Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Leste i en tråd på gravidforum at kvalme i graviditeten skal være et bra tegn. Man skal ha bedre sjanse for at svangerskapet går fint.

Dette må da være rubbish og sprøyt og gammel overtro? Trodde man konkluderte med at alt er normalt - fra nærmest ingen symptomer til alle symptomer og i alle varierende grader.

Hvis det er tilfelle at det er en sammenheng må jeg ha vært heldig i forrige svangerskap som kom fra det med et barn - og jeg bør være veldig nervøs nå.

Hvis det er usant, synes jeg at de (i dette tilfellet en jordmor) som driver slik "opplysning" bør være litt mer forsiktig - for det er jo nok til å skremme vannet av folk.

Er det sant eller er det overtro?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22320-kvalme-vellykket-svskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

At man er veldig kvalm skal visstnok være et tegn på at morkaken fungerer som den skal. Det har jeg hørt fra flere enn én jordmor.

Men det betyr jo ikke at den _ikke_ fungerer dersom du ikke er kvalm! Det betyr jo heller ikke at man er garantert et barn om man er kvalm, for det er jo mye som kan skje utenom morkakesvikt.

Ta det med ro, du! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22320-kvalme-vellykket-svskap/#findComment-95279
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

For det første, det er ikke jordmødrene som driver gravideforum, dette er kun et forum for de gravide. Her foregår det mye, som vi overhodet ikke har innvirkning på. Vi valgte å skille gravide forum fra jordmorforum. Når vi skal jobbe oss fram til spørsmål å svare på, er det godt å ikke måtte brøyte seg gjennom en mengde innlegg om barnenavn, etc.

De som har lagt inn dette om svangerskapskvalme, er nok vanlige folk, som sansynligvis refererer til noe som ikke er vitenskapelig bevist, men som er en teori på folkemunne. Likevel er ikke påstandene helt håpløse.

Omtrent 80 % av alle gravide opplever kvalme i begynnelsen av svangerskapet. Vanligvis er det slutt ved 11-14 ukers svangerskap. Noe av årsaken til kvalmen kan ha med svangerskapshormoner å gjøre. Høyt hCG-nivå, kan ha innvirkning på kvalme, det mener man å ha gode holdepunkter for å tro. I tvilling-svangerskap (hvor hCG-nivået er svært høyt), ser man ofte svært uttalt kvalme Man har også sett at i svangerskap som ender med abort, er kvalme sjeldnere.

Hvis dette virker skremmende, så er det nok mest fordi vi blir minnet på hvor utrolig sårbare vi er i svangerskapet. Vi liker å tro at vi har kontroll over svangerskapet og er selvfølgelig redde for alt som kan tyde på at noe kan være galt.

Hvis man overhode ikke er kvalm, er det sansynligvis helt normalt, man tilhører kanskje de 20 % som ikke kjenner til dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22320-kvalme-vellykket-svskap/#findComment-95306
Del på andre sider

For det første, det er ikke jordmødrene som driver gravideforum, dette er kun et forum for de gravide. Her foregår det mye, som vi overhodet ikke har innvirkning på. Vi valgte å skille gravide forum fra jordmorforum. Når vi skal jobbe oss fram til spørsmål å svare på, er det godt å ikke måtte brøyte seg gjennom en mengde innlegg om barnenavn, etc.

De som har lagt inn dette om svangerskapskvalme, er nok vanlige folk, som sansynligvis refererer til noe som ikke er vitenskapelig bevist, men som er en teori på folkemunne. Likevel er ikke påstandene helt håpløse.

Omtrent 80 % av alle gravide opplever kvalme i begynnelsen av svangerskapet. Vanligvis er det slutt ved 11-14 ukers svangerskap. Noe av årsaken til kvalmen kan ha med svangerskapshormoner å gjøre. Høyt hCG-nivå, kan ha innvirkning på kvalme, det mener man å ha gode holdepunkter for å tro. I tvilling-svangerskap (hvor hCG-nivået er svært høyt), ser man ofte svært uttalt kvalme Man har også sett at i svangerskap som ender med abort, er kvalme sjeldnere.

Hvis dette virker skremmende, så er det nok mest fordi vi blir minnet på hvor utrolig sårbare vi er i svangerskapet. Vi liker å tro at vi har kontroll over svangerskapet og er selvfølgelig redde for alt som kan tyde på at noe kan være galt.

Hvis man overhode ikke er kvalm, er det sansynligvis helt normalt, man tilhører kanskje de 20 % som ikke kjenner til dette.

(Det var en ekstern jordmor jeg refererte til i forrige innelgg :o))

Hvis man ser at det oftere er manglende kvalme hos de som spontanaborterer - kan ikke det ha sammenheng med at flere spontanaborterer tidlig i svangerskapet? De fleste som blir kvalme merker det gjerne først etter noen uker?

