Gå til innhold

Legalisering - eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Synes egentlig det burde vært legalisert, men er redd for konsekvensene om det skulle bli et frislipp her i Norge etter det langvarige forbudet.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• MsSophie

7

• Akela

5

• trubaduren

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Morsk
Skrevet

Det er vel ingen tvil om at skadevrikningene er langt lavere, både samfunns- og helsemessig, med hasj kontra alkohol. Man har mye større forutsetninger for å gjøre gale ting i fylla enn man har hvis man er i hasjrus. Dette ved normalbruk.

Ved missbruk av cannabis/alkohol så vil jeg vel også tro at cannabis kommer ut som en "vinner" mht lavere skadevirkninger.

Men slik jeg ser det, så har vi allerede et legalt rusmiddel i landet, som det ikke på noen måte går an å fjerne - alkoholen. Åpner vi for et til, er jeg redd også skadeomfanget kan bli mye større. Årsaken til at cannabis kommer ut som en "vinner" kan blant annet være at langt færre benytter dette stoffet rett og slett fordi det er forbudt - og at bruk av et illegalt rusmiddel i seg selv er stigmatiserende nok for folk til å holde seg unna.

Og konklusjonen min er derfor...æææææeeehhhh..tja, hva blir det egentlig? :-)

Jo, kanskje at vi har nok med et legalt rusmiddel. Men at både politi og helsepersonell hadde hatt langt roligere helger hvis folk tok seg en pipe i helgene framfor fylla som råder i våre dager. Men det er utopi å tro at alkoholbruken vil gå ned ved å legalisere hasj, vi vil bare få en større gruppe blanding(miss-)brukere.

Teorien om at forbruket vil øke med økt tilgjengelighet ved legalisering holder ikke vann i virkelighetens verden.

Størst forbruk av Cannabis pr.innbygger i Europa har Irland hvor det er like straffbart som i her.

Holland ligger lenger ned på lista, omtrendt på nivå med Norge.

Vi står derfor igjen med alle de offentlige besparelsen som gevinst, i tillegg til at det er hinsides all fronuft å kriminaliteststempel kjekk norsk ungdom for resten av livet ved å gi dem tilsmusset rulleblad bare fordi de ved en eller flere anledninger velger et mildt rusmiddel, fremfor den livsfarlige gifta alkhol som foreldrene deres bruker.

Skrevet

Mye enig med deg, gitt.

Forøvrig har jeg opplevd (via folk jeg har kjent opp gjennom årene) at en del politifolk ser ganske mye gjennom fingrene når det gjelder bruker-"doser" (1-3 gram?) med hasj eller pot. Det er jo meningsløst å taue inn noen som blir tatt med tre gram tjall i lomma. Juridisk sett så er vel grensen for fengselsstraff fire eller fem gram, noe som er helt idiotisk tullete. Men jeg har aldri hørt om noen som har fått noen ordentlig straff for slikt.

"........................................."

Hvordan politi og hvordan loven stiller seg mht doser for egetbruk etc., har jeg ingen ide om. Jeg trodde kanskje du ble ekstra hardt straffet første gang du ble tatt for besittelse, for å bruke dette som et skremsel, men det kan godt hende jeg tar veldig feil.

Skrevet

Første avsnitt synes jeg var usaklig, kan ikke omtale andres meninger som et tegn på uintelligens når en vet så lite om personen som i dette tilfelle.

Ja det finnes jo to forskjellige typer bruk av hasj. Som smertestillende, kan jeg kanskje stilles meg for legilasering mot at det bare blir gitt på resept for de som trenger det.

Men står fremdeles ved min påstand om at hasj fører til sterkere stoffer.

For det første en trang til å utforske nye rusmidler fører til at en blir lei av det ene og ønsker å prøve et annet.

Nei alkohol fører ikke til andre stoffer på samme måte som hasj, da en person som bruker hasj allerede en inne i et såkalt ulovlig miljø. En person som drikker alkohol er som oftest ikke i samme miljø og har dermed ikke samme tilgang på stoffet.

Når en har drevet med hasj en stund avtar virkning som man hadde i begynnelse. Dette kan jeg begrunne med min egen oppfatning og utrolig mange jeg kjenner.

Dette fører til at en allerede har vendt seg til en rus og trenger en ny. En vil dermed søke nye rusmidler for å oppnå effekten en hadde tidligere ved hasj.

