Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke rettigheter en far har ang. samvær når:

- barnet bare er 1 mnd og blir ammet,

- far er anmeldt av mor for vold og

truing, og har fått beskjed av

politiet om besøksforbud når det

gjelder mor. Hun er redd ham,

- far vil ikke betale bidrag, og

mor mistenker at interessen for

barnet kun dreier seg om maktbruk

overfor henne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22327-pappa-og-samv%C3%A6rsordning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sukker2

Å hjelpes......detta hørtes ikke bra ut!!

Tror ikke han har så store muligheter for å komme med så store krav!

Kanskje ett par timer ett par ganger i uka (i verste tilfelle) under "oppsyn" med andre, jeg ville ikke latt han være aleine med barnet!!!!

Lykke til, tror du trenger det:0)

Det hørtes ikke så greit ut - jeg tror du trenger advokat for å få de 100% korrekte opplysningene her.

Men angående bidrag: Det er _ingen_ sammenheng mellom bidrag og samvær ! Uansett hvor mye eller lite de betaler, vil de fleste fedre ha samværsrett med sine barn. Samværet er ikke en "gjenytelse" fra din side for betalt bidrag.

Barnet har rett på økonomisk støtte fra sin far uansett. Få orden på det nå. Gå til trygdekontoret og få fastsatt bidrag, så slipper du å ha ansvar for det.

Gjest (Anonymous)

Hvis jeg var den moren ville jeg kontaktet barnevernet og bedt om hjelp. De burde kunne stille opp med en person som kan være sammen med far & barn under korte samvær. Eller de kan nekte samværet. Da står moren mye sterkere i tilfelle senere rettssak.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

En far har rett til samvær med sitt barn helt fra fødselen av. Men det forutsetter at faren ikke er til fare for eller kan skade barnet. Barnets mor har ansvar for å sørge for at barnet har forsvarlig omsorg

av faren når far og barn er sammen.

I den aktuelle saken vil jeg anbefale å bruke f.eks. Familiekontoret til å skissere mulige løsninger for fars evt. samvær med barnet, med f.eks. tilsyn.

Det er ikke nødvendig å bruke advokat. Lov om Barn og Foreldre er klar på reglene og er ikke vanskelig å tolke.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...