Gå til innhold

Ang kristen veninne som alltid vil synge før maten....

Anbefalte innlegg

Gjest en bønn for maten?
Skrevet

Jeg har veninner som er kristne.Jeg er også selv kristen. En av disse er alltid veldig ivrige

på at vi skal be for maten, altså synge bordbønn. Jeg har ikke det behovet selv, men aksepterer at hun har det.

jeg bor i et hybelkompleks og når hun er hos meg, så synes jeg rett og slett at det er litt flaut, da jeg vet at det er veldig lytt mellom rommene, og at de andre vil høre det når de går ut og inn av rommene sine.

Hadde dere syntes det var flaut, hvis veninna deres foreslo at dere skulle synge for maten på et offentlig sted?

Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. Men jeg synes dette blir for privat til gjøre det blant ukjente mennesker.

Hva tenker dere om det?.

Skrevet

På et offentlig sted - en restaurant e.l. hadde det nok blitt hakket for flaut - selv for meg. Hjemme hadde jeg nok bare ristet litt på hodet av det. Men så er ikke jeg kristen heller, da.

"............................................"

Gjest en bønn for maten?
Skrevet

På et offentlig sted - en restaurant e.l. hadde det nok blitt hakket for flaut - selv for meg. Hjemme hadde jeg nok bare ristet litt på hodet av det. Men så er ikke jeg kristen heller, da.

"............................................"

takker for innspill.

Jeg kan leve med det når jeg er hjemme hos henne eller hos andre som også er kristne.

Men i mitt kollektiv, som består for det meste av ukjente personer så synes jeg det bare blir flaut. Det synes jeg også det blir hvis hun skulle foreslå å synge på en restaurant.

Noen former for religionsutøvele synes jeg blir for flaut og privat. Men hvordan si det til henne?.

Gjest eldbjørn
Skrevet

Kjæresten min ber ei bønn før vi har sex.

Noen er bare sånn.

Skrevet

Jeg ville synes det var ekkelt å få det "påtvunget" meg jeg da. Har heldigvis ikke blitt påtvunget bordbønner eller bønn på annen måte etter barneskolen. For meg er det ikke naturlig rett og slett, og jeg føler meg ikke komfortabel med det... Greit om jeg var på besøk hos noen som absolutt skulle synge bordbønn, men ikke på restauranter f.eks. - og heller ikke hjemme hos meg ;)

Skrevet

Det hadde jeg syntes var flaut ja.

Syns hun burde ta nok hensyn til å kunne be den bordbønnen i hodet sitt istedenfor å synge høyt når det er såpass offentlig ja.

Ville ikke likt det om det var hjemme hos meg heller jeg. Om andre vil be for maten, så værsågod. Men det må være unødvendig å påtvinge det til andre.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg synes det virker rart. Kan hun ikke synge inni seg da? =)

Skrevet

takker for innspill.

Jeg kan leve med det når jeg er hjemme hos henne eller hos andre som også er kristne.

Men i mitt kollektiv, som består for det meste av ukjente personer så synes jeg det bare blir flaut. Det synes jeg også det blir hvis hun skulle foreslå å synge på en restaurant.

Noen former for religionsutøvele synes jeg blir for flaut og privat. Men hvordan si det til henne?.

Tja...si det. Hvordan best si det til henne kommer jo an på hva slags person hun er, da. Og det kan jo ikke jeg synse noe om, som ikke kjenner henne :-)

Men det er sikkert andre her som har mer å komme med enn jeg har.

"........................................."

Skrevet

Kjæresten min ber ei bønn før vi har sex.

Noen er bare sånn.

Jeg synger gjerne en salme før jeg trenger inn. Gjør Døren Høy, Gjør Porten Vid gir mest mening i den sammenhengen.

"..........................................."

Gjest en bønn for maten?
Skrevet

Jeg synes det virker rart. Kan hun ikke synge inni seg da? =)

ja hvorfor kan man ikke gjøre det?

Vet at tante og onkel var veldig opptatt av å synge for maten for en del år siden. Og jeg syntes det også var flaut. Men det måtte jeg finne meg i, da det var deres hjem og ville de synge så kunne jo ingen nekte dem det.

Men det blir noe annet når man befinner seg på et offentlig sted, iallefall i et kollektiv hvor andre andre mennesker kan se og høre det.

