Gå til innhold

Bli blodgiver

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

I et forsøk på å overvinne sprøyteskrekken min vurderer jeg å bli blodgiver. Jeg vet at det er visse retningslinjer for om man kan bli det eller ikke. Men jeg går på et par medikamenter, og det står jo selvsagt ikke spesifisert hva slags medikamenter som er "godkjent" og ikke. Hvordan finner jeg ut av det? Kan jeg sende en mail noe sted, så jeg slipper å ta en telefon eller møte opp for å spørre om det?

Gjest Calóni
Skrevet

Om du går inn på http://www.giblod.no , finner du 'Kontaktinfo blodbankene' til venstre på siden. Kanskje du finner noe der?

Flott! Sender mail nå :)

Angela1365380318
Skrevet

Har en veninne som gjorde akkurat det samme. Hun freaket helt ut når de skulle sette nålen, og ombestemte seg, men bioinginøren sa dette går helt fint og fortsatte, og vips var skrekken kurert!

Men hun fortsetter som blodgiver. :-)

Gjest Calóni
Skrevet

Har en veninne som gjorde akkurat det samme. Hun freaket helt ut når de skulle sette nålen, og ombestemte seg, men bioinginøren sa dette går helt fint og fortsatte, og vips var skrekken kurert!

Men hun fortsetter som blodgiver. :-)

Ah...det finnes håp, altså? Selv for meg som blir uvel av å se et bilde av en sprøytespiss i en bok?

Angela1365380318
Skrevet

Ah...det finnes håp, altså? Selv for meg som blir uvel av å se et bilde av en sprøytespiss i en bok?

Jeg er blodgiver selv, synest ikke det gjør vondt. De som jobber i blodbanken hvor jeg går en veldig snille og proffe. Min veninne går et annet sted og var livredd sprøyter, nåler, blod og alt det der. Jeg tror du klarer dette om du bestemmer deg for det :-)

Skrevet

Det er jo håpløst. Man skal jo ikke ha gjort noe som helst for å få bli blodgiver. Har man piercing, så kan man aldri - ever - gi blod. Selv om man tar den ut og venter i 40 år. Har man hatt sex med noen fra sør-amerika eller afrika, så må man vente 50 år, eller evt. aldri gi blod. Listen over reservasjoner inkluderer jo alt, omtrent :-)

"..........................................."

Gjest blooood
Skrevet

Det er jo håpløst. Man skal jo ikke ha gjort noe som helst for å få bli blodgiver. Har man piercing, så kan man aldri - ever - gi blod. Selv om man tar den ut og venter i 40 år. Har man hatt sex med noen fra sør-amerika eller afrika, så må man vente 50 år, eller evt. aldri gi blod. Listen over reservasjoner inkluderer jo alt, omtrent :-)

Feil, det er kun piercing i slimhinnene som ikke godtas. Om man fjerner den må man vente 1 måned før man gir blod.

Mange utelukkes fra blodgivning av grunner som kan virke underlige, men de fleste kan dog gi blod.

Av og til kommer man i karentene f.eks. ved reiser til litt fjernere himmelstrøk el. når man har fått/hatt en ny seksualpartner.

Gjest Yellow Submarine
Skrevet

Jeg ville gjerne bli blodgiver, men fikk ikke lov pga jeg gikk på Cipralex. De vektla visst også god psykiske helse (uten at jeg vet hva det har med blodgivning å gjøre). Jeg fikk iallefall en karantenetid på 4 år.

Kanskje du er heldigere?.

Skrevet

Feil, det er kun piercing i slimhinnene som ikke godtas. Om man fjerner den må man vente 1 måned før man gir blod.

Mange utelukkes fra blodgivning av grunner som kan virke underlige, men de fleste kan dog gi blod.

Av og til kommer man i karentene f.eks. ved reiser til litt fjernere himmelstrøk el. når man har fått/hatt en ny seksualpartner.

Heh-heh...utrolig. Du tok det altså bokstavelig og seriøst når jeg sa 40 og 50 år etc.? :-)

"..............................................."

Gjest blood
Skrevet

Heh-heh...utrolig. Du tok det altså bokstavelig og seriøst når jeg sa 40 og 50 år etc.? :-)

"..............................................."

Selvsagt ikke din tulling!

Jeg forsøkte bare å forhindre din spredning av feilinformasjon ang. piercing.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg leste over det med reservasjoner, og det ser ut til at de er veldig mye mildere på piercingfronten nå. Ikke så lange karantenetider lenger :)

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg ville gjerne bli blodgiver, men fikk ikke lov pga jeg gikk på Cipralex. De vektla visst også god psykiske helse (uten at jeg vet hva det har med blodgivning å gjøre). Jeg fikk iallefall en karantenetid på 4 år.

Kanskje du er heldigere?.

Tja...Både Cipralex og Fontex er jo SSRI, så ser det dårlig ut. Kanskje like greit, så slipper jeg å gå igjennom en traumatisk eksponeringsterapi ;)

Skrevet

Selvsagt ikke din tulling!

Jeg forsøkte bare å forhindre din spredning av feilinformasjon ang. piercing.

*LOL* Du skjønte at det ikke var alvorlig, og forsøkte å hindre spredning av feilinformasjon i form av spøk? Heh-heh...meget bra :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...