Gå til innhold

Legalisering - eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest ize no
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle ta tempen på DOL-erne og deres forhold til hasj.

Er dere for eller mot legalisering av hasj? Svar gjerne med begrunnelse!

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• MsSophie

7

• Akela

5

• trubaduren

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er helt klart imot, da hasj fører til andre stoffer.

Gjest Morsk
Skrevet

Cannabis bør omsettes og kunne brukes etter hollandsk modell.

I tillegg til at det har med personlig frihet og gjøre, burde de samfunnsmessige fordelene og besparelsene være åpenbare for enhver.

Andre vegen, er det snart på overtid for at alkoholembalasje giftmerkes, som det blytunge rusmiddel det vitterlig er.

Skrevet

For prinsipprytere er det viktig å ikke tillate hasj, for det kan gi signaler til ungdommen at det er greit å bruke dop.

Jeg selv bryr meg ikke omk noen bruker hasj. Det eneste jeg ikke liker er at det tiltrekker seg politi.

Men hasj er så lett tilgjengelig at det neppe betyr så mye. Jeg syns politi og tollvesen skal konsentrere seg om viktigere greier.

Skrevet

Jøss er det noe å begrunne? Et hvert menneske med respekt for seg sjøl og andre er vel i mot all form for narkotika og hasj.

Skrevet

Cannabis bør omsettes og kunne brukes etter hollandsk modell.

I tillegg til at det har med personlig frihet og gjøre, burde de samfunnsmessige fordelene og besparelsene være åpenbare for enhver.

Andre vegen, er det snart på overtid for at alkoholembalasje giftmerkes, som det blytunge rusmiddel det vitterlig er.

Snakk om motsigelser,,,,,,,Når du er 40 og fortsatt går med Capsen at fram fordi du begynte å røyke hasj som 13 åring, da er vel svarte klart. Forøverig er jeg ening i at alkohol bør giftmerkes.

Skrevet

Jeg var tidligene forholdsvis liberal etter bare å ha studert og jobbet innen bransjen her hjemme. men etter å ha bodd en periode i Holland forandret jeg mening. Jeg studerte/jobbet innen "rusmiddel etaten" der nede, og da spesielt rettet mot ungdommer.

Jeg er nå IKKE tilhenger av liberalisering, det er ikke så rosenrødt som det virker fra utsiden, og dette landet sliter mer enn vi her oppe på haugen aner pga det liberale forholdet de har til rusmidler.

Skrevet

Jeg ønsker at de kunne legalisere cannabis som smertestillende, kvalmedempende og spasmedempende. Det må da være bedre med cannabis enn benzodiasepamer og morfinpreparater som de ikke har så store problemer med å dele ut.

Gjest Morsk
Skrevet

Snakk om motsigelser,,,,,,,Når du er 40 og fortsatt går med Capsen at fram fordi du begynte å røyke hasj som 13 åring, da er vel svarte klart. Forøverig er jeg ening i at alkohol bør giftmerkes.

Hvor er motsigelsen? Det går selvsagt an å ha som grunninstilling at folk selv skal få velge om de vil utsette seg for farlige og helseskadlige ting uten å straffeforfølge dem.

Skrevet

Jøss er det noe å begrunne? Et hvert menneske med respekt for seg sjøl og andre er vel i mot all form for narkotika og hasj.

Du er mot all alkohol også, da? Absolutt alle rusmidler? Hvis ikke blir det bare jatting.

".........................................."

Skrevet

Jeg er helt klart imot, da hasj fører til andre stoffer.

*LOL*!

Det måtte komme et slikt uintelligent, 80-talls propaganda-svar. Det gjør det alltid i en tråd hvor slike spørmsål stilles :-)

".............................................."

Skrevet

Jeg vet da faen. Cannabis som stoff i seg selv er ikke noe annerledes enn alkohol, hverken avhengighetsmessig eller helsemessig.

Samtidig er jeg ikke sikker på om vi egentlig har et behov for enda et lovlig rusmiddel. Alkohol hadde aldri blitt lovlig hvis det hadde kommet på "markedet" i dette århundret - men det har lange kulturelle bånd i europa. Akkurat som f.eks Kat og Coca-blader andre steder i verden.

Nei, jeg vet ikke. For meg betyr det egentlig lite, men jeg erkjenner at det er et aktuellt spørsmål både prinsippmessig og politisk. Hvis jeg selv ville hatt tjall, så hadde jeg gitt en god dag i at det er ulovlig. Nå er ikke det noe for meg, så jeg får ikke engasjert meg så veldig i spørsmålet.

"............................................"

Skrevet

*LOL*!

Det måtte komme et slikt uintelligent, 80-talls propaganda-svar. Det gjør det alltid i en tråd hvor slike spørmsål stilles :-)

".............................................."

Hvorfor er mitt svar uintelligent?

Ja fullstendig klar over at dette er en såkalt "vanlig begrunnelse" for dette spørsmål.

Jeg begrunner av egen erfaring. Hva er så uintelligent med det?

