Gå til innhold

Ugyldig avtale?

Gjest forbanna og i trøbbel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Obs - langt innlegg!

Sett at du avtaler _muntlig_ med et idrettslag om å gjøre en liten jobb for dem fast ukentlig for et lite beløp. Avtalen er med styreformannen, og han sier til deg at han har styret i ryggen i denne saken. Som nevnt er avtalen muntlig, men du har i mange brev til styret stadig henvist til avtalen og bekreftet avtalen skriftlig.

Så jobber du et par-tre timer for dem ukentlig, og får et lite honorar for jobben. Honoraret får du ved å sende dem faktura, også avtalt med nevnte styreformann. La oss si at jobben består av å være leder for en gruppe innen idrettslaget, og da dette er innenfor det fagfeltet du vanligvis jobber i, så har du avtalt å fakturere laget gjennom ditt firma, dog til sterkt redusert pris for dem.

Etter en tid blir styreformannen avsatt og politianmeldt pga uregelmessigheter i regnskapet, og laget får etter ekstraordinært årsmøte et "nytt" styre og ny formann ("nytt" vil si; styreformannen ryker ut, en av de "gamle" overtar hans posisjon og en ny kommer inn på den ledige plassen). Du får ingen beskjed om hva som skjer og fortsetter å jobbe for dem som vanlig.

Det nye styret fortsetter å betale de fakturaene du sender, i et halvt år. Etter en stund sier de opp den ene delen av avtalen med en skriftlig oppsigelse hvor de gir deg snaut to ukers frist, og du fortsetter å jobbe etter de resterende punktene av avtalen som de ikke har sagt opp.

Deretter sier de plutselig stopp, slutter å betale deg og sier at de heretter ikke er villige til å betale deg ei krone, heller ikke gjøre opp for det de skylder deg (som faktisk har kommet opp i noen tusen nå). De sier årsaken er at kassa er tom og at du er for dyr, + at de påstår at du ikke har noen avtale om å jobbe for dem. De finner nemlig ingenting i sine arkiver som skulle tilsi at du har en avtale.

Du får tak i tidligere styreformann og får han til å underskrive en skriftlig erklæring om at dere inngikk en avtale muntlig, at denne avtalen ble gjort av ham på vegne av styret, og hva avtalen innebærer. Det nye styret vil imidlertid ikke godta erklæringen, og nekter fortsatt samarbeid og vil ikke gjøre opp for seg.

Du på din side har stått på mye mer enn avtalen skulle tilsi. Du alene har sørget for at idrettslaget har fått flere titalls nye medlemmer, du har sørget for masse god publisitet og reklame, du har investert mye av både tid og egne penger, du har laget egen hjemmeside for dem og betalt selv for å huse den på ditt eget nettsted i flere år, du har vært aktiv i både aviser og på tv for å lage blest om laget, osv. osv. Kort sagt, du har gjort _masse_ gratis for dem utenom jobben.

Siden det nye styret ikke finner noe som helst i sine arkiver om at du har hatt jobbavtale for dem, påstår de at tidligere styreformann har handlet uten å ha styret i ryggen da han inngikk avtalen med deg, og legger noe av skylda på deg for det, for "det burde du ha skjønt at han ikke hadde". Du på din side hadde ingen forutsetninger for å se dette den gangen, og du mener deg blodig urettferdig behandlet av det nye styret.

Det nye styret er flinke til å kalle deg en utgiftspost, og gir blaffen i alt hva du har gjort for dem utenom. At du skaffet dem masse nye medlemmer og dermed mer inntekter, betyr nærmest ingenting for dem.

De siste fakturaene du har sendt dem har forfalt til betaling for lenge siden, og styret har heller ikke kommet med skriftlige innsigelser mot dem.

Min mening er at:

1. Hvis tidligere styreformann ikke hadde styret i ryggen likevel ved avtaleinngåelsen, men har sagt deg at han har det, så er dette en sak mellom denne styreformannen og styret. Du er uskyldig tredjepart og har opptrådt i god tro.

2. Når styret har sendt deg skriftlig oppsigelse på deler av avtalen, samt at de stort sett har fortsatt å betale deg for jobben, så mener jeg at de dermed har godtatt at det eksisterer en avtale.

3. Jeg synes det er råttent at styret gir blaffen i alt det du har gjort for dem, at dette ikke betyr noe som helst for dem og at de bare kaller deg en utgiftspost.

Spørsmålet er, kan styret nekte å betale det de skylder ved å påstå at du ikke har noen jobbavtale med dem, når de selv har sagt opp deler av avtalen skriftlig og betalt deg for jobben?

Jeg håper noen kan komme med et innspill her, for dette er en situasjon jeg er midt oppe i selv nå, så jeg kunne trenge noen råd. Jeg har selvfølgelig lært nå at jeg ikke skal inngå muntlige avtaler, men det er litt sent for denne saken...

