Gå til innhold

Kan foreldrene til barna som har blitt smittet av E.Colio lastes?

Anbefalte innlegg

Gjest Elizbeth
Skrevet

Hadde en diskusjon med en min "samstuing". Han mener at hvis bare foreldrene til de barna som ble syke hadde sørget for å steke kjøttet ordentlig, så hadde ikke barna blitt syke.Og av avisen ikke skriver det, for å gi foreldrene en tilleggsbelastning.

Jeg reagerer ganske mye på synspunktene hans. Selv om kjøttet ikke skulle være 100 prosent gjennomstekt, så betyr vel ikke det at barn skal få nyresvikt? Muligens at man kan få omgangssyke eller bli kvalme hvis noe av kjøttet ikke er ordentlig kjøtt. Men det skal da ikke få så alvorlige konsekvenser av å spise kjøttdeig???.

Dessuten har jo noen av barna spist ute også. Noen spiste på MC Donalds, andre på gatekjøkken.

Hva synes dere? Er det foreldrenes skyld at barna har blitt rammet av bakterien?

Gjest togli
Skrevet

Nei, det blir for drøyt å skylde på foreldrene. Du kan lese inne på foreldreforum om dette. En som mener at det å steke kjøttdeigen godt nok antagelig ikke hjelper heller. Ikke vet jeg....

Det blir for dumt å skylde på foreldrene når vi ikke engang vet hvordan ungene har fått smitten. Nå er det jo snakk om yoghurt også og den kan som kjent ikke stekes ;-)

Skrevet

Det blir jo bare spekulasjoner når det ikke en gang er bekreftet at det er kjøttdeig som er problemet.

Det er opplyst om at ved gjennomsteking så overlever ikke bakteriene, sånn sett kan jo foreldrene har skyld om de ikke har stekt maten godt nok.

Skrevet

Hørte på radioen på NRK alltid nyheter i går at de trodde det kunne være krydderet - men har ikke lest noe om det i avisene,

Jeg har hørt før at pepper f.eks kan være full av uhumskheter -så de brukte gammastråling på krydder i Norge -inntil EU forlangte at strålede matvarer skulle merkes med at de var bestrålet -og da mente man at folk kunne ta det negativt at det stod sånn -og så sluttet de ¨å bestråle krydderet,

Huff - da er det sikkert Taco-pulver.

Gjest izzet
Skrevet

Det blir jo bare spekulasjoner når det ikke en gang er bekreftet at det er kjøttdeig som er problemet.

Det er opplyst om at ved gjennomsteking så overlever ikke bakteriene, sånn sett kan jo foreldrene har skyld om de ikke har stekt maten godt nok.

Jeg har hørt at det er pannekaker som er grunnen til at så mange blir syke.

Skrevet

Jeg har hørt at det er pannekaker som er grunnen til at så mange blir syke.

Da hadde min familie vært utryddet for lengst.

Gjest lei av innvandring
Skrevet

Da hadde min familie vært utryddet for lengst.

Spiser dere så mye pannekaker?

Noen nevner også punchkaker?

Skrevet

Spiser dere så mye pannekaker?

Noen nevner også punchkaker?

Ja de spiser pannekaker når jeg er borte :-)

Skrevet

Personlig tror jeg ikke kjøttdeigen er smittekilden.

Skrevet

HVIS smittekilden er kjøttdeig - kan foreldrene i enkelte av disse tilfellene helt klart lastes, ja.

Bakterien blir drept og kjøttdeigen helt ufarlig dersom den stekes skikkelig. Antagelig er krysskontaminering et stort problem også, det vil si manglende kjøkkenhygiene. (Man brukes f.eks samme kniv som man åpnet kjøttdeigpakka og vippet den over i panna til å skjære opp tomater etc til tacosen. Da hjelper det lite å steke kjøttdeigen, for du har "smitta" grønnsakene.) Dette er elemterær kunnskap som dessverre ikke prentes inn i folk lengre, for "alt er så rent og trygt".

Spiser man ute på McDonalds eller lignende er man prisgitt det enkelte stedets kompentanse på behandling av kjøtt, da må man bare krysse fingrene.

Denne typen e. coli som forårsaker HUS (hemolytisk uremisk syndrom) er en storfebakterie - det vil si den kommer fra kuer. Det er dermed lite trolig at den stammer fra noe annet enn storfeprodukter eller produkter som har vært i kontakt med/blitt kontaminert av storfe.

HUS har eksistert i åresvis - og man har årlige tilfeller av denne sykdommen. Dette er ikke noe nytt. Den har tidligere vært kalt "hamburgerbakterien" - og det ble regnet som en typisk sykdom man fikk fra gatekjøkkenmat.

Gjest Elizbeth
Skrevet

HVIS smittekilden er kjøttdeig - kan foreldrene i enkelte av disse tilfellene helt klart lastes, ja.

Bakterien blir drept og kjøttdeigen helt ufarlig dersom den stekes skikkelig. Antagelig er krysskontaminering et stort problem også, det vil si manglende kjøkkenhygiene. (Man brukes f.eks samme kniv som man åpnet kjøttdeigpakka og vippet den over i panna til å skjære opp tomater etc til tacosen. Da hjelper det lite å steke kjøttdeigen, for du har "smitta" grønnsakene.) Dette er elemterær kunnskap som dessverre ikke prentes inn i folk lengre, for "alt er så rent og trygt".

Spiser man ute på McDonalds eller lignende er man prisgitt det enkelte stedets kompentanse på behandling av kjøtt, da må man bare krysse fingrene.

Denne typen e. coli som forårsaker HUS (hemolytisk uremisk syndrom) er en storfebakterie - det vil si den kommer fra kuer. Det er dermed lite trolig at den stammer fra noe annet enn storfeprodukter eller produkter som har vært i kontakt med/blitt kontaminert av storfe.

HUS har eksistert i åresvis - og man har årlige tilfeller av denne sykdommen. Dette er ikke noe nytt. Den har tidligere vært kalt "hamburgerbakterien" - og det ble regnet som en typisk sykdom man fikk fra gatekjøkkenmat.

Foreldrene kan lastet for at barna kan bli syke pga manglende hygiene, men er det riktig å laste dem for at barna får nyresvikt?.

I såfall burde det jo stått advarsel på kjøttdeigen om at slurving med stekingen kan gi alvorlig helseskade.

Skrevet

Foreldrene kan lastet for at barna kan bli syke pga manglende hygiene, men er det riktig å laste dem for at barna får nyresvikt?.

I såfall burde det jo stått advarsel på kjøttdeigen om at slurving med stekingen kan gi alvorlig helseskade.

Ikke helt enig med deg - på et generelt grunnlag kan all feilbehandling av mat gi alvorlig helseskade. (Ikke bare kjøttdeig).

Politikerne burde satse mer penger på utdannelse; skolekjøkken og husstell er jo fjernet fra grunnutdannelsen vår. Kanskje det er på tide å gjeninnføre det, så kan hvertfall neste generasjon lære å behandle matvarer rett. Jeg er så gammel at jeg lærte dette på skolen, og fra min mor og bestemor.

Tror ikke unger lærer slikt lengre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...