HCG gir seg jo uttrykk i flere ting enn kvalme - og hvis man merker at det skjer en stadig utvikling i kroppen er vel dette et positivt tegn like godt som kvalme? Hva tror du om dette?

Det jeg mener er at så lenge man ikke har entydige beviser på at det er en sammenheng mellom svangerskapskvalme og hvor gode sjanser man har - er det ikke dumt å gå ut med det? Det bidrar jo bare til ytterligere engstelse, vil jeg påstå. Unødvendig engstelse!

Fint å høre dine synspunkter omkring dette :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22320-kvalme-vellykket-svskap/#findComment-95341
Del på andre sider

At kvalme er en bra ting er ofte en trøst gitt til gravide av jordmødre. Når man til stadighet sitter på kne og tilber porselensguden er det faktisk litt trøst i det å innbille(?) seg at det er et godt tegn...sier en som har vært der...*s*

Dersom du følger tankegangen min...

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22320-kvalme-vellykket-svskap/#findComment-95348
Del på andre sider

Annonse

At kvalme er en bra ting er ofte en trøst gitt til gravide av jordmødre. Når man til stadighet sitter på kne og tilber porselensguden er det faktisk litt trøst i det å innbille(?) seg at det er et godt tegn...sier en som har vært der...*s*

Dersom du følger tankegangen min...

mvh

Ser poenget :o)

Allikevel vil jo det som trøster noen spre masse frykt hos andre - og det er sikkert ikke hensikten?

Jeg er ikke kvalm - og det er jeg faktisk utrolig glad for! Jeg har nemlig bevis (Oscarsen min) for at det kan gå akkurat like fint allikevel :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22320-kvalme-vellykket-svskap/#findComment-95350
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

(Det var en ekstern jordmor jeg refererte til i forrige innelgg :o))

Hvis man ser at det oftere er manglende kvalme hos de som spontanaborterer - kan ikke det ha sammenheng med at flere spontanaborterer tidlig i svangerskapet? De fleste som blir kvalme merker det gjerne først etter noen uker?

HCG gir seg jo uttrykk i flere ting enn kvalme - og hvis man merker at det skjer en stadig utvikling i kroppen er vel dette et positivt tegn like godt som kvalme? Hva tror du om dette?

Det jeg mener er at så lenge man ikke har entydige beviser på at det er en sammenheng mellom svangerskapskvalme og hvor gode sjanser man har - er det ikke dumt å gå ut med det? Det bidrar jo bare til ytterligere engstelse, vil jeg påstå. Unødvendig engstelse!

Fint å høre dine synspunkter omkring dette :o)

Jeg er helt enig med deg i at informasjon bør være saklig og på et forum for gravide, bør man, ihvertfall som profesjonell, prøve å tenke hva slags negativ effekt ensidig informasjon kan ha. Det er riktig at både hCG og andre dominerende svangerskapshormoner gir symptomer på graviditet, som er like reelle som kvalmen. Kvalmen kan dessuten også være et tegn på vanskelige psyko-sosiale forhold i svangerskapet, og i så henseende er ikke kvalmen nødvendigvis et symptom på at fosteret er levedyktig.

Som oftest starter svangerskapskvalmen 2-3 uker etter uteblitt mens, altså rundt 6-7 ukers svangerskap.

Det hender at man snakker med kvinner som etter en abort uttaler at de hadde en følelse av at det kom til å gå galt. De hadde tross alt ikke følt seg gravide og viser ofte til manglende kvalme, men også normal følelse i brystene og heller ikke de andre forandringene med mye tissing, tretthet osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22320-kvalme-vellykket-svskap/#findComment-95392
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at informasjon bør være saklig og på et forum for gravide, bør man, ihvertfall som profesjonell, prøve å tenke hva slags negativ effekt ensidig informasjon kan ha. Det er riktig at både hCG og andre dominerende svangerskapshormoner gir symptomer på graviditet, som er like reelle som kvalmen. Kvalmen kan dessuten også være et tegn på vanskelige psyko-sosiale forhold i svangerskapet, og i så henseende er ikke kvalmen nødvendigvis et symptom på at fosteret er levedyktig.

Som oftest starter svangerskapskvalmen 2-3 uker etter uteblitt mens, altså rundt 6-7 ukers svangerskap.

Det hender at man snakker med kvinner som etter en abort uttaler at de hadde en følelse av at det kom til å gå galt. De hadde tross alt ikke følt seg gravide og viser ofte til manglende kvalme, men også normal følelse i brystene og heller ikke de andre forandringene med mye tissing, tretthet osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22320-kvalme-vellykket-svskap/#findComment-95600
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...