Gå til innhold

Ang kristen veninne som alltid vil synge før maten....

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja.

Vet også at hun sliter psykisk med noe nå, og får hjelp av psykiater.

Ikke så lett å si at man blir flaut over det heller. For de som er oppvokst med bordbønn og oppvokst i et kristent miljø hjemme så tenker man kanskje ikke over at andre kan synes det er flaut eller uvant.

Tenker litt på hvordan jeg skal si det at jeg synes det er flaut.

"For de som er oppvokst med bordbønn og oppvokst i et kristent miljø hjemme så tenker man kanskje ikke over at andre kan synes det er flaut eller uvant."

Å jo da! Noen av oss som vokste opp med dette syntes det var forferdelig pinlig. Men så blir man fortalt at man ikke skal skamme seg over sin tro, og at man skal være frimodig og benytte alle anledninger til å vitne for andre...

Kan hende hun innerst inne syns det er litt flaut selv også, men at hun har vennet seg til å gjøre det likevel for å være en frimodig kristen?

Kanskje det innerst inne er en lettelse for henne hvis noen ber henne la være?

Gjest en bønn for maten?
Skrevet

"For de som er oppvokst med bordbønn og oppvokst i et kristent miljø hjemme så tenker man kanskje ikke over at andre kan synes det er flaut eller uvant."

Å jo da! Noen av oss som vokste opp med dette syntes det var forferdelig pinlig. Men så blir man fortalt at man ikke skal skamme seg over sin tro, og at man skal være frimodig og benytte alle anledninger til å vitne for andre...

Kan hende hun innerst inne syns det er litt flaut selv også, men at hun har vennet seg til å gjøre det likevel for å være en frimodig kristen?

Godt mulig at det er slik ja. At hun føler at hun MÅ gjøre det for å være kristen nok.

Gjest ernes
Skrevet

Hun virker trygg på seg selv. Jeg syns det er flott at noen prøver å ta vare på slike gamle tradisjoner.

Skrevet

Jeg hadde ikke servert henne mat :o)

Men nå er jeg veldig ukristelig og jeg hadde blitt forbannet hvis noen skulle takke Gud for den maten jeg hadde laget og betalt. Jeg vil helst ha den takken sjøl.

Skrevet

Jeg synger gjerne en salme før jeg trenger inn. Gjør Døren Høy, Gjør Porten Vid gir mest mening i den sammenhengen.

"..........................................."

LOL :o)

Gjest en bønn for maten?
Skrevet

Jeg hadde ikke servert henne mat :o)

Men nå er jeg veldig ukristelig og jeg hadde blitt forbannet hvis noen skulle takke Gud for den maten jeg hadde laget og betalt. Jeg vil helst ha den takken sjøl.

Jeg synes det blir litt sært å be en bønn for popcornet ja ;)

Dessuten synes jeg at det å be for maten kan være en privat greie. Hvorfor kan man ikke be den bønnen inni seg?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg fatter ikke hva det er med nordmenn. Vi skal synge overalt. Er det valgvakter synges det. Er det streik står faen meg de som streiker og synger. På politiske møter ser det ut som det synges mer enn det diskuteres.

Og nå også før maten.

Utrolig.

Skrevet

Jeg synes det blir litt sært å be en bønn for popcornet ja ;)

Dessuten synes jeg at det å be for maten kan være en privat greie. Hvorfor kan man ikke be den bønnen inni seg?

Jeg ville nok foretrekke det ja.

Skrevet

Hadde noen prøvd å få meg med på bordbønn så hadde jeg nok ledd. Men for all del, syng i vei de som vil, men ikke prøv å få med meg!

Hadde en vikar på barneskolen en gang, og da det var tid for mat, og vi skulle synge bordbønn som vi alltid gjorde på skolen, presenterte han en ny bordbønn for oss. Sangen var slik: "Mat, halleluja! Amen!" Hehe, den var litt morsom.

Gjest også en gudstroende
Skrevet

Jeg pleier selv å synge for maten sammen med mine barn. Men bare når vi er hjemme hos oss selv (med eller uten gjester) eller når vi er på besøk hos andre som liker å synge bordbønn.

Jeg syns det er en privat ting å synge bordbønn, og lærer mine barn at vi gjør det ikke borte hvis de andre ikke pleier det.

Jeg syns ikke din venninne skal forvente at andre skal være med henne å synge, eller at hun skal synge bordbønn når hun er hos deg. Du kan si til henne at du føler dette ubehagelig, men at hun er velkommen til å be en stille bønn inni seg så mye hun vil.

Ærlig talt, Gud hører da like mye stille bønner - og liker dem antakelig bedre også, enn bønner som blir bedt for å "vise andre" eller endog tres ned over hodet på andre.

Skrevet

for meg er det veldig privat. jeg har blitt veldig var på at folk rundt meg kanskje ikke liker at jeg "utagerer min tro" ved å synge for maten. sant og si blir jeg så var for min egen stemme, fremfor innholdet, at jeg bare har en liten pause hvor jeg sier en bønn inni meg selv. noe som noen ganger gjør det lett å glemme, men jeg gjør det når jeg kan. i min familie har vi alltid sunget bordbønn, høyt som fy. det har egentlig alltid vært litt flaut. jeg foretrekker den stille velsignelsen. kanskje si til venninna di at du foretrekker noe slikt du og? at det ikke trenger å være så høyt volum for å være bra?

