Gå til innhold

Våtromsnormen - hvordan er den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bygget opp et bad i kjelleren selv, med membran på ALLE vegger og gulv. Nå har vi hatt en vannskade pga en ukompetent rørlegger. Siden vi har dusjkabinett vil forsikringsselskapet mitt bare gå ut i fra våtromsnormen - altså ikke legge membran på alle vegger.. de fjerner ikke alle flisene, selv om noen mener man bør det. De bare legger de nederste cm på en vegg og halve veggen på den andre. Det jeg stusser litt over er at de ikke har membran hel opp til de flisene som allerede er der...? Noe de sa de skulle gjøre. Derfor spør jeg.. vet noen hvor mange meter det skal være membra i våtsoner?

petter smart
Skrevet

Så lenge det ikke mulig å få direkte vannsprut på veggen er det ikke krav til membran på den.

Men det er krav til at membran skal gå opp til dørterskel, dvs 25 mm (egentlig fra toppen av slukrist til terskel). Jeg vil anta at man dermed også bør ha membran opp til minst 2,5 cm på veggen.

1 cm høres lite ut, jeg ville helst hatt 2,5 cm. Men jeg regner med dere har et forskriftsmessig sluk og det skal ta unna vannet før det går så langt opp på veggen (altså før 1 cm).

Men jeg ville trodd at de måtte reparere rommet slik at det blir i samme stand som før. Hadde dere membran på alle vegger har dere krav på å få det etterpå også. De kan ikke tilby dere noe dårligere enn dere hadde før.

Skrevet

Så lenge det ikke mulig å få direkte vannsprut på veggen er det ikke krav til membran på den.

Men det er krav til at membran skal gå opp til dørterskel, dvs 25 mm (egentlig fra toppen av slukrist til terskel). Jeg vil anta at man dermed også bør ha membran opp til minst 2,5 cm på veggen.

1 cm høres lite ut, jeg ville helst hatt 2,5 cm. Men jeg regner med dere har et forskriftsmessig sluk og det skal ta unna vannet før det går så langt opp på veggen (altså før 1 cm).

Men jeg ville trodd at de måtte reparere rommet slik at det blir i samme stand som før. Hadde dere membran på alle vegger har dere krav på å få det etterpå også. De kan ikke tilby dere noe dårligere enn dere hadde før.

Men det er nettopp det de har gjort skjønner du, og det eneste som gjenstår nå er å smøre på membran og legge på fliser. Føler meg grundig lurt av Gjensidige.

Alle sier at alle veggene burde vært tatt ned og lagt på igjen - unntatt gjensidige, og hva kan vi gjøre? Ingenting. Det de sier er loven og vi må bare godta at badet blir i dårligere stand enn det var.Hvorfor er det sånn?

mil1365380270
Skrevet

Men det er nettopp det de har gjort skjønner du, og det eneste som gjenstår nå er å smøre på membran og legge på fliser. Føler meg grundig lurt av Gjensidige.

Alle sier at alle veggene burde vært tatt ned og lagt på igjen - unntatt gjensidige, og hva kan vi gjøre? Ingenting. Det de sier er loven og vi må bare godta at badet blir i dårligere stand enn det var.Hvorfor er det sånn?

"Det de sier er loven"

Har du sjekket det? Med forbrukerrådet f.eks?

Skrevet

"Det de sier er loven"

Har du sjekket det? Med forbrukerrådet f.eks?

Nei, jeg har ikke det. Men de satte igang uten å høre på våre argumenter og jeg føler meg fullstendig overkjørt. De hørte jo heller ikke på fagfolk som snakka med de, så hva mer skulle vi gjøre? Nå er de jo nesten ferdig, og jeg vil grine siden jeg føler de har laga et dårligere bad enn det var.

petter smart
Skrevet

Klag til forsikringsklagenemda.

Men har dere ikke en skadetakst? Denne sier noe om hvilket arbeid som bør/skal gjøres.

Det dere kan gjøre er å si at dere ønsker membran på hele veggen og betaler dette selv. Så klager dere etterpå og krever tilbake pengene for dette.

