Gå til innhold

IA-avtalen - ekstravakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet reglene for egenmeldinger for ekstravakter?

Jeg vet jeg har lest noe om minstekrav til ansettelsestidspunkt, hvor lenge det max kan være fra forrige vakt ol før en har krav på å bruke egenmelding som ekstravakt.

Har forsøkt å lete på nettet, men finner kun evalueringer og vissvass og ikke reglene. Har ikke lyst til å ringe jobben og høre heller før jeg vet jeg må bruke egenmelding helgen.

Tror jeg har begynnende bekkenløsning ALLEREDE! Er jo søren meg bare sju uker i dag, men dette har vart i ca en uke nå og i dag er det vondt å gå.

Søren tute, har ikke råd til dette tullet her!

Skrevet

Hvis du har vært ansatt en tid - kan du bruke egenmeldinger når du trenger dem. (Men man må ha jobbet i bedriften en viss (for meg ukjent antall uker)

Ikke særlig hjelpsomt? Jeg er ikke helt sikker på om jeg helt forstod spørsmålet ditt.

Mente du siden du jobbet i dag - kunne du ikke egenmelde deg for helgen???

Eller...

amerikafareren
Skrevet

Hvis du har faste ekstravakter med kontrakt kan du bruke egenmelding. Hvis du har ekstravakter som er avtalt ved behov må du ha sykemelding for de vaktene som er avtalt på forhånd. Hvis du har bekkenløsning og blir sykemeldt når du er 7 uker på vei blir nok ikke mulig for deg å beholde denne ekstrajobben, unntatt det som er avtalt med fast kontrakt.

Skrevet

Hvis du har faste ekstravakter med kontrakt kan du bruke egenmelding. Hvis du har ekstravakter som er avtalt ved behov må du ha sykemelding for de vaktene som er avtalt på forhånd. Hvis du har bekkenløsning og blir sykemeldt når du er 7 uker på vei blir nok ikke mulig for deg å beholde denne ekstrajobben, unntatt det som er avtalt med fast kontrakt.

Dersom en er ekstravakt, så har en ikke faste vakter, annet enn de en avtaler for en stund framover - om det var de du mente?

Jeg har f.eks avtalt hvilke uker jeg skal jobbe i sommer, de er jo mine vakter og skal ikke kunne tas fra meg. Det er skikkelig irriterende om jeg må sykemelde meg allerede, men det vil nok ikke være problem å få selve sykemeldingen iallefall.

Skrevet

Dersom en er ekstravakt, så har en ikke faste vakter, annet enn de en avtaler for en stund framover - om det var de du mente?

Jeg har f.eks avtalt hvilke uker jeg skal jobbe i sommer, de er jo mine vakter og skal ikke kunne tas fra meg. Det er skikkelig irriterende om jeg må sykemelde meg allerede, men det vil nok ikke være problem å få selve sykemeldingen iallefall.

Når begynte du i denne bedriften?

Jobber du kun ekstravakter?

En avtalt vakt er jo gjerne en avtalt vakt og dermed har du sikkert skrevet under på en intensjonsavtale som da er din arbeidskontrakt. Dermed har du rett på egenmeldinger.

Men alt henger på hvor lenge du har vært ansatt i bedriften;-)

Skrevet

Når begynte du i denne bedriften?

Jobber du kun ekstravakter?

En avtalt vakt er jo gjerne en avtalt vakt og dermed har du sikkert skrevet under på en intensjonsavtale som da er din arbeidskontrakt. Dermed har du rett på egenmeldinger.

Men alt henger på hvor lenge du har vært ansatt i bedriften;-)

Jeg mener ekstravakter har krav på egenmeldinger, der jeg ganske sikker, jeg vet bare ikke hvor langt intervall det kan være mellom hver vakt for å ha egenmeldinger. Skrev under kontrakt i oktober i fjor og jobber der så og si ukentlig.

Men det er jo klart jeg ikke vil være en populær ekstravakt dersom jeg faktisk utvikler bekkenløsning.

Skrevet

Jeg mener ekstravakter har krav på egenmeldinger, der jeg ganske sikker, jeg vet bare ikke hvor langt intervall det kan være mellom hver vakt for å ha egenmeldinger. Skrev under kontrakt i oktober i fjor og jobber der så og si ukentlig.

Men det er jo klart jeg ikke vil være en populær ekstravakt dersom jeg faktisk utvikler bekkenløsning.

Ok, da forståd jeg mer hva du lurer på;

Feks har du avtalt jobbing i fremover til sommeren; eksempelvis hver fredag kveld.

Hvis du da egenmelder deg førstkommende fredag + neste har du allerede brukt opp masse egenmeldingsdager fordi alle arbeidsdager mellom den første og andre vakten telles med! Med andre ord, har din bedrift 24 dager i året (IA) egenmeldinger, skal du ikke egenmelde deg mer enn noen uker før alle 24 dagene dine er brukt opp. (Etter kjapp hoderegning)

Det er altså ikke sånn at du kun bruker en og en for de få dagene du har avtale med dem...

Med andre ord, du bør skaffe deg en sykmelding hvis du tror dette ikke er forbigående vondt. (Mange har korsryggsmerter i starten av svangerskapet uten at det er bekkenløsning!)

Vaktene du har avtalt i sommer er dine - det er riktig - men du kommer neppe til å få avtale om flere vakter dersom du blir langtidssykmeldt.

