Gå til innhold

Vil du gjøre en veldig god gjerning?

Anbefalte innlegg

Gjest Dråpen
Skrevet

Bli blodgiver! Oslo mangler ca 9000 blodgivere, og det er akutt mangel på blod, spesielt av type 0.

Selve tappingen tar bare ca 15minutter, du får gratis brus og kjeks og en liten gave etterpå. De som jobber der er alltid superblide og positive og passer godt på deg.

Les mer på

http://www.blodbanken-oslo.no/

eller artikkel av Jonas Gahr Støre:

http://www.redcross.no/Article.asp?ArticleID=8204

Eller ring Blodbanken på telefon 22 11 89 00

I DAG!

Og få verdens beste samvittighet etterpå:)

(dessuten er det sunt, fordi kroppen da produserer nytt og friskt blod)

Skrevet

Jeg har meldt meg og blitt satt opp til tapping 5 ganger nå tror jeg.. men aldri har jeg vært så mye syk som nå etter at jeg ble blodgiver!

Har måttet avlyse hver gang pga litt forkjølelse, litt ditt, litt datt.. OK, jeg har kanskje ikke tenkt over disse "småplagene" før, men er vanligvis veldig frisk da..

Så ikke vet jeg om det ikke er meningen eller hva.. :-)

Men akter ikke å gi meg, har blodtype 0, så jeg SKAL gi!

Gjest blomsterløk
Skrevet

Tja, er ikke sikker på om de ønsker så mange nye blodgivere jeg!

Jeg ønsket nemlig å registrere meg som blodgiver, og fikk innkallelse til blodprøver/intervju og registrering.

Skulle dit en ettermiddag etter jobb, men pga av masse snø og kaos i trafikken og på togene måtte jeg dessverre ringe og gi beskjed om at jeg ikke rakk timen min. Får beskjed om at de skal ringe tilbake for å sette opp ny time for meg. Dette er vel 2-3 uker siden, har fortsatt ikke hørt et pip.

Er det meninga at jeg skal ringe å mase om nye time når jeg fikk beskjed om at de skulle kontakte meg??

Skrevet

Jeg har meldt meg og blitt satt opp til tapping 5 ganger nå tror jeg.. men aldri har jeg vært så mye syk som nå etter at jeg ble blodgiver!

Har måttet avlyse hver gang pga litt forkjølelse, litt ditt, litt datt.. OK, jeg har kanskje ikke tenkt over disse "småplagene" før, men er vanligvis veldig frisk da..

Hvor er det de stikker?

Jeg spør, fordi jeg har elendige blodårer i "armgropa" (hva heter det egentlig, det område der de pleier å ta blodprøver - pa andre siden av albuen?) - og de finner aldri en god blodåre for å ta blodprøver (de kan få nok blod til en halv prøve per. stikk, før blodåren "klapper sammen")

Dersom de heller kan stikke oppå hånda, ville det være mulig for meg å gi blod, tror jeg.

Skrevet

Hvor er det de stikker?

Jeg spør, fordi jeg har elendige blodårer i "armgropa" (hva heter det egentlig, det område der de pleier å ta blodprøver - pa andre siden av albuen?) - og de finner aldri en god blodåre for å ta blodprøver (de kan få nok blod til en halv prøve per. stikk, før blodåren "klapper sammen")

Dersom de heller kan stikke oppå hånda, ville det være mulig for meg å gi blod, tror jeg.

Det er vel bioingeniører som jobber der og jeg vil tro de har erfaring i å tappe fra vanskelige årer. Ring og spør dem :-)

Skrevet

Tja, er ikke sikker på om de ønsker så mange nye blodgivere jeg!

Jeg ønsket nemlig å registrere meg som blodgiver, og fikk innkallelse til blodprøver/intervju og registrering.

Skulle dit en ettermiddag etter jobb, men pga av masse snø og kaos i trafikken og på togene måtte jeg dessverre ringe og gi beskjed om at jeg ikke rakk timen min. Får beskjed om at de skal ringe tilbake for å sette opp ny time for meg. Dette er vel 2-3 uker siden, har fortsatt ikke hørt et pip.

Er det meninga at jeg skal ringe å mase om nye time når jeg fikk beskjed om at de skulle kontakte meg??

Dette er jo frivillig, og det er ingen gebyrer eller noe om du ikke møter opp. Så du står veldig fritt til selv å bestemme dette. Ellers sender de ut innkallelse med jevne mellomrom.

Jeg pleier å ringe selv, når jeg ser at jeg får tid en formiddag. Hittil har jeg jo måttet avlyse, men likevel.

Så ring i vei du! :-)

Skrevet

Hvor er det de stikker?

De har alltid stukket i albue-bøyen på meg, så det spørs om det er der de må stikke ja..

