Gå til innhold

Ingen sex før hun har fått penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Kvinnen skal ha mahr (medgift) fra mannen. Hun bestemmer hvor mye eller hva det skal være, og hun bestemmer når hun vil ha den . Han har ikke rett til seksuelt samvær med hanne før hun har fått den . Ved å avtale at hun vil ha medgiften på et senere tidspunkt, kan de skrive ekteskapskontrakt og bo sammen en stund før de har seksuelt samvær. Dette er imidlertid noe som må klargjøres for og avtales med ektefellen i forkant siden dette ikke er noen utbredt praksis."

Det virker da uhyre sympatisk? Et nettsted som gir opskrift på ekteskap. Da trenger ingen tenke selv.

http://home.no.net/islamnor/isl.ekteskap.html

Skrevet

keinstein da. Nå må du snart begynne å tenke på andre ting enn "ikke-etniske nordmenn" :D

Skrevet

keinstein da. Nå må du snart begynne å tenke på andre ting enn "ikke-etniske nordmenn" :D

Jeg skriver om 100 andre ting også. Men det er ikke så kontroversielt, og det leser du vel ikke?

:-)

Skrevet

Er det ikke oppsiktsvekkende at noen skal gripe inn i andres liv på denne måten?

Ville du selv akseptert disse reglene?

Skrevet

Nå synes jeg du blander og forsøker å tilpasse motstridende ting til en forutbestemt konklusjon. I det ene tilfellet kritiserer du islam for å være kvinnefientlig (noe du selvsagt har rett i). Men i det neste øyeblikket kommer du med et eksempel hvor kvinnen har makt og rettigheter, og presterer å fokusere på det negative ved det også. Det blir litt for dumt, og usaklig.

"..........................................."

Skrevet

Hva er dette et sitat fra? Fra Koranen? (Jeg orker ikke lese hele websiden du linket til)

I så fall må du ta hensyn til at dette er skrevet i en annen tid enn den vi lever i nå, og hensikten var faktisk å ivareta kvinnens rettigheter, i en tid da man så annerledes på ekteskap enn vi gjør i dag.

Skrevet

Nå synes jeg du blander og forsøker å tilpasse motstridende ting til en forutbestemt konklusjon. I det ene tilfellet kritiserer du islam for å være kvinnefientlig (noe du selvsagt har rett i). Men i det neste øyeblikket kommer du med et eksempel hvor kvinnen har makt og rettigheter, og presterer å fokusere på det negative ved det også. Det blir litt for dumt, og usaklig.

"..........................................."

Det er et eksempel på det sekteriske. At livet skal styres av regler helt inn under dyna til folk.

Skrevet

Hva er dette et sitat fra? Fra Koranen? (Jeg orker ikke lese hele websiden du linket til)

I så fall må du ta hensyn til at dette er skrevet i en annen tid enn den vi lever i nå, og hensikten var faktisk å ivareta kvinnens rettigheter, i en tid da man så annerledes på ekteskap enn vi gjør i dag.

Kulturrelativisering?

Hvis kvinnen er født inn i en kultur, så er det greit å lage/følge slike regler.

Hvis hun er født i et demokratisk fritt samfunn så er det helt uakseptabelt.

Disse reglene praktiseres midt i det frie og demokratiske landet vårt.

Hva, eller hvem skal bestemme om og hvilke kvinner og menn som skal underlegge seg slike regler? At foreldrene er pakistanske? At de bor på Holmlia? At de ser asiatiske ut? Hvem sitter og passer på at reglene blir overholdt, og hva er straffen om de ikke følges? Hvem skal dømme?

Jeg syns ikke noen skal ha slik makt over mennesker.

Skrevet

Kulturrelativisering?

Hvis kvinnen er født inn i en kultur, så er det greit å lage/følge slike regler.

Hvis hun er født i et demokratisk fritt samfunn så er det helt uakseptabelt.

Disse reglene praktiseres midt i det frie og demokratiske landet vårt.

Hva, eller hvem skal bestemme om og hvilke kvinner og menn som skal underlegge seg slike regler? At foreldrene er pakistanske? At de bor på Holmlia? At de ser asiatiske ut? Hvem sitter og passer på at reglene blir overholdt, og hva er straffen om de ikke følges? Hvem skal dømme?

Jeg syns ikke noen skal ha slik makt over mennesker.

Hva er problemet her egentlig? At noen praktiserer medgift? Hvem er det som gjør det?

Så lenge folk som bor i Norge følger norsk lov, så er det vel greit.

Jeg tror ikke det er forbudt at noen avtaler seg imellom at det skal betales noen penger den ene eller andre veien i forbindelse med ekteskapsinngåelse, og sånn sett er det vel ikke så mye å gjøre med det heller. Og så kan man selvsagt synes det er sympatisk eller usympatisk så mye man vil. Personlig har jeg ikke tenkt så mye over problemstillingen.

