Gå til innhold

Hva er deres syn på "selvmordsklinikker"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er heller ikke ute etter ewt sorteringssamfunn Dorthe. På ingen måte.

Realiteten er derimot noe helt annet. Noen pasienter kommer til et stadium hvor de er definert som terminale og det er kun smertelindring som er eneste relevant "behandling". Palliativ behandling er tungt for alle, men den er i hvertfall som oftest "realistisk". Noen ganger er det bedre å slippe bort fra alle smerter og sovne stille inn, enn å ligge med et helvete, og kanskje ha utsiketer til enda et døgn i smerter.

Jeg vet hva som er realiteten og jeg vet hva jeg synes i det enkelte tilfelle.

Jeg har bedt dattera mi ta livet av meg hvis jeg blir slik som mora mi, likevel ønsker jeg ikke at legene skal ta den bestemmelsen for mora mi. Det de derimot har gjort er å stoppe all medisinering slik at hun ikke får medisiner for høyt blodtrykk og kolestrolnedsettende.

Hun svarte forøvrig nei bare så det er sagt.

At faren min ikke fikk behandling for kols slik at han døde av hjertestans uten at han var spesielt dårlig, er jeg slett ikke sikker på at jeg personlig synes var greit. Han kunne sikkert levd lenger og hatt en bedre livskvalitet hvis de hadde gitt ham oksygen.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

13

• Prozak

10

• McLoud

7

• Dorthe

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er heller ikke ute etter ewt sorteringssamfunn Dorthe. På ingen måte.

Realiteten er derimot noe helt annet. Noen pasienter kommer til et stadium hvor de er definert som terminale og det er kun smertelindring som er eneste relevant "behandling". Palliativ behandling er tungt for alle, men den er i hvertfall som oftest "realistisk". Noen ganger er det bedre å slippe bort fra alle smerter og sovne stille inn, enn å ligge med et helvete, og kanskje ha utsiketer til enda et døgn i smerter.

Jeg har bedt dattera mi ta livet av meg hvis jeg blir slik som mora mi, likevel ønsker jeg ikke at legene skal ta den bestemmelsen for mora mi. Det de derimot har gjort er å stoppe all medisinering slik at hun ikke får medisiner for høyt blodtrykk og kolestrolnedsettende.

Dattera mi svarte forøvrig nei bare så det er sagt.

At faren min ikke fikk behandling for kols slik at han døde av hjertestans uten at han var spesielt dårlig, er jeg slett ikke sikker på at jeg personlig synes var greit. Han kunne sikkert levd lenger og hatt en bedre livskvalitet hvis de hadde gitt ham oksygen.

Skrevet

Det er jo egentlig helt logisk, med tanke på lovverket. Men ikke mindre tragisk, selvfølgelig.

Det blir litt som i USA, hvor de plikter å gjenopplive en fange som får hjertestans på vei til den elektriske stolen (eller sprøyterommet), for så å henrette vedkommende.

".........................................."

La oss være glad for at dette landet ikke nødvendigvis er en mal for sunn tenkning.

Skrevet

Hun svarte forøvrig nei bare så det er sagt.

Jeg hører hva du sier, Dorthe, og jeg er lei meg for det.

Poenget er at her finnes det ingen enkle spørsmål, og ei heller noen enkle svar.

Skrevet

Jeg hører hva du sier, Dorthe, og jeg er lei meg for det.

Poenget er at her finnes det ingen enkle spørsmål, og ei heller noen enkle svar.

Det er derfor jeg synes det er så vanskelig. I utgangspunktet er jeg for men jeg er redd for at det fører så mye mer med seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...