Gå til innhold

Dersom du hadde fått et barn...

Anbefalte innlegg

Gjest tenkt tilfelle
Skrevet

...med ubestemmelige kjønnsmarkører (genitalia). Det vil si at barnet ikke fremstår som hverken gutt eller jente. Disse barna blir operert til å bli enten gutt eller jente.

Hva hadde du gjort?

Gjest falaffel
Skrevet

Jeg så en dokumentar på tv-Norge om dette. Nå til dags venter de i det lengste med å operere barna, så jeg håper jeg hadde holdt hodet kaldt og ventet noen år slik at man bedre kunne finne ut hva barnet var "mest" av, og om det i det hele tatt ville bli nødvendig med en operasjon. Forøvrig ville jeg vel håpet av barnet var "mest" jente, for da ville operasjoner og hormoner gå lettest senere. Det beste hadde vært om barnet kunne leve som det var, uten inngrep.

Gjest knarp
Skrevet

Tatt en kromosomtest.

XX - jente

XY - gutt

enkelt ikke sant?

Skrevet

Tatt en kromosomtest.

XX - jente

XY - gutt

enkelt ikke sant?

Hvis resultatet var XT ville jeg vært svært bekymret. Et hittil ukjent kjønn...

Men XY = gutt, det ville vel være noe greiere å forholde seg til.

Men i slike saker tror jeg det ikke er så enkelt. Ref. de som i voksen alder velger å skifte kjønn. De er jo beviselig, på kromosomtester osv. et kjønn, men føler seg allikevel som det motsatte kjønn.

Skrevet

Jeg så en dokumentar på tv-Norge om dette. Nå til dags venter de i det lengste med å operere barna, så jeg håper jeg hadde holdt hodet kaldt og ventet noen år slik at man bedre kunne finne ut hva barnet var "mest" av, og om det i det hele tatt ville bli nødvendig med en operasjon. Forøvrig ville jeg vel håpet av barnet var "mest" jente, for da ville operasjoner og hormoner gå lettest senere. Det beste hadde vært om barnet kunne leve som det var, uten inngrep.

Hva hadde du kalt barnet ditt de første årene da? Guttenavn eller jentenavn? Eller unisex-navn?

Skrevet

Hvis resultatet var XT ville jeg vært svært bekymret. Et hittil ukjent kjønn...

Men XY = gutt, det ville vel være noe greiere å forholde seg til.

Men i slike saker tror jeg det ikke er så enkelt. Ref. de som i voksen alder velger å skifte kjønn. De er jo beviselig, på kromosomtester osv. et kjønn, men føler seg allikevel som det motsatte kjønn.

Hva mener du med XT?

Skrevet

Hva mener du med XT?

Hvis ikke øynene mine begynner å spille meg et puss, så hadde knarp skrevet XT istedenfor XY i sta. Jeg TROR i alle fall at det var slik, og at webbis nå har rettet det i mellomtiden.

Hvis ikke får jeg bare beklage... :-)

Gjest pussige greier
Skrevet

Hvis ikke øynene mine begynner å spille meg et puss, så hadde knarp skrevet XT istedenfor XY i sta. Jeg TROR i alle fall at det var slik, og at webbis nå har rettet det i mellomtiden.

jeg leste også XT. visste ikke at webmaster kan gå inn og endre innleggene........?

Skrevet

Kom ut for det samme på et annet forum her en dag, et ord i overskriften var plutselig endret (fra å til og)

Vil det si at webmaster er blitt rettskrivningsombud også? :-)

Gjest falaffel
Skrevet

Hva hadde du kalt barnet ditt de første årene da? Guttenavn eller jentenavn? Eller unisex-navn?

Navnet hadde vel vært et av de minste problemene i forhold til dette. "Gullet" kanskje?

Skrevet

Kom ut for det samme på et annet forum her en dag, et ord i overskriften var plutselig endret (fra å til og)

Vil det si at webmaster er blitt rettskrivningsombud også? :-)

Tydeligvis... De burde i alle fall lagt inn en kommentar om at innlegg er rettet, slik at alle blir oppmerksom på det. Og slik at ikke svar som mine (hvor det fortsatt sto XT) blir seende fullt så rare ut... :-)

Skrevet

Tydeligvis... De burde i alle fall lagt inn en kommentar om at innlegg er rettet, slik at alle blir oppmerksom på det. Og slik at ikke svar som mine (hvor det fortsatt sto XT) blir seende fullt så rare ut... :-)

NHD gjorde det en gang, han kom med en påstand i psykiatri-forum, som jeg argumenterte mot. I neste øyeblikk var hans innlegg plutselig endret, slik at min reaksjon virket helt hinsides. Det kom ingen info om at han hadde redigert innlegget sitt, så jeg fikk masse kritikk for min reaksjon. Ganske irriterende faktisk.

:-)

Skrevet

NHD gjorde det en gang, han kom med en påstand i psykiatri-forum, som jeg argumenterte mot. I neste øyeblikk var hans innlegg plutselig endret, slik at min reaksjon virket helt hinsides. Det kom ingen info om at han hadde redigert innlegget sitt, så jeg fikk masse kritikk for min reaksjon. Ganske irriterende faktisk.

:-)

Ja, kanskje vi skulle be webbisene (og NHD) om å endre praksis, slik at de føyer til en kommentar når overskrift og/eller selve innlegget er modifisert?

Skrevet

Ja, kanskje vi skulle be webbisene (og NHD) om å endre praksis, slik at de føyer til en kommentar når overskrift og/eller selve innlegget er modifisert?

Når det gjelder fagpersoner synes jeg de bør det. Men om webmaster kjeder seg og vil rette å/og-feil er det helt greit for meg :-)

Skrevet

Når det gjelder fagpersoner synes jeg de bør det. Men om webmaster kjeder seg og vil rette å/og-feil er det helt greit for meg :-)

Joda, og/å er en ting, men i mitt tilfelle her var det jo en litt annen feil, som jo fulgte med i mitt svar (i og med at jeg valgt å tøyse litt med det). Så da burde en oppretting vært "merket" mener jeg.

Men rent prinsipielt bør da ved ethvert innlegg som er endret, fremkomme info om at det er nettopp det. Det er helt vanlig i andre fora.

Skrevet

Navnet hadde vel vært et av de minste problemene i forhold til dette. "Gullet" kanskje?

Klart, men siden du ville vente noen år, så hadde det jo vært ok å hatt et navn... Ellers er jeg enig i det du sa, med å vente for å se hvordan barnet utvikler seg.

Apropos navn: jeg liker ditt veldig godt ;) yummy!

Gjest blue cucumber
Skrevet

Jeg hadde sett etter de kjønnskromosomene som var mest fremtredende. Om barnet hadde mest testosteron i kroppen, men ikke utviklet penis så hadde antakelig barnet ikke følt seg som jente.

Men dette måtte legene ta en avgjørelse på (som kan dette skikkelig).

Jeg hadde nok ikke vært så kjønnsfiksert i oppveksten. Gitt barnet både dukker og biler og sett hva barnets interesser var, og vært klar på at barnets eventuelle kjønnsidentitet kunne skifte underveis i oppveksten.

Men noen lett oppgave hadde det nok ikke vært. Er nok mye lettere her å fantasere rundt det på DOL.

Skrevet

uh. rådført meg med masse eksperter før jeg tok det store valget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...