Indine Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg er en frisk kvinne 24 med samboer 34.Jeg sluttet på Diane i juni 2005 fordi vi ønsket å lage barn. Det passet bra for oss å evt. bli gravide utpå høsten. Nå snart 9 mnd senere har jeg enda ikke fått menstruasjonen tilbake. Jeg hadde regelmessig menstruasjon før jeg begynte på p-piller. Etter 6 mnd var jeg hos fastlegen min. Han undersøkte med innvendig ultralyd og mente at alt anatomisk så bra ut og fant ingen cyster. Han ba meg ta det med ro, dvs ikke stresse og så ville det nok ordne seg. Kunne komme for å ta blodprøver etter nye 6 mnd hvis ingenting hadde hendt. Nå har det som sagt gått 9 mnd og det tidsskjemaet vi hadde er for lenge siden brutt. Jeg har nettopp innsett at får jeg ikke eggløsning(og en sjanse til å bli gravid) tilbake snart vil det etterhvert sammenfalle dårlig med avslutning av langt studie og overgang til jobb med tanke på permisjonsordninger. Dette føles noe trasigt etter at vi har håpet og ønsket lenge. Men synes du jeg burde kunne på nytt besøke fastlegen og be om henvisning til gynekolog? Jeg har stor tillit til legen og forstår hans synspunkter med å vente og la naturen ordne opp. Men samtidig er dette veldig viktig for oss, og jeg føler det blir mer og mer meningsløst å vente. Jeg leser stadig om Pergotime og andre som hvor dette medikamentet har hjulpet. Jeg kjenner også kvinner som har fått preparatet som hadde hatt en viss syklus tross alt. Er det unødvendig å vente lenger på henvisning til gynekolog? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223109-tid-for-pergotime/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg synes absolutt at du skal få henvisning til gynekolog og først få en skikkelig utredning for å finne ev. årsak til uteblitt menstruasjon. Det kan være mange grunner, for eksempel lavt stoffskifte, øket produksjon av hormonet prolaktin, tilstanden PCOS. Eggløsningen kan i de fleste tilfeller stimuleres med pergotime-tabletter, men i noen tilfeller må det sprøyter til. Det med at naturen skal ordne opp er et godt prinsipp, men noen ganger må man hjelpe på vei. Du opplyser ikke hvor lenge du har brukt p-pille. Under denne behandlingen kan det være skjedd noe med kroppen som har vært skjult med p-pillen. P-pille vil gi blødninger ’uansett’. I verste fall kan det være en svulst på hypofysen (kan ses ved en blodprøve), ikke for å skremme deg, men for å utelukke alvorligere tilstander enn bare ’sent å komme i gang etter p-pille stopp’. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223109-tid-for-pergotime/#findComment-1672866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.