La de i alle fall ikke gjøre ferdig badet uten membran på veggene.

mil1365380270
Skrevet

Nei, jeg har ikke det. Men de satte igang uten å høre på våre argumenter og jeg føler meg fullstendig overkjørt. De hørte jo heller ikke på fagfolk som snakka med de, så hva mer skulle vi gjøre? Nå er de jo nesten ferdig, og jeg vil grine siden jeg føler de har laga et dårligere bad enn det var.

Ville kontaktet både Forbrukerrådet og Forsikringsklagenemda.

Hvis de er enige med dere, må dere vente lenger på badet, men dere får det badet dere skal ha. Jo bedre det er laget, jo lenger varer det, jo billigere for dere. Evt. dere får høyere pris når dere selger, baderom er folk redde for når de skal kjøpe, kvalitet betaler man for.

Skrevet

Klag til forsikringsklagenemda.

Men har dere ikke en skadetakst? Denne sier noe om hvilket arbeid som bør/skal gjøres.

Det dere kan gjøre er å si at dere ønsker membran på hele veggen og betaler dette selv. Så klager dere etterpå og krever tilbake pengene for dette.

La de i alle fall ikke gjøre ferdig badet uten membran på veggene.

Vi har fått en takst fra en takstmann utenom forsikringsselskapet - dette nektet de å godta og sendte sin egen. Det er han som har gjort at det er blitt halvgjort arbeid.

Skrevet

Ville kontaktet både Forbrukerrådet og Forsikringsklagenemda.

Hvis de er enige med dere, må dere vente lenger på badet, men dere får det badet dere skal ha. Jo bedre det er laget, jo lenger varer det, jo billigere for dere. Evt. dere får høyere pris når dere selger, baderom er folk redde for når de skal kjøpe, kvalitet betaler man for.

Det er jo akkurat det vi er redde for. OG det er jo akkurat det vi ønsket da vi lagde badet med membran over alt.

Sukk.Skal ringe de seinere i dag når mannen kommer hjem.

petter smart
Skrevet

Vi har fått en takst fra en takstmann utenom forsikringsselskapet - dette nektet de å godta og sendte sin egen. Det er han som har gjort at det er blitt halvgjort arbeid.

Dersom de ikke skal ordne rommet så det blir i samme stand (dvs en avkortning i forsikringen) må de ha en begrunnelse for dette.

Dersom badet er gammelt og det vil få en vesentlig standardheving vil dere måtte betale noe av reparasjonen selv (tilsvarende verdien av standardhevingen).

Har dere oppgitt uriktige opplysninger? Brukt badet til "unormale" ting?

Skrevet

Dersom de ikke skal ordne rommet så det blir i samme stand (dvs en avkortning i forsikringen) må de ha en begrunnelse for dette.

Dersom badet er gammelt og det vil få en vesentlig standardheving vil dere måtte betale noe av reparasjonen selv (tilsvarende verdien av standardhevingen).

Har dere oppgitt uriktige opplysninger? Brukt badet til "unormale" ting?

Nei, badet er kun brukt som bad i utleie leiligheten. Leiligheten var ferdig oppusset november 2004 og det har bodd mor + 2 barn der siden.

Vi har ikke gjort noe feil. Det er rørleggeren som har montert det vegghengte klosettet feil, derfor må han betale for skaden, men han nekter og dermed må vårt forsikringsselskap først ut med pengene så sende regress.

Vi er skuffa iogmed at vi har brukt sinnsykt med penger på badet - selv om vi har gjort det selv. For at vi skulle være sikker på at alt var tett - så smurte vi membran overalt - selv om vi brukte dusjkabinett, tenkte at det var sikrest når vi først skulle flislegge hele badet.

Så badet er jo helt nytt det. Burde derfor ikke få avkortning pga at det er gammelt.

mil1365380270
Skrevet

Det er jo akkurat det vi er redde for. OG det er jo akkurat det vi ønsket da vi lagde badet med membran over alt.

Sukk.Skal ringe de seinere i dag når mannen kommer hjem.

Kanskje du får svar her, hvis du ikke allerede har funnet ut av det :-)

http://forbruker.no/bolig/boligeksperter/helde/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...