Skrevet

"Å jo da! Noen av oss som vokste opp med dette syntes det var forferdelig pinlig. Men så blir man fortalt at man ikke skal skamme seg over sin tro, og at man skal være frimodig og benytte alle anledninger til å vitne for andre... "

*nikker gjenkjennende*

Gjett om det var festlig når man var nødt til å synge bordbønn i barnebursdag hjemme! Not...

Noen ganger går denne frimodigheten og alle-må-få-vite-halleeeeeluja!!! overfor andre over stokk og stein.

Gjest en bønn for maten?
Skrevet

for meg er det veldig privat. jeg har blitt veldig var på at folk rundt meg kanskje ikke liker at jeg "utagerer min tro" ved å synge for maten. sant og si blir jeg så var for min egen stemme, fremfor innholdet, at jeg bare har en liten pause hvor jeg sier en bønn inni meg selv. noe som noen ganger gjør det lett å glemme, men jeg gjør det når jeg kan. i min familie har vi alltid sunget bordbønn, høyt som fy. det har egentlig alltid vært litt flaut. jeg foretrekker den stille velsignelsen. kanskje si til venninna di at du foretrekker noe slikt du og? at det ikke trenger å være så høyt volum for å være bra?

takker for refleksjonene. Tror jeg skal nevne det ja, at man godt kan ta det inni seg.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde foreslått en bordbønn i stedet for sang.

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Jeg er oppvokst i en kristen slekt. Hjemme sang vi ikke for maten, men det gjorde vi alltid når hele familien ble samlet hos mine besteforeldre.

Nå da vi samlest sist, sa bestefaren min bordbønn på en veldig fin og enkel måte: "Så får vi mat i Jesu navn, amen"

Enkelt og greit, ferdig med det. Det kan jo være en ide for venninnen din, og et kompromiss for deg? Er ikke like "ille" som synging, men likevel en bordbønn for venninnen din?

Men jeg må si at jeg får visse grøss når jeg tenker på barna il et av søskenbarna mine. Bestefaren deres, min onkel, er prest, og følgelig er da bordvers før maten obligatorisk... Men disse barna er opplært til, og synes det er kjempegøy å løfte armene i været i det de utbasunerer "amen"... Synes synd i de...

Skrevet

Jeg er oppvokst i en kristen slekt. Hjemme sang vi ikke for maten, men det gjorde vi alltid når hele familien ble samlet hos mine besteforeldre.

Nå da vi samlest sist, sa bestefaren min bordbønn på en veldig fin og enkel måte: "Så får vi mat i Jesu navn, amen"

Enkelt og greit, ferdig med det. Det kan jo være en ide for venninnen din, og et kompromiss for deg? Er ikke like "ille" som synging, men likevel en bordbønn for venninnen din?

Men jeg må si at jeg får visse grøss når jeg tenker på barna il et av søskenbarna mine. Bestefaren deres, min onkel, er prest, og følgelig er da bordvers før maten obligatorisk... Men disse barna er opplært til, og synes det er kjempegøy å løfte armene i været i det de utbasunerer "amen"... Synes synd i de...

Noen kan komme og prøve å velsigne maten min....

:-(

Hvis noen vil be bordbønn, så kan de gjøre det i stillhet. Religon er en privatsak.

Skrevet

Synes du kan si det til henne, på en høflig måte. Er hun sånn noenlunde oppvakt vil hun ta det til seg.

Jeg bodde noen år i min spede ungdom i en "synge-for-maten" familie, og det var i grunnen vel og greit, det innenfor husets vegger. Fam. hadde derimot nære slektninger med påtrengende misjonsbehov... og det vrenger seg i meg den dag i dag når jeg tenker på div. sangopptredener på restaurant osv. *grøss*

Skrevet

"Å jo da! Noen av oss som vokste opp med dette syntes det var forferdelig pinlig. Men så blir man fortalt at man ikke skal skamme seg over sin tro, og at man skal være frimodig og benytte alle anledninger til å vitne for andre... "

*nikker gjenkjennende*

Gjett om det var festlig når man var nødt til å synge bordbønn i barnebursdag hjemme! Not...

Noen ganger går denne frimodigheten og alle-må-få-vite-halleeeeeluja!!! overfor andre over stokk og stein.

Ja, det der er et press barn burde slippe, selv om unger er lojale og gjør det foreldrene vil.

Kjenner at jeg nesten blir litt sint her jeg sitter :)

Skrevet

Hvis jeg bodde i et hybelkompleks ville jeg ikke syntes det var veldig rart eller sært om jeg hørte at en av de andre som bodde der av og til sang for maten når hun hadde besøk. Folk er forskjellige, og selv om bønn kan virke ganske privat, er det jo mye man hører av andres liv på et slikt sted. I studentkantina hadde det vært en annen sak. Tror ikke du trenger å være så redd for hva andre tror og mener om deg angående en slik sak.

Du kan si til venninna di at du foretrekker å ikke synge selv, eventuelt at dere kan ta det lavt siden det er så lytt der. Eller dere kan SI en bordbønn: Takk Far for maten vi mottar Amen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...