Og ja vil påstå at hasj leder også til heroin, de fleste heroin misbruker begynte med hasj. Selvfølelig ikke i alle tilfeller, men dog en betydelig del av de. Finnes svært få heroin misrbrukere som gikk rett til heroin.

Beklager, men det du sier er stort sett bare tull.

"Nei alkohol fører ikke til andre stoffer på samme måte som hasj, da en person som bruker hasj allerede en inne i et såkalt ulovlig miljø."

Uhm...hallo? Hva har det med saken å gjøre? Nå snakker vi om stoffene, ikke miljøene. Hvis hasj var lovlig, så ville man ikke behøve å oppsøke et "ulovlig" miljø. Prøv å tenk lenger enn til én tanke, da - da henger litt mer av det du sier på greip.

Forøvrig betviler jeg sterkt dine "personlige erfaringer" hvis du tror at cannabis er forbeholdt tvilsomme miljøer.

"Når en har drevet med hasj en stund avtar virkning som man hadde i begynnelse. Dette kan jeg begrunne med min egen oppfatning og utrolig mange jeg kjenner."

Tullprat av en annen verden. Det blir det samme som å si at virkningen av sprit "avtar" etterhvert. Det sier seg selv at en rus man er vant til vil arte seg annerledes etterhvert, enn når det er helt nytt. Med tiden tåler man også mer - akkurat som man blir full av en 6-pack øl når man er 15, men trenger mer når man er 25.

"Dette fører til at en allerede har vendt seg til en rus og trenger en ny. En vil dermed søke nye rusmidler for å oppnå effekten en hadde tidligere ved hasj."

Dette er så dumt og så kunnskapsløst - og så fullt av huller og premature og uholdbare konklusjoner - at det er ikke noen vits å forsøke å diskutere det. Hvor skal man begynne? Det er jo ikke et eneste lite tegn til noen reelle kunnskaper om emnet i det du sier.

"Og ja vil påstå at hasj leder også til heroin, de fleste heroin misbruker begynte med hasj."

Jeg har forklart den mest sannsynlige grunnen til det, uten at du ser ut til å bry deg om det. De fleste misbrukere av tyngre stoffer smakte også alkohol før de satte første sprøyte - betyr det at "alkohol fører til heroin"? I følge din resonnering, så gjør det det. Selv om du ikke ser ut til å se selvmotsigelsene i det du selv påstår.

"............................................."

Skrevet

Jeg tror, hvis du spør en narkoman om hvordan det hele startet - så vil nok de færreste påstå at det begynte med hasj. De fleste har nok røykt sin første pipe i alkorus.

Jeg tror det er meningsløst å diskutere akkurat dette med vedkommende :-) Det blir som å diskutere med noen som er overbevist om at pikken forsvinner av anabole steroider - fordi det så han/hun på en skremselsfilm på ungdomsskolen i 1987.

".........................................."

Gjest Morsk
Skrevet

Første avsnitt synes jeg var usaklig, kan ikke omtale andres meninger som et tegn på uintelligens når en vet så lite om personen som i dette tilfelle.

Ja det finnes jo to forskjellige typer bruk av hasj. Som smertestillende, kan jeg kanskje stilles meg for legilasering mot at det bare blir gitt på resept for de som trenger det.

Men står fremdeles ved min påstand om at hasj fører til sterkere stoffer.

For det første en trang til å utforske nye rusmidler fører til at en blir lei av det ene og ønsker å prøve et annet.

Nei alkohol fører ikke til andre stoffer på samme måte som hasj, da en person som bruker hasj allerede en inne i et såkalt ulovlig miljø. En person som drikker alkohol er som oftest ikke i samme miljø og har dermed ikke samme tilgang på stoffet.

Når en har drevet med hasj en stund avtar virkning som man hadde i begynnelse. Dette kan jeg begrunne med min egen oppfatning og utrolig mange jeg kjenner.

Dette fører til at en allerede har vendt seg til en rus og trenger en ny. En vil dermed søke nye rusmidler for å oppnå effekten en hadde tidligere ved hasj.

Og ja vil påstå at hasj leder også til heroin, de fleste heroin misbruker begynte med hasj. Selvfølelig ikke i alle tilfeller, men dog en betydelig del av de. Finnes svært få heroin misrbrukere som gikk rett til heroin.

Du skriver: "Men står fremdeles ved min påstand om at hasj fører til sterkere stoffer."

---------------------------------

På www.narkoman.net sine sider finner vi tallene: 17% av all ungdom har brukt Cannabis mot 0,9% opiater. Å komme da og hevde kategorisk at cannabis fører til sterkerer stoffer er mildest talt en sannhet med gedigne modefikasjoner. Og som jeg kommenterer under kan nok antallet bli enda færre ved skille miljøene.

