Gå til innhold

Fortrenging?

Anbefalte innlegg

Gjest IdunR

Hei sann. er forholdsvis ny her..men bare lurte på om bulimi noen ganger funker som en måte å fortrenge ting på? Det er nesten et halvt år siden jeg erklærte meg selv frisk, men det dukker opp nye problemer hele tiden, som for eksempel at det nå er mye verre å takle tapet av moren min osv... kan det være at bulimien holdt sorgprosessen litt på avstand?

Siden det virker som den kommer nå er jeg redd for å få tilbakefall..

Hvis det er andre som er i ferd med å komme seg ut av bulimi..skriv gjerne noen ord om hvordan det går :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22328-fortrenging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om bulimi egentlig fortrenger andre problemer, men det kan nok i alle fall gjøre det lettere å håndtere dem. For mennesker som sliter/har slitt med sf, har nok problemer lett for å slå ut på forholdet til mat. Jeg vet ikke hvordan du reagerte da moren din døde, men jeg kan forestille meg at det påvirket ditt forhold til mat. Hvis du tenker etter: spiste du mer/mindre enn du pleier på den tiden?

Nå som du ikke lenger har bulimien til å "reagere med" trenger du noe annet. Det beste er nok at du tillater følelsene dine å komme, men det kan kanskje bli litt mye på en gang. I alle fall hvis du, ved hjelp av bulimien har holdt mange følelser i sjakk over lengre tid. Da blir det fort overveldende hvis alle skal frem i lyset samtidig.

Så er jo spørsmålet hva du nå skal gjøre med følelsene dine. Det som fungerer bra for meg, og som jeg derfor vil råde deg til, er å skrive. Skriv ned hva du føler for din mor. Situasjoner hvor du savner henne. Ting du gjerne skulle snakket med henne om. Du har kanskje også noen "forbudte" følelser? Kanskje det er situasjoner hvor du, et lite sekund har tentk "Jeg er glad mamma ikke er her". Det er viktig at du lar deg selv føle det du føler, særlig viktig er det at du tar frem slike "forbudte" følelser. Hvis du benekter at de er der, vil de nok ha lettere for å slå ut på bulimien. Skriv det ned, bare for din egen del, for å gi deg selv tid til å tenke gjennom følelsene dine. Hvis du vil, kan du kaste det/brenne det med en gang du har skrevet det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22328-fortrenging/#findComment-95318
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære IdunR! Det kan nok være at bulimien for deg er en form for fortrengning. Spiseforstyrrelser regnes til de psykiske sykdommer i medisinsk diagnostikk og i behandlingsarbeidet med spiseforstyrrede opplever vi som regel at spiseforstyrrelsen er uttrykk for en rekke forskjellige psykologiske symptomer som både har likheter og forskjeller og som regel har disse symptomene en funksjon og mening. Dersom du ønsker mer selvinnsikt og kanskje etterhvert fortåelse for hva bulemien er for deg kan jeg råde deg til å oppsøke psykiater/psykolog for psykoterapeutisk behandling, lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22328-fortrenging/#findComment-95377
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...