Gå til innhold

Kan jeg i det hele tatt få livsforsikring?

Anbefalte innlegg

Gjest umulig for meg?
Skrevet

Hei,

Har et spørsmål ang livsforsikring, og håper at noen vet noe om dette, siden det stresser meg veldig for tiden...

Saken er at mannen min og jeg skal ta opp boliglån nå, og i den forbindelse krever banken at vi begge tegner livsforsikring.

Jeg har nettopp mottatt søknadsskjemaene, og ser at jeg kommer _rimelig_ dårlig ut når jeg krysser av på spørsmålene de ønsker svar på..

For eksempel røyker jeg, drikker gjerne flere glass vin i helgene (og har regnet ut at det blir mange enheter - det kan da ikke egne seg på et sånt spørreskjema?), har vært mye sykemeldt tidligere, gått på rehabiliteringspenger i ett år - og ikke minst: jeg har psykiatrisk diagnose...

Det siste er det som jeg er mest bekymret for. Jeg har vært i behandling i 8-9 år, for spiseforstyrrelse, depresjoner og har også vært suicidal. Har en mengde innleggelser bak meg, og den siste var relativt nylig. Flere bekjente har sagt til meg at jeg "aldri kommer til å få noen forsikringsavtale" med min bakgrunn. Har de rett?

Det synes jeg i tilfelle er litt urettferdig. Det er da mange som har psykiske problemer i Norge, og mange har også vært innlagt. På den annen side; jeg forstår at et forsikringsselskap ville stilt spørsmålstegn til alle de "dårlige" tegnene jeg viser gjennom dette skjemaet.

Jeg må legge til at jeg er blitt _mye_ bedre, men har det en betydning i denne forbindelse?

Ja, spørsmålet er vel bare: er det noen som kjenner til reglene rundt livsforsikring? Jeg er såklart villig til - dersom det er krav om det - å betale en mye høyere sum enn "vanlige" kunder, det kan jeg forstå.

I tillegg lurer jeg på: kan forsikringsselskapet sjekke når/hvor/hvilken årsak man har vært innlagt for? Jeg vil jo ikke lyve, men dette betyr alt for om mannen min og jeg kan oppfylle drømmen vår om å kjøpe leilighet - og jeg vil jo ikke ødelegge for oss:(

Håper så inderlig noen vet... Er så lei meg for dette:(

P.s. Jeg er nå i full jobb og mestrer dette 100% - har det noen positiv innvirkning?

Gjest ring!
Skrevet

Jeg har livsforsikring. Da jeg tegnet den fikk jeg beskjed om at mitt hørselproblem ikke kunne være forsikret. Har nedsatt hørsel, men ble jeg døv ville de ikke betalee. see? Alt som står i journaler hos lege sykehus el andre steder du har vært til kontroll/sjekk, har forsikringen tilgang på. Sånn forstod jeg det.Alt må oppgis.

Ta en anomym tlf til de å hør. Mulig de driver med forskjeller i de forskjellige forsikrins selskapene.

Skrevet

Jeg har livsforsikring. Da jeg tegnet den fikk jeg beskjed om at mitt hørselproblem ikke kunne være forsikret. Har nedsatt hørsel, men ble jeg døv ville de ikke betalee. see? Alt som står i journaler hos lege sykehus el andre steder du har vært til kontroll/sjekk, har forsikringen tilgang på. Sånn forstod jeg det.Alt må oppgis.

Ta en anomym tlf til de å hør. Mulig de driver med forskjeller i de forskjellige forsikrins selskapene.

Du kan nok sikkert på livsforsikring men uføreforsikring er sikkert vannskelig, min mann skulle tegne begge men uføredelen var så full av restriksjoner at vi fant ut at for å få den utbetalt måtte han nermest "daue" alikevell så den kuttet vi ut.

Ørkenvandreren
Skrevet

Det enkleste hadde vært hvis din arbeidsgiver har en kollektiv livsforsikring for alle ansatte. Har du sjekket om dette er tilfellet? Hvis denne er på plass, burde långiver vært fornøyd med det.

Du vil nok kanskje slite litt med å få en livsforsikring, men godta ikke et standard-avslag som måtte komme. Mange med "rusk i historien", får livsforsikring, men de får da unntak i polisen for sykdommer og dødsfall som skyldes XXX og YYY (avhenger av sykehistorien).

petter smart
Skrevet

Normalt er det ikke noe stort problem å få livsforsikring. Du vil nok slite mer med å få uføreforsikring.

At du har hatt psykiske problemer har ikke altfpr mye å si. De vil ikke utbetale noe ved et evt selvmord uansett.

Røyking og drikking (men her kan du jo bløffe litt) vil nok gi en høyere pris, men er ikke noe hinder.

Du kan også risikere at betingelsene blir noe spesielle. Dvs at en del forhold ikke gir rett til erstatning.

Men jeg tror ikke det skal være noe problem å få forsikringen.

Gjest Jeg fikk ikke
Skrevet

Du kan nok sikkert på livsforsikring men uføreforsikring er sikkert vannskelig, min mann skulle tegne begge men uføredelen var så full av restriksjoner at vi fant ut at for å få den utbetalt måtte han nermest "daue" alikevell så den kuttet vi ut.

Jeg har angst og fikk derfor ikke livsforsikring.

Gjest Fikk ikke
Skrevet

Jeg hadde en fysisk diagnose. Ikke en man kan dø av, men dog. Var sykemeldt i ett år og gikk til psykolog i 6 mnd. Jeg fikk ikke livsforsikring.

Mista nikket
Skrevet

Det jeg lurer på er hvorfor banken krever livsforsikring. Har de egentlig anledning til det når en bare skal ha et lån?

petter smart
Skrevet

Det jeg lurer på er hvorfor banken krever livsforsikring. Har de egentlig anledning til det når en bare skal ha et lån?

Fordi de er to som skal låne og kjøpe sammen. Dersom den ene dør er den andre avhengig av pengene for å kunne betjene lånet.

Skrevet

Forsikringsselskapet ser på sykehistorien din 5 år tilbake sa legen til meg for 1 mnd siden.

Mista nikket
Skrevet

Fordi de er to som skal låne og kjøpe sammen. Dersom den ene dør er den andre avhengig av pengene for å kunne betjene lånet.

OK er det sånn det er. Den gangen vi lånte var det gjeldsforsikring som en trengte legeerklæring på. Maaange år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...