Du skriver: "Nei alkohol fører ikke til andre stoffer på samme måte som hasj, da en person som bruker hasj allerede en inne i et såkalt ulovlig miljø"

-----------------------------

Det er jo nettop litt av poenget med legalisering, nemlig å få slutt på den høyst usunne sammensausingen av lette milde stoffer og tunge farlige.

Kort og godt få delt miljøene, slik det er i Holland.

Skrevet

Du skriver: "Men står fremdeles ved min påstand om at hasj fører til sterkere stoffer."

---------------------------------

På www.narkoman.net sine sider finner vi tallene: 17% av all ungdom har brukt Cannabis mot 0,9% opiater. Å komme da og hevde kategorisk at cannabis fører til sterkerer stoffer er mildest talt en sannhet med gedigne modefikasjoner. Og som jeg kommenterer under kan nok antallet bli enda færre ved skille miljøene.

Du skriver: "Nei alkohol fører ikke til andre stoffer på samme måte som hasj, da en person som bruker hasj allerede en inne i et såkalt ulovlig miljø"

-----------------------------

Det er jo nettop litt av poenget med legalisering, nemlig å få slutt på den høyst usunne sammensausingen av lette milde stoffer og tunge farlige.

Kort og godt få delt miljøene, slik det er i Holland.

"Å komme da og hevde kategorisk at cannabis fører til sterkerer stoffer er mildest talt en sannhet med gedigne modefikasjoner"

Mildt sagt. Jeg kan bare gjenta det jeg sa om menneskers forhold til rus i utgangspunktet, og millioner av andre mulige årsaker og årsakskombinasjoner som kan føre til at man bytter ut pipa med en sprøyte.

Skrevet

Teorien om at forbruket vil øke med økt tilgjengelighet ved legalisering holder ikke vann i virkelighetens verden.

Størst forbruk av Cannabis pr.innbygger i Europa har Irland hvor det er like straffbart som i her.

Holland ligger lenger ned på lista, omtrendt på nivå med Norge.

Vi står derfor igjen med alle de offentlige besparelsen som gevinst, i tillegg til at det er hinsides all fronuft å kriminaliteststempel kjekk norsk ungdom for resten av livet ved å gi dem tilsmusset rulleblad bare fordi de ved en eller flere anledninger velger et mildt rusmiddel, fremfor den livsfarlige gifta alkhol som foreldrene deres bruker.

Hadde du bodd i dydige, forbudsvennlige og dypt katolske irland, så hadde nok du også hatt behov for en pipe i ny og ne..., men da kanskje mest som medisinsbruk:-)

Men fra spøk til alvor...., det er ikke bare hyggelig norsk ungdom som bruker hasj...det er også de mindre hyggelige.

Jeg har et veldig ambivalent forhold til akkurat denne problemstillingen....jeg har sett så alt for mange tragiske eksempler på hvordan det går med unge mennesker som doper seg. Utvikling av psykoser og sosialangst etc. til at jeg klarer helt å flagge en legalisering velkommen.

Skrevet

Beklager, men det du sier er stort sett bare tull.

"Nei alkohol fører ikke til andre stoffer på samme måte som hasj, da en person som bruker hasj allerede en inne i et såkalt ulovlig miljø."

Uhm...hallo? Hva har det med saken å gjøre? Nå snakker vi om stoffene, ikke miljøene. Hvis hasj var lovlig, så ville man ikke behøve å oppsøke et "ulovlig" miljø. Prøv å tenk lenger enn til én tanke, da - da henger litt mer av det du sier på greip.

Forøvrig betviler jeg sterkt dine "personlige erfaringer" hvis du tror at cannabis er forbeholdt tvilsomme miljøer.

"Når en har drevet med hasj en stund avtar virkning som man hadde i begynnelse. Dette kan jeg begrunne med min egen oppfatning og utrolig mange jeg kjenner."

Tullprat av en annen verden. Det blir det samme som å si at virkningen av sprit "avtar" etterhvert. Det sier seg selv at en rus man er vant til vil arte seg annerledes etterhvert, enn når det er helt nytt. Med tiden tåler man også mer - akkurat som man blir full av en 6-pack øl når man er 15, men trenger mer når man er 25.

"Dette fører til at en allerede har vendt seg til en rus og trenger en ny. En vil dermed søke nye rusmidler for å oppnå effekten en hadde tidligere ved hasj."

