Gå til innhold

Spiral eller p-piller....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spiral er litt smertefullt å sette inn, mange har litt menssmerter første døgnet etter den er satt inn.

Andre bivirkinger på spiral kommer an på hvilken type spiral; vanlig kobberspiral kan gi større menser, mer menssmerter. Hormonspiral kan gi migrene, kviser.

Spiral regnes som omtrent like sikkert som p-piller, men krever mindre "påpass" fra brukeren. Man setter den inn, og ferdig med det.

Problemet er at spiral kan lettere gi oppadgående infeksjoner i livmor og føre til sterilitet.

Man anbefaler ikke spiral dersom man ikke lever i et fast forhold og har født barn.

P-piller har egentlig få bivirkninger og regnes som veldig sikker prevensjon det også. Man bør dog være obs på fare for blodpropp, jenter som har familiær historie med blodpropper, høyt blodtrykk eller/og røyker bør forsøke å finne andre alternativer.

Jeg gikk på p-piller da jeg var yngre. Hadde bivirkninger som PMS, vektøkning og tap av sexlyst. I tillegg tok det 1,5 år før mensen kom tilbake etter at jeg sluttet på p-pillen.

Jeg har hatt kobberspiral 2 ganger (har nå også). Det er ikke anbefalt å sette inn spiral før man har født barn. Dette fordi det ellers kan være vanskelig å få den inn livmorhalsen.

Første gang jeg fikk den satt inn var det kjempevondt. Denne gangen kjente jeg ingen ting.

Av kobberspiralen er bivirkninger (hos noen) større blødninger og mer menssmerter. (Jeg har ikke merket noe av dette.)

Har man flere sexpartnere er det større sjanse for å få infeksjon i livmora og lenger opp.

Med hormonspiral mister de fleste mensen. Endel kan ha problemer med å få mensen tilbake etter at de har tatt ut spiralen.

Sikkerheten på disse prevensjonsmidlene er ganske like.

Prøvd begge deler. Brukte p-piller da jeg var yngre, men satt inn spiral da jeg var ca. 25. Nå bruker jeg hormonspiral. Fantastisk da jeg nesten ikke har blødninger mer.

Hormonspiral skal være noe av det sikreste.

Jeg synes det er ubehagelig og sette den inn, og har menssmerter resten av dagen. Men hva er vel det mot 5 år uten mens:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...