Gjest en bønn for maten?
Skrevet

Det hadde jeg syntes var flaut ja.

Syns hun burde ta nok hensyn til å kunne be den bordbønnen i hodet sitt istedenfor å synge høyt når det er såpass offentlig ja.

Ville ikke likt det om det var hjemme hos meg heller jeg. Om andre vil be for maten, så værsågod. Men det må være unødvendig å påtvinge det til andre.

Det er vel ikke sånn at hun påtvinger andre til å synge med. Men bare det at hun synger for maten synes jeg er flaut. Egentlig burde jeg vel være så tolerant at jeg ikke brydde meg, men jeg klarer det bare ikke.

På samme måte hadde jeg syntes det var flaut om min muslimske venn plutselig tok frem bønneteppet sitt og ba til Alla i all offentlighet.

Enkelte ting synes jeg hører privatlivet til. Men hva som er privat kan man jo diskutere til det uendelige.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Jeg vet om flere kristne som diskre folder hendene på offentlige steder og ber inni seg. Det syns jeg er en flott måte å gjøre det på.

Venninnen din føler seg nok bare veldig trygg på deg, siden hun synger høyt for maten.

Du får bare si det som det er, at du ikke har lyst til at naboene skal høre henne. Det må hun da bare respektere.

Skrevet

Jeg synger gjerne en salme før jeg trenger inn. Gjør Døren Høy, Gjør Porten Vid gir mest mening i den sammenhengen.

herregud! hehe

Gjest M.Angelica
Skrevet

ja hvorfor kan man ikke gjøre det?

Vet at tante og onkel var veldig opptatt av å synge for maten for en del år siden. Og jeg syntes det også var flaut. Men det måtte jeg finne meg i, da det var deres hjem og ville de synge så kunne jo ingen nekte dem det.

Men det blir noe annet når man befinner seg på et offentlig sted, iallefall i et kollektiv hvor andre andre mennesker kan se og høre det.

Jeg er enig. Det blir noe annet hvis man velger å gjøre det i sitt private hjem.

Tror du det blir vanskelig å si det til henne?

Gjest M.Angelica
Skrevet

Du får slenge på noen halleluja litt ut i akten ;o)

Skrevet

Du får slenge på noen halleluja litt ut i akten ;o)

Selvfølgelig :-)

"..................................."

Skrevet

Jeg har også kristne venner. Jeg ville helt klart sagt nei hvis noen hadde invitert meg med på bordbønn på offentlig sted, men så langt har aldri dette skjedd. Mine kristne venner tvinger ikke sin religion på andre på denne måten - heldigvis. (I motsatt fall hadde vi ikke vært venner, tror jeg.)

Når hun ikke fatter dette av seg selv, tyder det på at hun har problemer med å lese sosiale koder. Sånn sett vil hun ha nytte av å få en direkte tilbakemelding fra deg om at dette ikke passer seg på offentlige steder. Det vil være til hennes eget beste, for du er helt sikkert ikke den eneste som reagerer på dette.

Skrevet

takker for innspill.

Si det som det er! Du blir flau.

Gjest en bønn for maten?
Skrevet

Jeg er enig. Det blir noe annet hvis man velger å gjøre det i sitt private hjem.

Tror du det blir vanskelig å si det til henne?

ja.

Vet også at hun sliter psykisk med noe nå, og får hjelp av psykiater.

Ikke så lett å si at man blir flaut over det heller. For de som er oppvokst med bordbønn og oppvokst i et kristent miljø hjemme så tenker man kanskje ikke over at andre kan synes det er flaut eller uvant.

Tenker litt på hvordan jeg skal si det at jeg synes det er flaut.

Gjest M.Angelica
Skrevet

ja.

Vet også at hun sliter psykisk med noe nå, og får hjelp av psykiater.

Ikke så lett å si at man blir flaut over det heller. For de som er oppvokst med bordbønn og oppvokst i et kristent miljø hjemme så tenker man kanskje ikke over at andre kan synes det er flaut eller uvant.

Tenker litt på hvordan jeg skal si det at jeg synes det er flaut.

Det er ikke sikkert hun skjønner det kan være flaut for andre, nei. Men da er det jo bra du kan opplyse henne at ikke alle ser likedan på det... -For å se det positive i situasjonen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...