Gå til innhold

Enkelt vs. storslagent bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest giftelysten
Skrevet

Jeg og sambo vurderer å gifte oss, vi har 3 barn.

Jeg har vært gift før, et kortvarig barnløst ekteskap. det kan muligens farge min oppfatning av saken, som er denne:

Jeg ønsker et meget enkelt bryllup på tinghuset, med få inviterte gjester. Ja faktisk kunne jeg tenke meg å gifte meg i all stillhet, bare vi to og barna, uten noe selskap og festivitas rundt det.

Sambo vil derimot ha stort selskap med mange venner og familie, kirkebryllup og greier. Ja, sier jeg, hvis vi bare hadde hatt råd til det! Det har vi ikke. Vi lever greit som en normal husholdning med normale inntekter men vi har ingen oppsparte midler å ta av og vi har ikke sjans til å spare penger til et slikt storslagent bryllup. For han er det stort bryllup eller ikke bryllup, evt utsette det til vi får råd, som han sier, men det får vi jo ikke før vi blir 50 år gamle......

Jeg ønsker å ha ekteskapet som en trygg økonomisk ramme om forholdet vårt og barna våre, noe han også ønsker, men det blir ingenting av så lenge han har et urealistisk syn på hva vi har råd til!

Så hva gjør vi med dette ?

Må legge til at forholdet ellers er bunnsolid på kjærlighetsfronten.

Skrevet

Hva med noe midt i mellom? Et bryllup, og en mer uformell fest for venner og bekjente?

Skrevet

Hva med et lite kirkebryllup? Jeg skjønner godt at mannen din ønsker og, i alle fall, ha sine nærmeste rundt seg. Nå vet ikke jeg hvor stor familie dere har, men hva med å bare ta med de aller aller nærmeste. Da trenger det ikke bli så dyrt.

Vi giftet oss i kirken, men hadde ikke noe storslagent bryllup fordet. Vi inviterte foreldrene våre, besteforeldre (vi har bare èn bestemor hver som lever), søsken( jeg har to søstre og han en bror)og de 3 tanteungene mine. Mine 2 aller nærmeste venninner samt de to tantene og onklene hans, som vi har veldig god kontakt med.

Bestemoren min ble syk og kunne ikke komme. Dermed var vi 16 voksne og 4 barn.

Vi hadde en kjempefin dag. Jeg liker ikke når det blir så høytidelig, og det ble det ikke siden det bare var oss (altså de nærmeste/kjentfolk).

Vårt bryllup kostet mellom 23- og 24000. Men etter at kjole o.l var solgt, tror jeg vi kom på 11-12000.

Skrevet

Hm... Hva med å møtes på midten? Et middels kirkebryllup med de nærmeste som gjester?

Jeg kan jo skjønne at han vil feire skikkelig når han først skal gifte seg, for deg blir det vel kanskje mer som "here we go again"...?

Gjest pekka
Skrevet

Kirkebryllup, festmiddag med foreldre og forlovere og barna deres. Innviter resten av familie og venner til kaffe+ kake (som venner baker) -fest utover natta, da med de flotte talene som hører til. Dere kan stå på stolen å kysse, selskapsleker osv. Det eneste dere da dropper er vel middagen til ørten stk. Men det er der dere sparer penger. Kjole kan være enkel, blomsterbukett kan også være det, så det kan bli rimelig. Lokale....kanskje dere kjenner noen. Musikk...sett opp et anlegg og da er det sikkert en kompis som kan fikse cd bytting.

Kanskje dere kan klare en liten kontokredit på 10-15tusen? tvitvi ;)

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg har flere venner/bekjente som har valgt å gifte seg med en enkel seremoni, etterfulgt av en middag med bare de aller nærmeste.

Så har de hatt en stor, uformell vennefest litt etterpå. Det er vel det nærmeste man kommer et reelt kompromiss i en slik sak.

Men hva med å ta med barna og evt forlovere og gifte seg ved en av ambassadene eller sjømannskirke? Man trenger ikke reise så langt, heller - København er veldig populært i så måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...