Gå til innhold

Kjøpe hus under takst... arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i en annen tråd her om noen som kjøpte hus av foreldre til lavere pris enn takst, og at det ble meldt fra som arv.

Kan man ikke ta den prisen man vil når man selger et hus?

Hvis mamma har lyst til å selge meg huset til 800 000 kr mens det egentlig kanskje er verdt 1,5 millioner, kan vi ikke bare gjøre det sånn helt uten videre? Melde fra om arv? Får jo ingenting, de selger meg jo et hus.

Har liksom trodd at det skulle være plankekjøring, men nå ble jeg usikker.

Skrevet

Du får sikkert svar på den linken flisa la ut, men kjernen er:

Hvis salget kan ses som en disposisjon i forhold til arv kan det tas med i beregning av arveavgift. Andre arveberettige kan også reagere.

Men for at den rette myndighet skal reagere må noen ta opp saken med dem. Fornærmede slektininger o.l. Ellers er dette ikke noe problem å bry seg med.

Skrevet

Man kan ikke selge til klar underpris til arvinger. Da blir mellomlegget arv - og evt. ilegges arveavgift.

Skrevet

Du får sikkert svar på den linken flisa la ut, men kjernen er:

Hvis salget kan ses som en disposisjon i forhold til arv kan det tas med i beregning av arveavgift. Andre arveberettige kan også reagere.

Men for at den rette myndighet skal reagere må noen ta opp saken med dem. Fornærmede slektininger o.l. Ellers er dette ikke noe problem å bry seg med.

Her kan man fort dumme seg ut. Dersom man setter salgssummen så lavt at det er en opplagt underpris, er ikke myndighetene dummere enn at det ofte legges merke til. I såfall mister man helt kontroll over hva taksten blir satt til, da skattemyndighetene i såfall velger å bruke sine takstmenn til å fastsette den korrekte taksten.

Moralen er; man bør kun underprise LITT ved salg til arvinger.

Skrevet

Leste et annet sted at det ikke er noe som heter "arvetakst" - søsken kan forlange at det blir tatt markedspris.

Skrevet

Leste et annet sted at det ikke er noe som heter "arvetakst" - søsken kan forlange at det blir tatt markedspris.

Søsken kan forlange markedspris, det er også det mest reale og rettferdige også, hvis det er flere søsken.

Etter min mening er det hull i hode å ikke bruke markedspris, hvis ikke det er andre grunner for å bruke arvetakst.

Skrevet

De kan ikke si noe som helst så lenge folk gjør det i levende live. Hun kunne gi bort huset til Maranata om hun ville. Ingen kan gjøre noe.

Eller hun kan gi bort alt til hvilken arving hun vil, så lenge hun er i live.

Problemet blir bare arveavgift. Den som får det må betale skatt. Men noen må oppdage det først. Jeg tror det kan gå 5 år, og så er det foreldet. Myndighetene har dessverre begynt å bruke full markedspris som grunnlag, og det har ikkeno å si om det er solgt for den prisen eller ikke. Så det du betaler sees bort fra og du betaler skatt med full salgstakst som grunnlag.

Skrevet

Søsken kan forlange markedspris, det er også det mest reale og rettferdige også, hvis det er flere søsken.

Etter min mening er det hull i hode å ikke bruke markedspris, hvis ikke det er andre grunner for å bruke arvetakst.

Klart det er mest rettferdig.

Skrevet

De kan ikke si noe som helst så lenge folk gjør det i levende live. Hun kunne gi bort huset til Maranata om hun ville. Ingen kan gjøre noe.

Eller hun kan gi bort alt til hvilken arving hun vil, så lenge hun er i live.

Problemet blir bare arveavgift. Den som får det må betale skatt. Men noen må oppdage det først. Jeg tror det kan gå 5 år, og så er det foreldet. Myndighetene har dessverre begynt å bruke full markedspris som grunnlag, og det har ikkeno å si om det er solgt for den prisen eller ikke. Så det du betaler sees bort fra og du betaler skatt med full salgstakst som grunnlag.

Hmm... hæ?