Skrevet

En avtale kan bekreftes på andre måter enn skriftlig.

For eksempel kan den bekreftes i handling. Det har idrettslaget gjort, når det betalte fakturaene dine.

Kontakt advokat.

Skrevet

En avtale kan bekreftes på andre måter enn skriftlig.

For eksempel kan den bekreftes i handling. Det har idrettslaget gjort, når det betalte fakturaene dine.

Kontakt advokat.

Har sendt en henvendelse til advokat nå. Men det koster flesk, og penger har jeg ikke akkurat flust av for tiden. Som selvstendig næringsdrivende har jeg kanskje ikke rett på fri rettshjelp heller? :(

Skrevet

Har sendt en henvendelse til advokat nå. Men det koster flesk, og penger har jeg ikke akkurat flust av for tiden. Som selvstendig næringsdrivende har jeg kanskje ikke rett på fri rettshjelp heller? :(

Vet ikke - spør advokaten.

Hvis du vinner klart, må motparten betale utgiftene dine.

Men jeg tror kanskje en sånn sak vil bli avgjort i forliksrådet, og ende med at dere må bære egne omkostninger. Da spørs det om det lønner seg.

Gjest Persille
Skrevet

Vet ikke - spør advokaten.

Hvis du vinner klart, må motparten betale utgiftene dine.

Men jeg tror kanskje en sånn sak vil bli avgjort i forliksrådet, og ende med at dere må bære egne omkostninger. Da spørs det om det lønner seg.

Det er ingenting som tilsier at man skal gå gjennom forliksrådet når man har kontaktet advokat.

Skrevet

Det er ingenting som tilsier at man skal gå gjennom forliksrådet når man har kontaktet advokat.

Ok. Dette vet jeg at du kan bedre enn meg.

Hva tror du om utgiftene? Må motparten dekke dem hvis hovedinnlegger vinner?

Gjest Persille
Skrevet

Du har ikke krav på fri rettshjelp som du sier.

Men, jeg ville heller kontaktet et lite inkassofirma. De kjøper saken av deg og fører den videre.

Så lenge jobben er gjort er det lite de kan si på akkurat den delen.

Du avtaler jo ikke skrifltig når du ringer en elektriker eller rørlegger for å fikse noe hjemme heller.

Leverer du bilen på service og de bytter en ekstra del - så må du betale for den selv om du ikke har bestilt det, du leverte jo bilen til service.

Når saken går til inkasso vil den etterhvert ende i forliksrådet dersom de fortsatt ikke betaler, og møter de ikke der får de uieblivelsesdom på seg.

Hva om du kontakter de samme mediene du har sørget for at ga dem positiv omtale? Det er er jo råttent, men kanskje effektivt?

Jeg mener du har ditt på det rene, men jeg tror ikke advokat er veien - jeg tror du må gå til et inkassofirma.

Gjest Persille
Skrevet

Ok. Dette vet jeg at du kan bedre enn meg.

Hva tror du om utgiftene? Må motparten dekke dem hvis hovedinnlegger vinner?

Ja - men jeg tror ikke advokat er veien.

Advokat er noe du kontakter som privatperson, men ikke når du som firma har kunder som ikke gjør opp for seg, da kontakter du et inkasso-firma, så tar de saken videre via forliksrådet og evnt. til retten dersom det ikke blir enighet.

Men jeg tror h*n har sitt på det rene. Man lager jo ikke en skriftlig avtale med en rørlegger heller, du ber ham bare fikse lekkasjen, og så betaler du. Nekter du å betale vil det gå til inkasso. Du har sluppet ham inn i huset ditt, latt ham gjøre jobben uten inngripen og har en forbedret tjeneste i hjemme i dag - dermed har du akseptert.

Tror dette er det samme, det er jo beviselig at jobben har blitt gjort, og hvertfall når tidligere styreformann har inngått avtalen, og i tillegg bekreftet det skriftlig.

Det blir jo som om du bestiller rørlegger og mannen din nekter å betale - det er revnende likegyldig for rørleggeren.

Skrevet

Ja - men jeg tror ikke advokat er veien.

Advokat er noe du kontakter som privatperson, men ikke når du som firma har kunder som ikke gjør opp for seg, da kontakter du et inkasso-firma, så tar de saken videre via forliksrådet og evnt. til retten dersom det ikke blir enighet.

Men jeg tror h*n har sitt på det rene. Man lager jo ikke en skriftlig avtale med en rørlegger heller, du ber ham bare fikse lekkasjen, og så betaler du. Nekter du å betale vil det gå til inkasso. Du har sluppet ham inn i huset ditt, latt ham gjøre jobben uten inngripen og har en forbedret tjeneste i hjemme i dag - dermed har du akseptert.

Tror dette er det samme, det er jo beviselig at jobben har blitt gjort, og hvertfall når tidligere styreformann har inngått avtalen, og i tillegg bekreftet det skriftlig.

