Gå til innhold

redd for spysyka

Anbefalte innlegg

Gjest hvor redd er du
Skrevet

Hadde spysyka fredag kveld. Lørdag var jeg frisk igjen.

Kjæresten min turte ikke å komme på besøk lørdag av fare for å bli smittet. Vi ses kun hver fredag og lørdag pga av han reiser i jobben. Så denne helgen såes vi ikke med unntak av at han var en snartur innom å leverte noe til meg, men han holdt seg laaangt unna meg.

Er dere like redde for å bli smittet?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg HATER spysyke.

Vil IKKE bli smittet. Spysyke smitter lett.

Jeg har barn. Når de har spysyke, er jeg omhyggelig nøye med vasking av bad. Og er nøye med vask av mitt syke barn.

Er selv meget nøye med håndhygienen. Klemmer barnet selvfølgelig, og trøster. Og tåler å bli spydd på uten å si et knyst. Men jeg dusjer, vasker meg og barn etc. Akkurat under spysyke kysser jeg ikke barnet. Ikke i det hele tatt. Men jeg klemmer og stryker det.

Sjelden blir jeg smittet.

Gjest hvor redd er du
Skrevet

Jeg HATER spysyke.

Vil IKKE bli smittet. Spysyke smitter lett.

Jeg har barn. Når de har spysyke, er jeg omhyggelig nøye med vasking av bad. Og er nøye med vask av mitt syke barn.

Er selv meget nøye med håndhygienen. Klemmer barnet selvfølgelig, og trøster. Og tåler å bli spydd på uten å si et knyst. Men jeg dusjer, vasker meg og barn etc. Akkurat under spysyke kysser jeg ikke barnet. Ikke i det hele tatt. Men jeg klemmer og stryker det.

Sjelden blir jeg smittet.

jeg har hatt spusyka tre-fire gang de siste 15 år og dattera mi på åtte har aldri hatt det.

Skrevet

Livredd!

Jeg måtte til og med slutte å høre på radioen her om dagen, fordi ene programlederen hadde spysjuka. Skulle ønske jeg tulla, men nei, jeg har et skikkelig psykt forhold til det å kaste opp, huff.

Jobber på butikk, og vasker hendene vanvittig mye i løpet av en jobbdag, da jeg alltid tenker *litt* for mye på hvor de myntene har vært før de havna i hendene mine.

(Jeg ble faktisk litt kvalm bare av denne tråden *ødelagt*)

Gjest Shira12
Skrevet

Å jeg er redd jeg!

Spying er det aller verste jeg vet, og holder meg unna folk som har fått spysjuke. Med unntak sønnen min da.

Vi har hatt det hele gjengen de siste årene, etter at guttungen begynte i barnehagen.

Før det hadde jeg ikke hatt det siden jeg var liten.

Akkurat nå er jeg livredd smitte siden jeg snart skal ta en operasjon, så da sambo fikk influensa, flyttet jeg i kjelleren. Til hans store fortvilelse ;-)

Skrevet

Jo takk. Har virkelig fobi ang oppkast. Har ikke kastet opp siden jeg var 18 år og det er nå 20 år siden! Derimot i ungdomstiden var det ikke noe problem. Drakk jo til vi spøy vi. Huff. Omgangssyke har jeg hatt 2 ganger i mitt liv. og jeg er snart 39!

Var ikke gøy å gå kvalm som gravid, og jeg holdt igjen.

Har en datter på 5 år og hun har hatt det 2-3 ganger. mannen min ble smittet 1 gang. Ellers har vi ikke tendens til å bli smittet av dette.

Jeg har virkelig så spyfobi at jeg har vurdert å oppsøke hjelp for det. Har ingen problemer med at andre spyr og hvertfall ikke barnet mitt. men jeg føler meg som en veldig dårlig mamma når hun blir syk og min egen psyke sliter mest med å evnt skulle bli smittet. Det er ingen god følelse! Men klart jeg klapper, trøster, vasker og pleier henne dersom det skjer.

Så jeg skjønner kjærsten din godt. Det hadde vel ikke blitt en koselig helg for dere dersom han skulle bli smittet heller?

Skrevet

Jeg har ingen problemer med andres spysyke, men jeg oppsøker det ikke.

Hadde jeg hatt kjæreste som ikke bodde med meg ville jeg nok ikke klart å holde meg unna om han var syk ;) Dessuten ville han nok trengt litt omsorg.

Skrevet

Jeg hater rett og slett spysyka, og holder meg laaaangt unna folk som har den

Skrevet

Jeg har helt noia.

Blir så redd at jeg nesten spyr(Oh ironien!)