Så du sier at hvis jeg f.eks betaler 1 mill for et hus til 2 mill så kan jeg måtte betale skatt av 1 mill hvis noen oppdager det? Hvor mye skatt i tilfelle?

Skjønner at det kan være lurt å ta kontakt med advokat for å få dette i orden...

Skrevet

Hvis huset er verd 1.5 millioner, og du får det for 800000, har du fått 700000. Det er avgiftspliktig.

Det du istedenfor gjør, er å sette overdragelsessummen så lavt dere kan komme unna med i forhold til markedsverdi (sjekk eventuelt med lokal megler), og så "låner" foreldrene dine deg resten. Begge parter må da føre opp dette som privat gjeld på selvangivelsen, og i løpet av et par år kan dere redusere den gradvis, til det ikke er noe igjen.

Skrevet

Hmm... hæ?

Så du sier at hvis jeg f.eks betaler 1 mill for et hus til 2 mill så kan jeg måtte betale skatt av 1 mill hvis noen oppdager det? Hvor mye skatt i tilfelle?

Skjønner at det kan være lurt å ta kontakt med advokat for å få dette i orden...

Ikke skatt, arveavgift. De første 250000 fra hver forelder er avgiftsfrie.

Skrevet

Hmm... hæ?

Du betaler skatt av alt over 250 000.

Skatteetaten har takstene, men det er 10% av den første oveskytende delen (300 000?) og 20% av resten.

Skrevet

Senere formueskatt.

Skrevet

For å komme best ut av det sånn akkurat NÅ, så får vi satt en takst på boligen og får den til 500 000 kr under den taksten...? Og så får vi 500 000 kr mindre ved arveoppgjøret om 30 år?

Skrevet

Hvis huset er verd 1.5 millioner, og du får det for 800000, har du fått 700000. Det er avgiftspliktig.

Det du istedenfor gjør, er å sette overdragelsessummen så lavt dere kan komme unna med i forhold til markedsverdi (sjekk eventuelt med lokal megler), og så "låner" foreldrene dine deg resten. Begge parter må da føre opp dette som privat gjeld på selvangivelsen, og i løpet av et par år kan dere redusere den gradvis, til det ikke er noe igjen.

Jaha, så vi sier at vi betaler f.eks 1,5 millioner for huset og at vi har en gjeld til foreldrene på 500 000 kr...? Som så forsvinner? ;)

Skrevet

For å komme best ut av det sånn akkurat NÅ, så får vi satt en takst på boligen og får den til 500 000 kr under den taksten...? Og så får vi 500 000 kr mindre ved arveoppgjøret om 30 år?

Oi, så det er søsken involvert også? Da blir det straks mer komplisert.

500000 idag er jo mer verdt enn 500000 om x år. Så enten må dere indeksregulere, eller så må foreldrene dine gi bort den samme summen til søsken idag.

Skrevet

Hmm... hæ?

Du trenger ikke advokat. Du får, og har krav på hjelp av myndigheten.

Oppdage betyr at du selv oppgir arven, eller de ser det av eiendomsregistrene. Mye slikt unngår myndighetenes oppmerksomhet. Oppdager de det selv, så kan de muligens hende at du må betale straffegebyr.

Skrevet

Jaha, så vi sier at vi betaler f.eks 1,5 millioner for huset og at vi har en gjeld til foreldrene på 500 000 kr...? Som så forsvinner? ;)

Ja, med f.eks. 50000 pr. år, så tar det ti år.

Poenget er å velge et beløp som dere kan forklare at forsvinner hvert år. Det må altså stå i forhold til inntekten deres. Ellers lurer ligningskontoret på hvor dere har fått pengene fra.

Det beste er nok en kombinasjon. Dere skriver 1350000 på salgsavtalen, dere "låner" 150000, og dere får 200000 som forskudd på arv. Det beløpet er under avgiftsgrensen.

Skrevet

Oi, så det er søsken involvert også? Da blir det straks mer komplisert.

500000 idag er jo mer verdt enn 500000 om x år. Så enten må dere indeksregulere, eller så må foreldrene dine gi bort den samme summen til søsken idag.

De mener at de kan gi halve huset til oss i gave uten at det har konsekvenser for arv og søsken, serru...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...