Det blir jo som om du bestiller rørlegger og mannen din nekter å betale - det er revnende likegyldig for rørleggeren.

Men inkassofirmaer kan jo ikke inndrive krav som er bestridt - og det blir sikkert dette.

Hva gjør man da?

Gjest Persille
Skrevet

Men inkassofirmaer kan jo ikke inndrive krav som er bestridt - og det blir sikkert dette.

Hva gjør man da?

Da møtes man i forliksrådet.

Der må de jo enes om hva de skal gjøre - hvem som skal betale hva osv.

Om begge parter står like steilt, så har man likevel en viss pekepinn på hva som er rett utfra hva megleren sier.

Megleren vil jo ikke anbefale noen å betale litt dersom kravet ikke er i nærheten av å være legitimt.

Men; man må være forberedt på å ikke få alt vil jeg tro, bare det opprinnelige kravet, ikke utgifter som har påløpt etterhvert.

Dersom forliksrådet ikke fører frem vil jeg vel tro man kan dra det for retten. Men; ingen av disse er privatpersoner, ingen har dermed krav på fri rettshjelp - og uansett hvem som vinner må begge legge ut for sine advokater inntil saken er avgjort, og det spørs det om man har råd til.

Jeg tror de fleste enes i forliksrådet.

Men jeg lurer på om man ikke kan kontakte dem før man går til inkasso også? Hm... Og det er jo gratis...

Akkurat, det må jeg sjekke - skal lete litt på nettet.

Skrevet

Du har ikke krav på fri rettshjelp som du sier.

Men, jeg ville heller kontaktet et lite inkassofirma. De kjøper saken av deg og fører den videre.

Så lenge jobben er gjort er det lite de kan si på akkurat den delen.

Du avtaler jo ikke skrifltig når du ringer en elektriker eller rørlegger for å fikse noe hjemme heller.

Leverer du bilen på service og de bytter en ekstra del - så må du betale for den selv om du ikke har bestilt det, du leverte jo bilen til service.

Når saken går til inkasso vil den etterhvert ende i forliksrådet dersom de fortsatt ikke betaler, og møter de ikke der får de uieblivelsesdom på seg.

Hva om du kontakter de samme mediene du har sørget for at ga dem positiv omtale? Det er er jo råttent, men kanskje effektivt?

Jeg mener du har ditt på det rene, men jeg tror ikke advokat er veien - jeg tror du må gå til et inkassofirma.

"Hva om du kontakter de samme mediene du har sørget for at ga dem positiv omtale? Det er er jo råttent, men kanskje effektivt?"

Jo, jeg har tenkt på å gå ut offentlig med saken. Men av spesielle årsaker vil det ramme en helt uskyldig person oppe i dette også, nemlig den som hadde jobben før meg, og det ønsker jeg ikke.

Ellers er nok inkasso og deretter forliksrådet en mulig løsning slik du foreslår.

Jeg er usikker på dette med når et krav bør være bestridt. Burde de ikke ha klaget på kravet innen forfallsfristen hvis de virkelig har noe å klage på? Jeg har ikke mottatt noen klage verken etter første faktura eller etter purringenes frist. Det er første gang jeg kommer ut for noe slikt, så jeg er litt usikker.

Gjest Persille
Skrevet

"Hva om du kontakter de samme mediene du har sørget for at ga dem positiv omtale? Det er er jo råttent, men kanskje effektivt?"

Jo, jeg har tenkt på å gå ut offentlig med saken. Men av spesielle årsaker vil det ramme en helt uskyldig person oppe i dette også, nemlig den som hadde jobben før meg, og det ønsker jeg ikke.

Ellers er nok inkasso og deretter forliksrådet en mulig løsning slik du foreslår.

Jeg er usikker på dette med når et krav bør være bestridt. Burde de ikke ha klaget på kravet innen forfallsfristen hvis de virkelig har noe å klage på? Jeg har ikke mottatt noen klage verken etter første faktura eller etter purringenes frist. Det er første gang jeg kommer ut for noe slikt, så jeg er litt usikker.

Om du leser litt på den linken jeg ga deg over her - så ser du at du kan kontakte forliksrådet direkte.

Det kan man ettersom jeg skjønte gjøre med alt man vil, altså alle tvister - så jeg hadde gjort det tror jeg.

Ring og forhør deg litt først, så åpner du en sak etterpå, sender dem all dokumentasjon etc - og får det avgjort der.

Skrevet

Klag de inn til Forliksrådet. Det kan du gjøre selv, uten bistand fra advokat eller lignende. Dersom du tar kontakt med ditt lokale forliksråd, har de veiledningsplikt overfor deg.

Jeg tror du har en god sak - styret har innrettet seg som om det foreligger en avtale med deg, og som kjent så behøver ikke en avtale å være skriftlig for å være gyldig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...