Gå til innhold

Hva gjør du dersom du får et barn...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I de fleste tilfeller kan man ikke bare velge hva man skal gjøre.

Det avhenger av hva slags indre kjønnsorganer barnet har, hva slags hormoner kroppen produserer osv. Det er ikke sånn at man bare får bestemme om man vil operere ungen til å bli en gutt eller en jente.

Gjest togli

Hvis det var slik at fagfolk ikke kunne tatt valget for meg, så tror jeg kanskje jeg ville valgt jente. Grunnen er at jeg ser for meg at det er lettere å fjerne det evt overflødige enn å lage til en normal penis? Dessuten innbiller jeg meg at slike "avvik" lettere bli akseptert av jenter enn av gutter i oppveksten?

Annonse

Gjest mirakel*2

jeg så et engelsk program om det. Moren hadde latt ungen bli operert til en jente. Som voksen så hun ut som en kjempe. Det var ikke mye feminint over henne. I tillegg følte hun at hun ikke passet inn blant jenter. Det er var jo tydelig at hun egentlig skulle vært en gutt.

Gjest lille rosinen

Tatt blodprøve av barnet for å se hvorvidt det genetisk er gutt eller jente. Det ville blitt lagt til grunn for "valg" av kjønn.

2 X kromosomer= jente

1 X og 1 Y= gutt

Finner man det ut ved en blodprøve? For jeg har hørt at det er litt sjansespill... Og hvis ikke noe skulle tilsi at det er opplagt hvilket kjønn, så må man bare ta en sjans... Men HÅPER det ikke stemmer...

hjertebarnet

Det var et interessant dokumentarprogram på TV om dette for et par år siden. De hadde intervjuet flere voksne barn som var blitt kjønnsoperert som små, og også foreldre til slike barn.

Det viste seg at legene ofte hadde tatt feil valg, og flere av barna hadde latt seg gjen-operere som voksne, eller var ulykkelige.

Jeg husker fra programmet at de som hadde klart seg best og var mest tilfredse, hadde foreldre som var romslige og som aksepterte barnets tvekjønn og ikke presset det i noen retning, og som hadde insistert på at legene ikke opererte barnet før det fikk muligheten til å velge selv.

• 3 uker senere...
Gjest sjøstjerna

Finner man det ut ved en blodprøve? For jeg har hørt at det er litt sjansespill... Og hvis ikke noe skulle tilsi at det er opplagt hvilket kjønn, så må man bare ta en sjans... Men HÅPER det ikke stemmer...

Ved en blodprøve kan man isolere kromosomene fra feks hvite blodceller. Så kan man se etter kjønnskromosomene. XX er jente, og XY er gutt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...