Flytter ut av soverommet dersom sambo blir syk, han stakkar får pent holde seg der inne så mye som overhodet mulig, jeg løper rundt og tar vitaminer og drikker roibos-te og vasker alt mellom himmel og jord inkludert mine egne hender med klorin.

Vel, har ikke blitt smittet noen sinne etter jeg begynte å "ta av" på denne måten, men blir litt lei av at jeg til tider faktisk tror jeg kommer til å spy av ren redsel.

Skrevet

jeg er livredd.har faktisk fobi for det... Er så ille at jeg har vært psykisk nedkjørt til tider bare av tanken på å bli smittet. Jeg tørr ikke få barn pga dette heller. Er 32 år nå..Vet ikke åssen jeg skal bli kvitt denne angsten heller...Noen som har noen råd?

Skrevet

Jeg har omtrent aldri hatt spysyka i voksen alder. Valgdagen i 2003 var et unntak. Men jeg ble sånn noenlunde ok før lokale stengte.

Men jeg hadde min kvote med spying i forbindelse med migrene. Når jeg ble kvalm, stakk jeg fingrene i halsen, for det hjalp å få spy.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg har omtrent aldri hatt spysyka i voksen alder. Valgdagen i 2003 var et unntak. Men jeg ble sånn noenlunde ok før lokale stengte.

Men jeg hadde min kvote med spying i forbindelse med migrene. Når jeg ble kvalm, stakk jeg fingrene i halsen, for det hjalp å få spy.

Blander meg litt inn her.. :)

Har du blitt kvitt migrenen?

Skrevet

jeg er livredd.har faktisk fobi for det... Er så ille at jeg har vært psykisk nedkjørt til tider bare av tanken på å bli smittet. Jeg tørr ikke få barn pga dette heller. Er 32 år nå..Vet ikke åssen jeg skal bli kvitt denne angsten heller...Noen som har noen råd?

Føler veldig med deg! jeg har utviklet voldsom angst for dette selv. Ironisk nok var det nettop det jeg gruet meg til ved å bli gravid. Og vi som atpåtil bare skulle føle glede da vi lyktes på 1.fosøk med prøverør.........

jeg tok opp dette med spyangst på gravideforumet og fikk dengang beskjed om at denne fobien har et navn, og at man kan få hjelp. Men jeg husker det ikke nå.

Utrolig nok jobber jeg i en barnehage og skal love deg angsten for omgangssyke er rimelig tilstedeværende.

Skjer det så skjer det, men jeg blir hvertfall ikke rasjonell når det kommer til oppkast.

Søk litt på nettet så kansjke du finner ut av hva fobien heter. Finner jeg noe skal jeg si ifra.

Skrevet

Føler veldig med deg! jeg har utviklet voldsom angst for dette selv. Ironisk nok var det nettop det jeg gruet meg til ved å bli gravid. Og vi som atpåtil bare skulle føle glede da vi lyktes på 1.fosøk med prøverør.........

jeg tok opp dette med spyangst på gravideforumet og fikk dengang beskjed om at denne fobien har et navn, og at man kan få hjelp. Men jeg husker det ikke nå.

Utrolig nok jobber jeg i en barnehage og skal love deg angsten for omgangssyke er rimelig tilstedeværende.

Skjer det så skjer det, men jeg blir hvertfall ikke rasjonell når det kommer til oppkast.

Søk litt på nettet så kansjke du finner ut av hva fobien heter. Finner jeg noe skal jeg si ifra.

Fant dette på nettet. Tror ikke det hadde funka for meg hvertfall...... Men det er link til en nettside i legens svar. Kansjke du finner noe der? Lykke til!

Angst for oppkast... 07.12.2004 14:02:21

Hei! Jeg er en kvinne i 30-årene som er redd for å kaste opp eller at andre i min nærhet skal kaste opp. Dette har blitt verre etter at jeg fikk mitt andre barn. Nå opplever jeg at jeg går og er engstelig og tenker altfor mye på dette bare jeg vet at det f.eks. går omgangssyke i omegn. Jeg blir også kvalm, men vet at det høyst sannsynlig er en form for "mental" omgangssyke uten at jeg klarer å gjøre noe med det...Føler dette begynner å ta overhånd og bli sosialt hemmende. Hva kan jeg gjøre?

Leif Edward Ottesen Kennair: Dette er ofte et uttrykk for sosial fobi. Kort fortalt vil jeg anbefale at du søker en behandler som kan kognitiv atferdsterapi. Behandlere er registrert bla. hos www.kognitiv.no. Er det noe du gjør for å unngå å kaste opp? I så fall anbefales du å slutte med det. Forsøk deretter å oppsøke de situasjonene du unngår. I situasjonen må du forsøke å fokusere på det som skjer, og ikke sitte og vurdere kontinuerlig hvor kvalm du er (noe mange gjør).