Krysser fingra for deg; jeg.

Hva skal du leve av i barseltida siden du bare jobber noen ekstravakter? Man må ha fast inntekt de siste 6 mnd før fødsel for å få full barselpengemulighet...

Skrevet

Ok, da forståd jeg mer hva du lurer på;

Feks har du avtalt jobbing i fremover til sommeren; eksempelvis hver fredag kveld.

Hvis du da egenmelder deg førstkommende fredag + neste har du allerede brukt opp masse egenmeldingsdager fordi alle arbeidsdager mellom den første og andre vakten telles med! Med andre ord, har din bedrift 24 dager i året (IA) egenmeldinger, skal du ikke egenmelde deg mer enn noen uker før alle 24 dagene dine er brukt opp. (Etter kjapp hoderegning)

Det er altså ikke sånn at du kun bruker en og en for de få dagene du har avtale med dem...

Med andre ord, du bør skaffe deg en sykmelding hvis du tror dette ikke er forbigående vondt. (Mange har korsryggsmerter i starten av svangerskapet uten at det er bekkenløsning!)

Vaktene du har avtalt i sommer er dine - det er riktig - men du kommer neppe til å få avtale om flere vakter dersom du blir langtidssykmeldt.

Krysser fingra for deg; jeg.

Hva skal du leve av i barseltida siden du bare jobber noen ekstravakter? Man må ha fast inntekt de siste 6 mnd før fødsel for å få full barselpengemulighet...

En må ha inntekt 6 av 10 siste mnd før fødsel, noe som jeg har tenkt går helt fint. Så lenge en har det og inntekten er over 1/2G = ca 30.000 har en krav på fødselspenger.

Ellers studerer jeg og får stipend fra Lånekassen. Mannen tjener greit, så vi klarer oss. Men jeg vil veldig gjerne tjene de 113.000 jeg får lov til av Lånekassen.

amerikafareren
Skrevet

Hvis du har skrevet en kontrakt på de vaktene du har avtalt i sommer kan du bruke egenmelding, ellers må du ha sykemelding. Der er reglene klare. Hvis du har sykemelding får du to uker betalt for avtalte ekstravakter, ikke noe mer.

Skrevet

En må ha inntekt 6 av 10 siste mnd før fødsel, noe som jeg har tenkt går helt fint. Så lenge en har det og inntekten er over 1/2G = ca 30.000 har en krav på fødselspenger.

Ellers studerer jeg og får stipend fra Lånekassen. Mannen tjener greit, så vi klarer oss. Men jeg vil veldig gjerne tjene de 113.000 jeg får lov til av Lånekassen.

Å ja, da forstår jeg hvorfor du bare jobber sånn dann og vann;-)

Håper ryggen din ordner seg!

Og håper jeg har forklart meg så det blir forståelig.

Problemene med egenmelding er at du må ta et skift mellom hver gang du bruker dem hvis du ikke vil at alle ukens 5 arbeidsdager skal telle med.

Ønsker deg lykke til med både studier, jobbing og svangerskap. Ta godt vare på deg sjøl!

:-)

Skrevet

Hvis du har skrevet en kontrakt på de vaktene du har avtalt i sommer kan du bruke egenmelding, ellers må du ha sykemelding. Der er reglene klare. Hvis du har sykemelding får du to uker betalt for avtalte ekstravakter, ikke noe mer.

Jeg syns det hørtes pussig ut.

Og jeg har ingen annen kontrakt enn at jeg er ekstravakt, skrev under på den før jeg startet. De ukene jeg har fått i sommer er mine, at jeg står oppført på turnusen er arbeidsavtale nok i seg selv.

Skrevet

Å ja, da forstår jeg hvorfor du bare jobber sånn dann og vann;-)

Håper ryggen din ordner seg!

Og håper jeg har forklart meg så det blir forståelig.

Problemene med egenmelding er at du må ta et skift mellom hver gang du bruker dem hvis du ikke vil at alle ukens 5 arbeidsdager skal telle med.

Ønsker deg lykke til med både studier, jobbing og svangerskap. Ta godt vare på deg sjøl!

:-)

Takk c",)

Jeg kan hisse meg opp over den rare måten å telle sykedager på. Det må da være lov å være syk når en har fri? Det er helt utrolig at en spiser av egenmeldingsdager hele helgen dersom en er syk fredag og mandag. Det er jo kun to arbeidsdager arbeidsgiver skal dekke.

Fatter det ikke.

Tror jeg må spørre avdelingsleder på generelt grunnlag hva jeg har rett til av sykemelding og egenmelding. Gidder ikke si noe om at jeg er gravid før jeg må.

Men om jeg ikke orker å jobbe, så orker jeg ikke å jobbe. Da får det bare gå som det går. Heldigvis er det ingen tung fysisk jobb, så det kan gå om det bare ikke er vondt å trå på ene foten som det har vært periodevis de siste dagene.

Jeg vet at dette er et av bekkenleddene og ikke korsryggen. Dessverre.

Tusen takk for fine svar!

c",)

amerikafareren
Skrevet

Jeg syns det hørtes pussig ut.

Og jeg har ingen annen kontrakt enn at jeg er ekstravakt, skrev under på den før jeg startet. De ukene jeg har fått i sommer er mine, at jeg står oppført på turnusen er arbeidsavtale nok i seg selv.

Spør fagforeningen, de bør vite dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...