Skrevet

Hvorfor er mitt svar uintelligent?

Ja fullstendig klar over at dette er en såkalt "vanlig begrunnelse" for dette spørsmål.

Jeg begrunner av egen erfaring. Hva er så uintelligent med det?

Fordi enhver med et minimum av intelligens og kunnskaper vet selvfølgelig at det er rent pisspreik å snakke om at hasj "fører til" sterkere stoffer. Like lite som sjokolade fører til karameller.

Et sterkt behov for å ruse seg, vil selvfølgelig kunne føre til at man stadig oppsøker sterkere rusmidler etc. Men problemet ligger overhodet ikke i det enkelte stoffet, men helt og holdent mellom ørene til den (vordende) misbrukeren. En person som går på heroin, og som er "glup" nok til å selv hevde at "det begynte med hasj - nå er det heroin - hasj fører til heroin" ville selvfølgelig mest sannsynlig havnet på heroin e.l. uavhengig av hasjen. Da ville det sannsynligvis gått fra sprit til sterkere stoffer.

Cannabis er et sentralstimulerende stoff. Det samme er alkohol. Det gjelder selvfølgelig for heroin og kokain/amfetamin også, men her snakker vi om forskjeller i grader og virkningsmåter som gjør det til to forskjellige verdener. Hvis hasj skal kunne føre til heroin, så må man også si at alkohol fører til heroin. Og det er klart - når det først finnes tilgang til ett elle flere svakere stoff, så er jo veien til de tyngre stoffene lettere enn om det bare var de sistnevnte som eksisterte. Men det er noe annet enn denne tullete gammelpropagandaen som enhver som areider seriøst med rusproblematikk for lengst har skjønt er tull - og totalt effektløst.

Skrevet

Jeg er imot. En av grunnene er at folk med psykiske problemer kan bli værre, eller psykdommen kan utløses av hasj.

Skrevet

Jeg ønsker at de kunne legalisere cannabis som smertestillende, kvalmedempende og spasmedempende. Det må da være bedre med cannabis enn benzodiasepamer og morfinpreparater som de ikke har så store problemer med å dele ut.

Som medisin er jeg for.

Skrevet

Det er vel ingen tvil om at skadevrikningene er langt lavere, både samfunns- og helsemessig, med hasj kontra alkohol. Man har mye større forutsetninger for å gjøre gale ting i fylla enn man har hvis man er i hasjrus. Dette ved normalbruk.

Ved missbruk av cannabis/alkohol så vil jeg vel også tro at cannabis kommer ut som en "vinner" mht lavere skadevirkninger.

Men slik jeg ser det, så har vi allerede et legalt rusmiddel i landet, som det ikke på noen måte går an å fjerne - alkoholen. Åpner vi for et til, er jeg redd også skadeomfanget kan bli mye større. Årsaken til at cannabis kommer ut som en "vinner" kan blant annet være at langt færre benytter dette stoffet rett og slett fordi det er forbudt - og at bruk av et illegalt rusmiddel i seg selv er stigmatiserende nok for folk til å holde seg unna.

Og konklusjonen min er derfor...æææææeeehhhh..tja, hva blir det egentlig? :-)

Jo, kanskje at vi har nok med et legalt rusmiddel. Men at både politi og helsepersonell hadde hatt langt roligere helger hvis folk tok seg en pipe i helgene framfor fylla som råder i våre dager. Men det er utopi å tro at alkoholbruken vil gå ned ved å legalisere hasj, vi vil bare få en større gruppe blanding(miss-)brukere.

Skrevet

Fordi enhver med et minimum av intelligens og kunnskaper vet selvfølgelig at det er rent pisspreik å snakke om at hasj "fører til" sterkere stoffer. Like lite som sjokolade fører til karameller.

Et sterkt behov for å ruse seg, vil selvfølgelig kunne føre til at man stadig oppsøker sterkere rusmidler etc. Men problemet ligger overhodet ikke i det enkelte stoffet, men helt og holdent mellom ørene til den (vordende) misbrukeren. En person som går på heroin, og som er "glup" nok til å selv hevde at "det begynte med hasj - nå er det heroin - hasj fører til heroin" ville selvfølgelig mest sannsynlig havnet på heroin e.l. uavhengig av hasjen. Da ville det sannsynligvis gått fra sprit til sterkere stoffer.

Cannabis er et sentralstimulerende stoff. Det samme er alkohol. Det gjelder selvfølgelig for heroin og kokain/amfetamin også, men her snakker vi om forskjeller i grader og virkningsmåter som gjør det til to forskjellige verdener. Hvis hasj skal kunne føre til heroin, så må man også si at alkohol fører til heroin. Og det er klart - når det først finnes tilgang til ett elle flere svakere stoff, så er jo veien til de tyngre stoffene lettere enn om det bare var de sistnevnte som eksisterte. Men det er noe annet enn denne tullete gammelpropagandaen som enhver som areider seriøst med rusproblematikk for lengst har skjønt er tull - og totalt effektløst.