Skrevet

Det er vel bioingeniører som jobber der og jeg vil tro de har erfaring i å tappe fra vanskelige årer. Ring og spør dem :-)

Skal gjøre det. Men jeg vet at armgropa (i mangel av bedre ord) _er_ håpløs - selv bioingeniører har gitt opp den :-)

(En gang fant de ikke pulsen min da jeg skulle ta en sjekk (feil med apparatet), og da de skulle ta blodprøve av meg etterpå, fant de ikke blodåre. Fikk replikken: "Til å være klinisk død, er du i overraskende god form"! *:-)

Skrevet

Skal gjøre det. Men jeg vet at armgropa (i mangel av bedre ord) _er_ håpløs - selv bioingeniører har gitt opp den :-)

(En gang fant de ikke pulsen min da jeg skulle ta en sjekk (feil med apparatet), og da de skulle ta blodprøve av meg etterpå, fant de ikke blodåre. Fikk replikken: "Til å være klinisk død, er du i overraskende god form"! *:-)

*LOL*

Gjest blomsterløk
Skrevet

Dette er jo frivillig, og det er ingen gebyrer eller noe om du ikke møter opp. Så du står veldig fritt til selv å bestemme dette. Ellers sender de ut innkallelse med jevne mellomrom.

Jeg pleier å ringe selv, når jeg ser at jeg får tid en formiddag. Hittil har jeg jo måttet avlyse, men likevel.

Så ring i vei du! :-)

Ja, skal ringe igjen i morgen. Forsøker en gang til.

Har ikke papirene jeg fikk i posten her.

Så da får jeg vel ny dato for registrering. Er jo ikke sikkert jeg blir godkjent engang. Men det vil jo tiden vise. :)

petter smart
Skrevet

Kan de ikke bare ansette noen narkomane da? Finner ikke de en brukbar blodåre så er du død.

petter smart
Skrevet

Hvorfor gjør de det ikke enklere for folk å bli blodgivere.

Jeg må kjøre over 1 mil hver vei, gjennom en bomring for å komme til sykehuset. Bare kjøreturen tar minst 25-30 minutt. Så kommer parkering (som heller ikke er gratis?), venting og så tapping. Da blir jeg borte fra jobben i opp mot en time.

En får jo ikke dekket de faktiske utgifter en har engang. Ser da bort fra tapt arbeidsfortjeneste.

Kunne de ikke heller kjørt rundt på bedrifter o.l. slik at folk slapp å ta fri så lenge og bruke masse penger for å gi blod?

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg kan ikke bli blodgiver, men venninna mi registrerte seg.

Og jeg må si vi ble ganske sjokka over responsen, eller dvs den manglende responsen.

Nå har det gått 3 mnd og hun har enda ikke hørt noe. Hun har prøvd og registrere seg på nytt, uten hell.

Enig i at det er viktig med blodgivere, men de bør begynne og faktisk ta i mot de som vil!

Skrevet

Kan de ikke bare ansette noen narkomane da? Finner ikke de en brukbar blodåre så er du død.

Har tenkt samme tanken - de innehar jo ekspertise!

Skrevet

Jeg kan ikke bli blodgiver, men venninna mi registrerte seg.

Og jeg må si vi ble ganske sjokka over responsen, eller dvs den manglende responsen.

Nå har det gått 3 mnd og hun har enda ikke hørt noe. Hun har prøvd og registrere seg på nytt, uten hell.

Enig i at det er viktig med blodgivere, men de bør begynne og faktisk ta i mot de som vil!

Har hun registrert seg over nett? Hun bør prøve å ringe. Dette er jo dønn frivillig, men rart hun ikke har fått innkallelse. Det må ha skjedd en glipp.

Bryr meg ikke om sånt jeg, ringer selv når jeg føler for det.

Skrevet

Hvorfor gjør de det ikke enklere for folk å bli blodgivere.

Jeg må kjøre over 1 mil hver vei, gjennom en bomring for å komme til sykehuset. Bare kjøreturen tar minst 25-30 minutt. Så kommer parkering (som heller ikke er gratis?), venting og så tapping. Da blir jeg borte fra jobben i opp mot en time.

En får jo ikke dekket de faktiske utgifter en har engang. Ser da bort fra tapt arbeidsfortjeneste.

Kunne de ikke heller kjørt rundt på bedrifter o.l. slik at folk slapp å ta fri så lenge og bruke masse penger for å gi blod?

De vurderer visst en blodbuss.

Skrevet

Skulle gjerne, og har gjort i et par decennier, men nå får jeg ikke lov lenger. Jeg har høyt jernlager og kan trenge å tappe av overskuddet.

Gjest Shira12
Skrevet

Har hun registrert seg over nett? Hun bør prøve å ringe. Dette er jo dønn frivillig, men rart hun ikke har fått innkallelse. Det må ha skjedd en glipp.

Bryr meg ikke om sånt jeg, ringer selv når jeg føler for det.

Det var via nett ja.

Skal be henne om og ringe jeg.

Blir bare litt oppgitt, blodgiver trengs, og de vil ha flere, så gjør de ikke noe med de som registrerer seg.

Mange bruker jo nett idag, selv liker jeg helst når jeg får bruke nettet og mailtil og ordne det meste.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Det er vel gjerne slik at foreldre som har barn i barnehage gjerne får litt ekstra forkjølelsesplager og slikt det første året. Barna drar gjerne med seg litt smitte hjem til mamma og pappa. Men det skal du se går seg til, og da får du gitt blod igjen.

Og det er jo såklart en god gjerning. Skulle man råke ut for noe og skulle ha behov for blod selv, vil man jo gjerne motta det. Og da burde de som kan gi også.

Skrevet

Jeg er en av dem som trenger alt blodet mitt selv, så det er ikke aktuelt for meg nå. Har vært blodgiver før, da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...