Gå til innhold

Hva er verdikonflikter, faglige og sosiale verdier og normer?

Anbefalte innlegg

Gjest løkenmo
Skrevet

kan noen fortelle meg hva dette går ut på?

Gjest tigeren kalle
Skrevet

Verdier: hva synes du er viktig? Som f.eks. familie, velferd.

Se i læreboka di.........

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Tja... det første jeg tenker på, er for eksempel ting knyttet til religion. Hva som er lov og ikke lov, eller hvordan man burde leve eller te seg. For eksempel den berømmelige homofili-debatten. Kan tenke meg at det kan gå hett for seg på de arbeidsplassene som er berørt av prinsippvalg rundt dette.

Egentlig kan en vel ha verdikonflikter på de fleste områder av livet, alt fra barneoppdragelse til hva man mener er skikk og bruk osv.

Sosiale verdier går sikkert på hvordan vi lever osv, mens faglige sikkert mest er knyttet til en type jobb.

Kan tenke meg at man fx i barnevernet kan ha store faglige verdikonkflikter - når er det riktig å gripe inn og ikke? Når skal man bare støtte, og når skal man ta ungene fra noen? Hvem kan egentlig vurdere hva som er best eller verst for barnet?

Jo vanskeligere spørsmålene er, jo større sjanse er det nok for å få en konflikt i forhold til en vurdering.

Gjest løkenmo
Skrevet

Verdier: hva synes du er viktig? Som f.eks. familie, velferd.

Se i læreboka di.........

Har ingen lærebok, derfor spør jeg. Det var ei venninne av meg som fortalte om verdikonflikter på jobben der hun jobber. Hun jobber i helsevesenet. Hun nevnte også noe om sosiale verdier og normer. Følte bare jeg ikke forsto helt hva hun snakket om. Er selv på en helt annen arena.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Har ingen lærebok, derfor spør jeg. Det var ei venninne av meg som fortalte om verdikonflikter på jobben der hun jobber. Hun jobber i helsevesenet. Hun nevnte også noe om sosiale verdier og normer. Følte bare jeg ikke forsto helt hva hun snakket om. Er selv på en helt annen arena.

Kanskje hun mente uenigheter i forhold til hva som er bra for pasientene, eller hvordan det er best å medisinere e.l.

Eller kanskje hun bare snakket om forholdet til kollegaene - kanskje noen går i burka eller nekter å servere svinekjøtt pga sin religion, eller kanskje noen bare er ufine i språket..?

Ut i fra hvilken sammenheng hun snakket om har du kanskje en idé?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...