Gå til innhold

Kjøpe hus under takst... arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De mener at de kan gi halve huset til oss i gave uten at det har konsekvenser for arv og søsken, serru...

Ja, det kan de jo, formelt sett.

Men er det så lurt med tanke på forholdet mellom deg og søsknene?

Skrevet

Ja, det kan de jo, formelt sett.

Men er det så lurt med tanke på forholdet mellom deg og søsknene?

Begge har fått aksjer tidligere, mine er verdt ca 0 i dag, den andres er verdt over 600 000 kr, så man er fornøyde med situasjonen og ville ikke sagt noe.

Skrevet

Begge har fått aksjer tidligere, mine er verdt ca 0 i dag, den andres er verdt over 600 000 kr, så man er fornøyde med situasjonen og ville ikke sagt noe.

Da er det ikke noe problem.

Men jeg ville ikke vært fornøyd. Aksjene var vel verd det samme da dere fikk dem, og at du har vært uheldig videre, har egentlig ikke noe med saken å gjøre.

Men som sagt, foreldrene dine kan gjøre hva de vil med sin egen eiendom så lenge de lever, og hvis søsknene dine ikke blir sure, er det bare å sette igang.

Skrevet

Da er det ikke noe problem.

Men jeg ville ikke vært fornøyd. Aksjene var vel verd det samme da dere fikk dem, og at du har vært uheldig videre, har egentlig ikke noe med saken å gjøre.

Men som sagt, foreldrene dine kan gjøre hva de vil med sin egen eiendom så lenge de lever, og hvis søsknene dine ikke blir sure, er det bare å sette igang.

Takk for alle svar. :) Får kanskje ta en prat med banken. Vet at det ed aksjene er sånn, men søsken føler iallefall ikke at vi får en halv million uten at de får noe.

Gjest dorgende
Skrevet

Jaha, så vi sier at vi betaler f.eks 1,5 millioner for huset og at vi har en gjeld til foreldrene på 500 000 kr...? Som så forsvinner? ;)

Her måttte det vel skjære seg litt for deg, sånn matte-messig?? *ler*

Skrevet

Jeg tror man er fritatt fra arveavgift hvis man hopper over et ledd. Altså hvis du sier "nei takk" til å arve huset, men overlater det til datteren din, så tror jeg dere kan hoppe bukk over alle utgifter. La meg understreke at jeg TROR det er sånn, så det må sjekkes ut nærmere, hvis det er interessant...

Skrevet

Jeg tror man er fritatt fra arveavgift hvis man hopper over et ledd. Altså hvis du sier "nei takk" til å arve huset, men overlater det til datteren din, så tror jeg dere kan hoppe bukk over alle utgifter. La meg understreke at jeg TROR det er sånn, så det må sjekkes ut nærmere, hvis det er interessant...

Nei, det stemmer ikke.

Men siden det er et fribeløp, kan man spare arveavgift ved å hoppe over et ledd.

Jeg kan arve 250000 avgiftsfritt av hver av foreldrene mine. Hvis arven er større enn det, kan jeg frasi meg den til fordel for barna mine, som også kan arve 250000 avgiftsfritt fra dem.

Hvis vi lar arven gå innom meg, må først jeg betale avgift, og så må antagelig de betale avgift også, siden de 250000 jeg fikk uten å betale, også skal gå videre, og der bruker de opp fribeløpet de har fra meg.

Ble det forståelig?

Skrevet

Nei, det stemmer ikke.

Men siden det er et fribeløp, kan man spare arveavgift ved å hoppe over et ledd.

Jeg kan arve 250000 avgiftsfritt av hver av foreldrene mine. Hvis arven er større enn det, kan jeg frasi meg den til fordel for barna mine, som også kan arve 250000 avgiftsfritt fra dem.

Hvis vi lar arven gå innom meg, må først jeg betale avgift, og så må antagelig de betale avgift også, siden de 250000 jeg fikk uten å betale, også skal gå videre, og der bruker de opp fribeløpet de har fra meg.

Ble det forståelig?

Takk for forklaringen :-)

Skrevet

Ja, med f.eks. 50000 pr. år, så tar det ti år.

Poenget er å velge et beløp som dere kan forklare at forsvinner hvert år. Det må altså stå i forhold til inntekten deres. Ellers lurer ligningskontoret på hvor dere har fått pengene fra.

Det beste er nok en kombinasjon. Dere skriver 1350000 på salgsavtalen, dere "låner" 150000, og dere får 200000 som forskudd på arv. Det beløpet er under avgiftsgrensen.

Dette var lurt.

Jeg er også i den situasjonen at jeg har noen verdier som jeg etterhvert vil overføre til mine barn.

Har liten lyst til å betale arveavgift på dette, da jeg omtrent er ihjel skattet av dette fra før.

Men de vil vel kanskje kreve å se innbetalingene? Eller kan man si at dette er foregått fra hånd til hånd og ikke via bankkonto?

I tilfelle er det bare å sette inne f.eks 3.000 i måneden og ta de ut igjen og gi dem tilbake:-)

Hva med renter? Vet du noe om det? Må det i tilfelle fordelsbeskattes?

Skrevet

Dette var lurt.

Jeg er også i den situasjonen at jeg har noen verdier som jeg etterhvert vil overføre til mine barn.

Har liten lyst til å betale arveavgift på dette, da jeg omtrent er ihjel skattet av dette fra før.

Men de vil vel kanskje kreve å se innbetalingene? Eller kan man si at dette er foregått fra hånd til hånd og ikke via bankkonto?

I tilfelle er det bare å sette inne f.eks 3.000 i måneden og ta de ut igjen og gi dem tilbake:-)

Hva med renter? Vet du noe om det? Må det i tilfelle fordelsbeskattes?

De krevde det ikke av meg. Jeg betalte ikke renter.

*hysj*

Skrevet

De krevde det ikke av meg. Jeg betalte ikke renter.

*hysj*

De vil jo ikke oppdage dette hvis det ikke blir spesielt ettersyn av en eller annen grunn.

Men hva er det riktige tro?

Hele bølpet kan også lånes, slik at arven ikke blir brukt, hvis det er mer å arve mener jeg?

Arveavgift er helt utrolig at de skal ha. Alt du skaffer det i livet har du jobbet og slitt for og omtrent blitt skattet ihjel av det. Så da du dør eller ønsker å gi bort det du har igjen, så kommer jaggu staten og grafser til seg enda en gang. Det er helt utrolig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...