Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !Jeg er en 40 år gammel mann som siden 1989 vært plaget med magesår. Gastroskopi viser at sårene jeg har er svært hovne og har gjort passasjen mellom magesekken og tolvfingertarmen svært trang. Dermed passerer ikke maten videre til tarmen i normal takt. Dette forklarer lange perioder med daglige oppkastepisoder de siste årene. Jeg går nå til behandling for dette med gode resultater. Tilstanden har imidlertid ledet til svært dårlig tannhelse. Tannemaljen er stort sett slitt bort og i flg. tannlegen må jeg ha krone på nesten alle mine tenner. Tannlegen sier at mitt sykdomsforløp kan gi meg rett til støtte fra trygdeetaten for den omfattende tannbehandlingen. Generelt forutsetter støtte til tannbehandling at man har hatt jevnlig tannbehandling/oppfølging. Det har ikke jeg hatt. Min siste tannbehandling var i 1996/97. Utgiftene til tannbehandlingen er beregnet til ca. 100.000 og tannlegen har formulert en søknad til trygdekontoret om dekning av ca. 70.000 av dette. Vedlagt søknaden ligger uttalelser fra behandlede tannlege samt legeerklæring om min gastromedisinske tilstand. Søknaden ligger til behandling i trygdeetaten nå. Det jeg lurer på er om min tilstand kan berettige støtte fra trygdeetaten til tross for at jeg ikke har fulgt jevnlig tannbehandling eller om jeg er diskvalifisert for støtte? Den primære årsaken til min dårlige tannhelse er mine daglige oppkastepisoder som har ødelagt tannemaljen og forårsaket behovet for såpass omfattende behandling. Greit å være forberedt på om jeg kan ha grunnlag for å klage på et evt. avslag med bakgrunn i manglende jevnlig tannbehandling eller om jeg rett og slett bare må bite i det sure eplet..hvis da tennene holder :-)

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Uten å se de konkrete papirer kan jeg ikke svare annet enn litt generelt, men det du spør om er egentlig nokså greit å svare på.

Det du tenker på, er den avslagsmulighet som TK har hvis behandlingsbehovet er tilkommet som et resultat (hovedsaklig) av oppsamlet behandlingsbehov. Slik du fremstiller det i eposten til meg, er det andre (hoved-)årsaker til tannskaden. Her ville jeg stolt på tannlegen min - i alle fall inntil det motsatte er bevist!

Det skal også sies at praksis rundt dette er veldig restriktiv - men det er mange reelle tilfeller som får støtte, og da i stort omfang.

Lykke til!

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...