Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg spiste både Camembert og Brie for noen uker siden. I dag leste jeg at man skal unngå dette når man er gravid. Kan jeg ha blitt smittet av Listeria uten å merke det. I såfall hvordan kan dette da ha påvirket fosteret? Jeg har vært frisk hele tiden, hva slags symtomer får man dersom det er noen?

Bør jeg være bekymret eller kan jeg slappe av? Jeg er i uke 11 dersom det er av betydning.

Takk for en fin tjeneste!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22291-upasteuriserte-oster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes du skal prøve å ikke engste deg for hva du har spist. Listeria er stort sett en sjelden sykdom, men har med tid til annen kommet i epidemier. Man har sett at melkeprodukter, som ost har vært bærere av sykdommen. Det snakkes om en mugg-ost-epidemi i -87. Listeria overlever både pasteurisering og frysing. Så vidt jeg har forstått, er det anbefalt gravide å holde seg unna mugg-oster og oster fra kontinentet, spes. Frankrike. Som sagt, sykdommen er sjelden, og hadde det vært en epidemi på gang nå, så ville du ganske sikkert ha lest om det. Imidlertid kan jeg fortelle at sykdommen ofte ikke medfører symptomer, kan kan gi influensa-lignende tegn som feber og muskelsmerter. Sykdommen kan behandles med antibiotika.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22291-upasteuriserte-oster/#findComment-95303
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...