Gå til innhold

Hva er deres syn på "selvmordsklinikker"?

Anbefalte innlegg

Gjest Emalie
Skrevet

I dagbladet står det om en klinikk i Sveits som hjelper mennesker med uhelbredelige smerter med å avslutte livet.

Tidligere har jeg vært i mot slike organisasjoner, og har ment at det heller er legens og helsevesenets ansvar å sørge for en verdig og smertefri avslutning på livet.

Men tenk at du har sykdom som gjør at du har enorme smerter døgnet rundt. Medisiner kan ikke lindre godt nok. Alt du har å se frem til er en pinefull og langsom slutt. Bør personen kritiseres for at han/hun ønsker å gjøre slutt på det hele?.

Eller at du er totalparalysert etter en ulykke. Du kan bare bevege leppene og øynene. du puster gjennom en respirator. Kan ikke ta til deg føde. Kan ikke prate, ikke spise. Du er fanget i egen kropp. I tilegg skal du ha smerter fra kroppen som ikke får blodtilførsel. Er det grunn nok til å avslutte livet om man føler at nok er nok?

Bare noen spørsmål jeg stilte meg etter å ha lest om det.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,715541,00.html

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

13

• Prozak

10

• McLoud

7

• Dorthe

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"og har ment at det heller er legens og helsevesenets ansvar å sørge for en verdig og smertefri avslutning på livet."

Eh...legen og helsevesenet har jo aldri tilbydt denne "tjenesten".

".............................................."

Skrevet

"og har ment at det heller er legens og helsevesenets ansvar å sørge for en verdig og smertefri avslutning på livet."

Det kommer vel an på hva du anser som en "verdig" avslutning... En god del lindres godt for sine smerter, slik at helsevesenet har så avgjort en stor rolle ved verdig og smertefri avslutning av livet - så lenge det skjer når kroppen selv avgjør at det skal skje.

Skrevet

Det kommer vel an på hva du anser som en "verdig" avslutning... En god del lindres godt for sine smerter, slik at helsevesenet har så avgjort en stor rolle ved verdig og smertefri avslutning av livet - så lenge det skjer når kroppen selv avgjør at det skal skje.

Jo, men man kommer til det punktet at doseringen med morfin eller annet smertestillende i seg selv utgjør en fare for at pasienten dør av selve medisineringen.

Skrevet

Ah, men slike tilfeller faller jo ikke inn under de det gjelder her. Det er jo snakk om tilfeller hvor noen lever i et smertehelvete e.l., og det ikke kan lindres tilstrekkelig av medisin til at tilværelsen er utholdelig. Det er vel ingen av disse som har utført aktiv dødshjelp som har fremmet det som noe annet enn absolutt siste utvei.

"............................................"

Gjest sarah bernard
Skrevet

Synes det er synd at det skal være nødvendig.

Hvis jeg blir utsatt for en ulykke vil jeg heller dø, enn å bli holdt kunstig i live, når man vet at skadene blir svært store. Synes teknologien blir litt utnyttet på det området. Døden er naturlig. Jeg frykter smerter for resten av livet, og minimal evne til å bevege meg i, og kommunisere med verden, mer, enn å dø.

Gjest Emalie
Skrevet

I mange tilfeller så kan en pasient får en mere verdig avslutning ved hjelp av mye og bra smertestillende midler.

Men det er ikke alle sykdommer/tilstander hvor dette er mulig. Ved progredierende sykdommer eller lammelser, så kan pasienten leve i et smertehelvete i åresvis uten at pasienten kan hjelpes med smertestillende.

Skrevet

I dette tilfelle er jo det kjipe at han ble puttet på et aldershjem med gamle, demente mennesker. Det er i hvert fall ikke et verdig liv.

Jeg lurer stadig på hvorfor alle institusjoner for unge mennesker som ikke klarer seg sjøl har blitt lagt ned. Å bo hjemme er ikke alltid et alternativ det heller.

Gjest Emalie
Skrevet

I dette tilfelle er jo det kjipe at han ble puttet på et aldershjem med gamle, demente mennesker. Det er i hvert fall ikke et verdig liv.

Jeg lurer stadig på hvorfor alle institusjoner for unge mennesker som ikke klarer seg sjøl har blitt lagt ned. Å bo hjemme er ikke alltid et alternativ det heller.

Nei, ikke alt passer for alle sies det.

For noen vil det være best å bo hjemme. For andre vil det være best å bo sammen med andre for å slippe ensomheten.

Men finnes det ikke noen alternativer til eldrehjem?.

Er man tjue år og trafikkskadet har man da ikke mye til felles med gamle demente folk på eldrehjemmet.

Hvorfor ikke skape flere bokollektiv til yngre mennesker som trenger stell og pleie men som ikke ønsker å bo på eldrehjem?.

Pensjonisttiden blir jo veldig lang om man skal bo på eldrehjem i 60 år.

Gjest Emalie
Skrevet

Jeg så denne dokumentaren om Jocke og det kom frem litt andre opplysninger enn artikkelen. Det sto her at han ble lei av å være en kastball mellom instansene. Men i dokumentaren kom det også frem at han fikk egen leielighet til slutt, men at smertene fra kroppen, samt manglende blodtilførsel gjorde det uutholdelig å leve lenger. At kona tok ut skilmisse gjorde vel ikke så mye lettere for fyren heller.

Så det var nok litt ulike årsaker til at han til slutt valgte å ta kvelden.

Skrevet

I mange tilfeller så kan en pasient får en mere verdig avslutning ved hjelp av mye og bra smertestillende midler.

Men det er ikke alle sykdommer/tilstander hvor dette er mulig. Ved progredierende sykdommer eller lammelser, så kan pasienten leve i et smertehelvete i åresvis uten at pasienten kan hjelpes med smertestillende.