Første avsnitt synes jeg var usaklig, kan ikke omtale andres meninger som et tegn på uintelligens når en vet så lite om personen som i dette tilfelle.

Ja det finnes jo to forskjellige typer bruk av hasj. Som smertestillende, kan jeg kanskje stilles meg for legilasering mot at det bare blir gitt på resept for de som trenger det.

Men står fremdeles ved min påstand om at hasj fører til sterkere stoffer.

For det første en trang til å utforske nye rusmidler fører til at en blir lei av det ene og ønsker å prøve et annet.

Nei alkohol fører ikke til andre stoffer på samme måte som hasj, da en person som bruker hasj allerede en inne i et såkalt ulovlig miljø. En person som drikker alkohol er som oftest ikke i samme miljø og har dermed ikke samme tilgang på stoffet.

Når en har drevet med hasj en stund avtar virkning som man hadde i begynnelse. Dette kan jeg begrunne med min egen oppfatning og utrolig mange jeg kjenner.

Dette fører til at en allerede har vendt seg til en rus og trenger en ny. En vil dermed søke nye rusmidler for å oppnå effekten en hadde tidligere ved hasj.

Og ja vil påstå at hasj leder også til heroin, de fleste heroin misbruker begynte med hasj. Selvfølelig ikke i alle tilfeller, men dog en betydelig del av de. Finnes svært få heroin misrbrukere som gikk rett til heroin.

Skrevet

Det er vel ingen tvil om at skadevrikningene er langt lavere, både samfunns- og helsemessig, med hasj kontra alkohol. Man har mye større forutsetninger for å gjøre gale ting i fylla enn man har hvis man er i hasjrus. Dette ved normalbruk.

Ved missbruk av cannabis/alkohol så vil jeg vel også tro at cannabis kommer ut som en "vinner" mht lavere skadevirkninger.

Men slik jeg ser det, så har vi allerede et legalt rusmiddel i landet, som det ikke på noen måte går an å fjerne - alkoholen. Åpner vi for et til, er jeg redd også skadeomfanget kan bli mye større. Årsaken til at cannabis kommer ut som en "vinner" kan blant annet være at langt færre benytter dette stoffet rett og slett fordi det er forbudt - og at bruk av et illegalt rusmiddel i seg selv er stigmatiserende nok for folk til å holde seg unna.

Og konklusjonen min er derfor...æææææeeehhhh..tja, hva blir det egentlig? :-)

Jo, kanskje at vi har nok med et legalt rusmiddel. Men at både politi og helsepersonell hadde hatt langt roligere helger hvis folk tok seg en pipe i helgene framfor fylla som råder i våre dager. Men det er utopi å tro at alkoholbruken vil gå ned ved å legalisere hasj, vi vil bare få en større gruppe blanding(miss-)brukere.

Mye enig med deg, gitt.

Forøvrig har jeg opplevd (via folk jeg har kjent opp gjennom årene) at en del politifolk ser ganske mye gjennom fingrene når det gjelder bruker-"doser" (1-3 gram?) med hasj eller pot. Det er jo meningsløst å taue inn noen som blir tatt med tre gram tjall i lomma. Juridisk sett så er vel grensen for fengselsstraff fire eller fem gram, noe som er helt idiotisk tullete. Men jeg har aldri hørt om noen som har fått noen ordentlig straff for slikt.

"........................................."

Skrevet

Første avsnitt synes jeg var usaklig, kan ikke omtale andres meninger som et tegn på uintelligens når en vet så lite om personen som i dette tilfelle.

Ja det finnes jo to forskjellige typer bruk av hasj. Som smertestillende, kan jeg kanskje stilles meg for legilasering mot at det bare blir gitt på resept for de som trenger det.

Men står fremdeles ved min påstand om at hasj fører til sterkere stoffer.

For det første en trang til å utforske nye rusmidler fører til at en blir lei av det ene og ønsker å prøve et annet.

Nei alkohol fører ikke til andre stoffer på samme måte som hasj, da en person som bruker hasj allerede en inne i et såkalt ulovlig miljø. En person som drikker alkohol er som oftest ikke i samme miljø og har dermed ikke samme tilgang på stoffet.

Når en har drevet med hasj en stund avtar virkning som man hadde i begynnelse. Dette kan jeg begrunne med min egen oppfatning og utrolig mange jeg kjenner.

Dette fører til at en allerede har vendt seg til en rus og trenger en ny. En vil dermed søke nye rusmidler for å oppnå effekten en hadde tidligere ved hasj.

Og ja vil påstå at hasj leder også til heroin, de fleste heroin misbruker begynte med hasj. Selvfølelig ikke i alle tilfeller, men dog en betydelig del av de. Finnes svært få heroin misrbrukere som gikk rett til heroin.

Jeg tror, hvis du spør en narkoman om hvordan det hele startet - så vil nok de færreste påstå at det begynte med hasj. De fleste har nok røykt sin første pipe i alkorus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...