Skrevet

Hva er problemet her egentlig? At noen praktiserer medgift? Hvem er det som gjør det?

Så lenge folk som bor i Norge følger norsk lov, så er det vel greit.

Jeg tror ikke det er forbudt at noen avtaler seg imellom at det skal betales noen penger den ene eller andre veien i forbindelse med ekteskapsinngåelse, og sånn sett er det vel ikke så mye å gjøre med det heller. Og så kan man selvsagt synes det er sympatisk eller usympatisk så mye man vil. Personlig har jeg ikke tenkt så mye over problemstillingen.

Har de noe valg? Det er det store spørsmålet.

Skal de skape et paralellsamfunn med egne lover og regler midt i demokratiet?

Det ser ut for meg som de er i ferd med det, og at det er i drift.

Skrevet

Har de noe valg? Det er det store spørsmålet.

Skal de skape et paralellsamfunn med egne lover og regler midt i demokratiet?

Det ser ut for meg som de er i ferd med det, og at det er i drift.

Det er vanskelig å diskutere, i og med at jeg ikke vet hvor mange som eventuelt følger reglene som står på denne hjemmesiden.

I utgangspunktet synes jeg ikke det er problematisk om ektefellene seg i mellom blir enig om en medgift som skal betales, det er tross alt en privatsak, og jeg regner med at mannen vil nekte hvis han synes prisen er for høy.

Det er selvsagt langt verre at folk blir giftet bort mot deres vilje (tvangsekteskap), men det er vel også forbudt i Norge, er det ikke det?

Skrevet

Det er vanskelig å diskutere, i og med at jeg ikke vet hvor mange som eventuelt følger reglene som står på denne hjemmesiden.

I utgangspunktet synes jeg ikke det er problematisk om ektefellene seg i mellom blir enig om en medgift som skal betales, det er tross alt en privatsak, og jeg regner med at mannen vil nekte hvis han synes prisen er for høy.

Det er selvsagt langt verre at folk blir giftet bort mot deres vilje (tvangsekteskap), men det er vel også forbudt i Norge, er det ikke det?

Tvangsekteskap har vært forbudt i mer enn 100 år, det er straffbart.

Det er også forbudt å inngå diskriminerende avtaler.

Menn og kvinner skal ha samme rett, avtaler eller andre foranstaltninger som bryter med dette er ugyldige og ulovlige.

Skrevet

Jeg skriver om 100 andre ting også. Men det er ikke så kontroversielt, og det leser du vel ikke?

:-)

JEg leser ganske mye av det du skriver! Og i dag har du kanskje hengt deg litt opp? :)

Skrevet

Er det ikke oppsiktsvekkende at noen skal gripe inn i andres liv på denne måten?

Ville du selv akseptert disse reglene?

Selvsagt ikke. Men så er jeg født og oppvokst i Norge av en halvpart etnisk nordmann og en halvpart tysker. Det gjør meg jo ganske vestlit i tankegangen.

Skrevet

Tvangsekteskap har vært forbudt i mer enn 100 år, det er straffbart.

Det er også forbudt å inngå diskriminerende avtaler.

Menn og kvinner skal ha samme rett, avtaler eller andre foranstaltninger som bryter med dette er ugyldige og ulovlige.

"Det er også forbudt å inngå diskriminerende avtaler.

Menn og kvinner skal ha samme rett, avtaler eller andre foranstaltninger som bryter med dette er ugyldige og ulovlige."

Men hvis du og jeg gifter oss, og avtaler oss i mellom at du skal betale en viss sum penger til meg, så er da ikke det ulovlig?

Skrevet

JEg leser ganske mye av det du skriver! Og i dag har du kanskje hengt deg litt opp? :)

Bare litt oppsamlet stoff.

Har egentlig ikke tenk på dette på lenge, men i går traff jeg ei som forsvarte islam i store doser og forklarte meg nye ting.

Skrevet

"Det er også forbudt å inngå diskriminerende avtaler.

Menn og kvinner skal ha samme rett, avtaler eller andre foranstaltninger som bryter med dette er ugyldige og ulovlige."

Men hvis du og jeg gifter oss, og avtaler oss i mellom at du skal betale en viss sum penger til meg, så er da ikke det ulovlig?

Det kan det være, da avtaleloven kan bevirke at avtaler blir ugyldige hvis de er klart urimelige og strider mot sedvane og lover. I tillegg kommer lover som sikrer den svakeste part i en avtale mot at en sterkere part skal få overtak og begå overgrep.

En urimelig avtale kan settes til side av retten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...