Skrevet

Fant dette på nettet. Tror ikke det hadde funka for meg hvertfall...... Men det er link til en nettside i legens svar. Kansjke du finner noe der? Lykke til!

Angst for oppkast... 07.12.2004 14:02:21

Hei! Jeg er en kvinne i 30-årene som er redd for å kaste opp eller at andre i min nærhet skal kaste opp. Dette har blitt verre etter at jeg fikk mitt andre barn. Nå opplever jeg at jeg går og er engstelig og tenker altfor mye på dette bare jeg vet at det f.eks. går omgangssyke i omegn. Jeg blir også kvalm, men vet at det høyst sannsynlig er en form for "mental" omgangssyke uten at jeg klarer å gjøre noe med det...Føler dette begynner å ta overhånd og bli sosialt hemmende. Hva kan jeg gjøre?

Leif Edward Ottesen Kennair: Dette er ofte et uttrykk for sosial fobi. Kort fortalt vil jeg anbefale at du søker en behandler som kan kognitiv atferdsterapi. Behandlere er registrert bla. hos www.kognitiv.no. Er det noe du gjør for å unngå å kaste opp? I så fall anbefales du å slutte med det. Forsøk deretter å oppsøke de situasjonene du unngår. I situasjonen må du forsøke å fokusere på det som skjer, og ikke sitte og vurdere kontinuerlig hvor kvalm du er (noe mange gjør).

Tusen takk for godt svar! Godt å høre at ikke bare er meg som er så "gæren" :) Selv om jeg ikke unner deg å ha et slikt helvete (..velger å kalle det det)Håper vi kan bli kvitt denne fobien på en eller annen måte, for det hemmer meg i så mye. Du er tøff som tørr å jobbe i barnehage da... Det hadde ikke jeg turt :) Er du mye på dol?

Skrevet

Jeg har omgangssyken nå, jeg :( Og ja, jeg hater å kaste opp. Men etter en uke med influensa og 40 i feber, så vil jeg faktisk heller kaste opp et par dager.

Skrevet

Tusen takk for godt svar! Godt å høre at ikke bare er meg som er så "gæren" :) Selv om jeg ikke unner deg å ha et slikt helvete (..velger å kalle det det)Håper vi kan bli kvitt denne fobien på en eller annen måte, for det hemmer meg i så mye. Du er tøff som tørr å jobbe i barnehage da... Det hadde ikke jeg turt :) Er du mye på dol?

Takk for det. Jo nå for tiden er jeg sykemeldt og titter innom her daglig. Begynnte på Ufrivillig barnløs - graviditet-og er mest på småbarnsforumet. Du da?

Mht barnehagen har jeg vært ærlig på dette og sagt jeg har oppkastfobi. Ble ganske forbauset da jeg skjønnte at det var flere av oss! Noen blir dårlige bare man snakker om det. Andre fikser ikke se oppkast. Sånn er ikke jeg. Er bare redd for å bli smittet selv.

Det er jo tragisk at du ikke tør få barn pga oppkastfobi. Jeg turte det jeg, men det var ingen morsomme måneder. Men jeg kastet ikke opp! Nå er det jo ikke alle som blir kvalme heller. Dersom du sterkt ønsker barn syns jeg du skal oppsøke hjelp! Vi har jo aldri garanti for ikke å bli syke, med eller uten barn. Min datter er 5 år. Jeg har fortsatt ikke kastet opp på 20 år.

Og husk det er mange av oss!

Så en terapeut vil nok ikke se på deg som et førstegangstilfelle heller.

Lykke lykke til!!!!

Skrevet

Blander meg litt inn her.. :)

Har du blitt kvitt migrenen?

Ja. Etter at jeg begynte med korallsand i vannet, forsvant migrenen. Alderen kan vel og være en grunn. Og nå har jeg tatt blodtrykksmedisin i et år, og lettere hodepine (som jeg synes alle andre har) har også forsvunnet helt.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Ja. Etter at jeg begynte med korallsand i vannet, forsvant migrenen. Alderen kan vel og være en grunn. Og nå har jeg tatt blodtrykksmedisin i et år, og lettere hodepine (som jeg synes alle andre har) har også forsvunnet helt.

Oi. Det høres jo helt fantastisk ut.

Jeg har hatt migrene siden barneskolen, men nå i det siste så har jeg fått hyppigere anfall og mye lengre anfall :/

Skrevet

Oi. Det høres jo helt fantastisk ut.

Jeg har hatt migrene siden barneskolen, men nå i det siste så har jeg fått hyppigere anfall og mye lengre anfall :/

Migrene kan komme/forsvinne i forbindelse med overgangsalder (både den første og den andre) og svangerskap. Selv hadde jeg ikke migrene da jeg var gravid, men den kom igjen en tid etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...