Det var vel omtrent det jeg sa, var det ikke? :-)

".........................................."

Gjest Emalie
Skrevet

Det var vel omtrent det jeg sa, var det ikke? :-)

".........................................."

sorry, leste vel ikke ordentlig mellom linjene her...

Skrevet

sorry, leste vel ikke ordentlig mellom linjene her...

Ah, ser at der hvor jeg sa dette var i et svar lenger ned her, og ikke til deg. Men ja - du har helt rett, og jeg er helt enig :-)

Skrevet

Jo, men man kommer til det punktet at doseringen med morfin eller annet smertestillende i seg selv utgjør en fare for at pasienten dør av selve medisineringen.

Blant de som har høy kompetanse på lindrende medisin anses det som et mye større problem at leger ikke tør å gi store nok doser enn det motsatte. Så lenge hensikten er å lindre smerte godtar man at medisineringen i visse tilfeller også kan forkorte liv noen timer eller dager.

Gjest Emalie
Skrevet

Blant de som har høy kompetanse på lindrende medisin anses det som et mye større problem at leger ikke tør å gi store nok doser enn det motsatte. Så lenge hensikten er å lindre smerte godtar man at medisineringen i visse tilfeller også kan forkorte liv noen timer eller dager.

En slektning av meg lå på dødsleiet med store smerter og angst. Jeg tryglet og ba om at de måtte gi vedkommende mere smertestillende og beroligende. Svaret jeg fikk var "nei, det kan vi jo ikke gjøre for da kan han jo slutte å puste".

altså mannen lå på dødsleiet, så kunne de ikke gi ekstra morfin fordi personen kunne risikere å slutte å puste av det!!.

ja ja...

Skrevet

Ah, men slike tilfeller faller jo ikke inn under de det gjelder her. Det er jo snakk om tilfeller hvor noen lever i et smertehelvete e.l., og det ikke kan lindres tilstrekkelig av medisin til at tilværelsen er utholdelig. Det er vel ingen av disse som har utført aktiv dødshjelp som har fremmet det som noe annet enn absolutt siste utvei.

Spørsmålene rundt aktiv dødshjelp er mye mer komplekse enn mange av forkjemperne fremholder.

I dagbladets oppslag i dag står en nordmann som bor i Sveits frem Han har kreft, og anså det som uverdig å skulle måtte trenge å bli stelt av andre. Han ville ikke at et godt liv skulle bli ødelagt av en vanskelig avslutning. Av den grunn skulle han gjennomgå assistert selvmord. Her var ikke temaet uutholdelig smerte, men slik jeg tolker det mer en manglende vilje og evne til å tåle et helt liv.

Skrevet

En slektning av meg lå på dødsleiet med store smerter og angst. Jeg tryglet og ba om at de måtte gi vedkommende mere smertestillende og beroligende. Svaret jeg fikk var "nei, det kan vi jo ikke gjøre for da kan han jo slutte å puste".

altså mannen lå på dødsleiet, så kunne de ikke gi ekstra morfin fordi personen kunne risikere å slutte å puste av det!!.

ja ja...

Dette er utslag av manglende kompetanse ! Slik jeg ser det bør folk samle seg rundt et krav om større fokus og mer ressurser til lindrende medisin. Blir løsningen legalisering av aktiv dødshjelp er det ingen tvil om hva som er de billige løsningene...

Skrevet

Spørsmålene rundt aktiv dødshjelp er mye mer komplekse enn mange av forkjemperne fremholder.

I dagbladets oppslag i dag står en nordmann som bor i Sveits frem Han har kreft, og anså det som uverdig å skulle måtte trenge å bli stelt av andre. Han ville ikke at et godt liv skulle bli ødelagt av en vanskelig avslutning. Av den grunn skulle han gjennomgå assistert selvmord. Her var ikke temaet uutholdelig smerte, men slik jeg tolker det mer en manglende vilje og evne til å tåle et helt liv.

"Her var ikke temaet uutholdelig smerte, men slik jeg tolker det mer en manglende vilje og evne til å tåle et helt liv."

Det trenger ikke nødvendigvis være mindre "verdt" enn smerter, spør du meg.

Og ja - spørsmålet er komplekst. Men komplekst på litt andre, eller litt flere, områder enn rent juridisk, moralsk etc. Imidlertid er selve grunnspørsmålet utrolig enkelt og lite komplekst: Skal et menneske selv ha full råderett over sitt eget liv, og evt. velge om han/hun vil leve eller ei?

Skrevet

"Her var ikke temaet uutholdelig smerte, men slik jeg tolker det mer en manglende vilje og evne til å tåle et helt liv."

Det trenger ikke nødvendigvis være mindre "verdt" enn smerter, spør du meg.

Og ja - spørsmålet er komplekst. Men komplekst på litt andre, eller litt flere, områder enn rent juridisk, moralsk etc. Imidlertid er selve grunnspørsmålet utrolig enkelt og lite komplekst: Skal et menneske selv ha full råderett over sitt eget liv, og evt. velge om han/hun vil leve eller ei?

Det er ingen som nekter folk å ta livet av seg, Dette handler om hvorvidt helsevesenet skal bistå gjennom enten aktiv dødshjelp eller assistert selvmord og det er et helt annet tema.

Skrevet

Det er ingen som nekter folk å ta livet av seg, Dette handler om hvorvidt helsevesenet skal bistå gjennom enten aktiv dødshjelp eller assistert selvmord og det er et helt annet tema.

"Dette handler om hvorvidt helsevesenet skal bistå gjennom enten aktiv dødshjelp eller assistert selvmord og det er et helt annet tema."

Selvfølgelig er det ikke et helt annet spørsmål, når vi snakker om folk ikke er i stand til evt. å gjøre det selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...