Gå til innhold

sykemeldt + egen bedrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en vanlig jobb og holdt på å starte mitt eget firma på si sammen med samboeren min. Men så ble jeg plutselig 100% sykemeldt. Dette var i mai ifjor. Siden da har samboer jobbet med firmaet vårt, mens jeg har vært sykemeldt. Ettersom vi står som 50/50 eierandel i firmaet har vi tatt ut like mye penger selvom det er samboeren min som har tatt alle oppdrag vi har fått inn. Jeg vet at man ikke har lov til å tjene penger mens man er sykemeldt, men ettersom det ikke er jeg som har jobbet regner jeg med at det er greit. Samboer er bare snill mot meg og gir meg halvparten av pengene han har jobbet for. Siden vi har tatt ut like mye skatter jeg av min del.

Nå går firmaet ganske bra, men det er ikke levbart for 2 stk. Derfor tenkte jeg å ta meg en deltidsjobb når sykemeldingen min går ut istedetfor å gå tilbake til 100% jobb der jeg jobba før. Kan jeg fortelle en evt. ny arbeidsgiver at jeg har drevet mitt eget firma i 1 år? Det er ok for samboeren min. Kan jo nevne at jeg har jobbet litt med firmaet på kveldstid jeg også, men kun hjemmefra, det er samboer som har vært ute og tatt oppdragene. Jeg har ringt rundt og markedsført oss osv. Enkle ting som har skaffet oss oppdrag.

Skrevet

Det er spesielle regler for ektefeller som driver felles bedrift.

Overskuddet i virksomheten skal fordeles mellom ektefellene i forhold til den enkeltes arbeidsinnsats. At dere deler 50/50 når begge jobber likeverdig, er ok.

Slik du fremstiller dette, så har du sykepenger, mens han har tatt alle oppdragene.

Sykepengene skal føres i din selvangivelse. Sykepenger som erstatter næringsinntekt skal føres og beskattes som næringsinntekt, men de skal ikke føres inn i resultatet fra bedriften. Disse kan ikke deles mellom ektefellene.

Overskuddet fra bedriften skal da føres kun på din mann.

Det har ingenting å si hvordan dere har delt pengene som er tatt ut av bedriften.

Skrevet

Det er spesielle regler for ektefeller som driver felles bedrift.

Overskuddet i virksomheten skal fordeles mellom ektefellene i forhold til den enkeltes arbeidsinnsats. At dere deler 50/50 når begge jobber likeverdig, er ok.

Slik du fremstiller dette, så har du sykepenger, mens han har tatt alle oppdragene.

Sykepengene skal føres i din selvangivelse. Sykepenger som erstatter næringsinntekt skal føres og beskattes som næringsinntekt, men de skal ikke føres inn i resultatet fra bedriften. Disse kan ikke deles mellom ektefellene.

Overskuddet fra bedriften skal da føres kun på din mann.

Det har ingenting å si hvordan dere har delt pengene som er tatt ut av bedriften.

Beklager, jeg så ikke at det gjaldt samboere, så jeg svarte hvordan det var for ektefeller. Det er ikke samme regelverk for gifte og samboende når det gjelder "felles bedrift"

For dere har det betydning hvor mye som tas ut av penger fra virksomheten.

Næringsvirksomhet som eies sammen av ikke-meldepliktige samboere, er et selskap som skal deltakerlignes etter nettometoden.

Når bedriften eies av begge, så er begge næringsdrivende.

Her skal din samboers arbeidsgodtgjørelse tilordnes ham før resten av inntekten i selskapet fordeles etter selskapsavtale eller selskapsloven. Når han har utført alle oppdragene alene, så er det riktig at han har hele arbeidsgodtgjørelsen.

Sykepengene skal uansett føres på den som har vært sykemeldt.

Skrevet

Beklager, jeg så ikke at det gjaldt samboere, så jeg svarte hvordan det var for ektefeller. Det er ikke samme regelverk for gifte og samboende når det gjelder "felles bedrift"

For dere har det betydning hvor mye som tas ut av penger fra virksomheten.

Næringsvirksomhet som eies sammen av ikke-meldepliktige samboere, er et selskap som skal deltakerlignes etter nettometoden.

Når bedriften eies av begge, så er begge næringsdrivende.

Her skal din samboers arbeidsgodtgjørelse tilordnes ham før resten av inntekten i selskapet fordeles etter selskapsavtale eller selskapsloven. Når han har utført alle oppdragene alene, så er det riktig at han har hele arbeidsgodtgjørelsen.

Sykepengene skal uansett føres på den som har vært sykemeldt.

Ok. Mulig jeg formulerte meg litt feil, men sykepengene mine kommer ikke fra vår felles bedrift, men fra den andre normale jobben jeg har. Jeg får ingen sykepenger fra min egen bedrift siden jeg ikke har tegnet noen sykeforsikring på bedriften.

Vi startet med at samboeren min og jeg tok ut like mye penger selvom det var han som jobbet. Dette etter samboers ønske. (Ettersom vi driver et DA tar vi ut når det passer oss). Men i det siste har han tatt ut alt og overført halvparten til meg etterpå. Vi har vel lov til begge deler? Håper ikke jeg får noe pes med dette i etterkant. Det var jo samboers ønske å gjøre det slik.

Men hovedspørsmålet var jo om jeg kan si til en evt. fremtidig arbeidsgiver at jeg har drevet egen bedrift sammen med samboer i 1 år mens jeg har vært sykemeldt. Selvom det ikke er jeg som har tatt oppdragene har jeg vært litt delaktig i bedriften på ettermiddager/kvelder som jeg nevnte. Og samboeren min vil gjerne dele æren med meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...