe større gjeld enn bare din andel av den ordinære fellesgjelden (som jo er et felleslån tatt opp med pant i boligen).

Skrevet

Det er en utbredt misforståelse.

Du betaler avdrag, renter og fellesutgifter som om du bodde i en selveierleilighet/andel.

Forskjellen er bare lovreguleringen.

Det har egentlig ingenting med verdien eller driften å gjøre.

I gamle dager fikk man ikke fradrag for rentene i borettslag, men det er historie, alle får nå fradrag for renter. Rent økonomisk er borettslag nøyaktig lik et boligsameie.

Nye lover utjevner det hele enda mere.

Godt sagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...