Dette er så dumt og så kunnskapsløst - og så fullt av huller og premature og uholdbare konklusjoner - at det er ikke noen vits å forsøke å diskutere det. Hvor skal man begynne? Det er jo ikke et eneste lite tegn til noen reelle kunnskaper om emnet i det du sier.

"Og ja vil påstå at hasj leder også til heroin, de fleste heroin misbruker begynte med hasj."

Jeg har forklart den mest sannsynlige grunnen til det, uten at du ser ut til å bry deg om det. De fleste misbrukere av tyngre stoffer smakte også alkohol før de satte første sprøyte - betyr det at "alkohol fører til heroin"? I følge din resonnering, så gjør det det. Selv om du ikke ser ut til å se selvmotsigelsene i det du selv påstår.

"............................................."

Oki enig i at eg dreit med ut angående ulovlige miljøer. Og dermed henger ikke hele argumentasjonen min helt sammen.

Vil dermed avlsutte diskusjonene med deg no. Men vil legge til at når en har brukt hasj to-tre ganger for dagen i flere år KAN en få psykiske lidelser av dette. Eller en anelse av dette.

Dermed finnes det NOEN som øsnker å slutte bruken av hasj og fortsette med andre rusmidler av den grunn.

Som svar på tråd starter sitt spørsmål ønsker jeg ikke legalisering av hasj da det må være nok med et lovlig rusmiddel i Norge. Et nytt lovlig rusmiddel VIL føre med seg nye problemer.

Gjest Morsk
Skrevet

Hadde du bodd i dydige, forbudsvennlige og dypt katolske irland, så hadde nok du også hatt behov for en pipe i ny og ne..., men da kanskje mest som medisinsbruk:-)

Men fra spøk til alvor...., det er ikke bare hyggelig norsk ungdom som bruker hasj...det er også de mindre hyggelige.

Jeg har et veldig ambivalent forhold til akkurat denne problemstillingen....jeg har sett så alt for mange tragiske eksempler på hvordan det går med unge mennesker som doper seg. Utvikling av psykoser og sosialangst etc. til at jeg klarer helt å flagge en legalisering velkommen.

Jada, idelaet er en verden uten hverken rusmiddler eller drittsekker:-)

Men siden begge deler finnes må vi på en eller annen måte leve med dem.

Skrevet

Oki enig i at eg dreit med ut angående ulovlige miljøer. Og dermed henger ikke hele argumentasjonen min helt sammen.

Vil dermed avlsutte diskusjonene med deg no. Men vil legge til at når en har brukt hasj to-tre ganger for dagen i flere år KAN en få psykiske lidelser av dette. Eller en anelse av dette.

Dermed finnes det NOEN som øsnker å slutte bruken av hasj og fortsette med andre rusmidler av den grunn.

Som svar på tråd starter sitt spørsmål ønsker jeg ikke legalisering av hasj da det må være nok med et lovlig rusmiddel i Norge. Et nytt lovlig rusmiddel VIL føre med seg nye problemer.

"Men vil legge til at når en har brukt hasj to-tre ganger for dagen i flere år KAN en få psykiske lidelser av dette"

Da kalles det missbruk og ikke bruk. Det blir det samme som at du må oppnå alkoholrus hver dag for å føle at du fungerer - da er du alkoholmissbruker, med alle de bivirkningene det fører med seg, blant annet psykiske lidelser.

Det meste av det andre er jeg enig med deg i.

Gjest Morsk
Skrevet

"Å komme da og hevde kategorisk at cannabis fører til sterkerer stoffer er mildest talt en sannhet med gedigne modefikasjoner"

Mildt sagt. Jeg kan bare gjenta det jeg sa om menneskers forhold til rus i utgangspunktet, og millioner av andre mulige årsaker og årsakskombinasjoner som kan føre til at man bytter ut pipa med en sprøyte.

Ja, årsaken til all rusmiddelmisbruk er særs sammensatt, og hos ikke en ubetydelig del er det ubehandlet ADHD og andre fysiske sykdommer i hjernen som ligger til grunn.

Man bruker ulike rusmiddler for å døyve smerten ved å leve kort og godt.

Skrevet

Ja, årsaken til all rusmiddelmisbruk er særs sammensatt, og hos ikke en ubetydelig del er det ubehandlet ADHD og andre fysiske sykdommer i hjernen som ligger til grunn.

Ikke behandlet/ikke diagnostiserte ADHD`ere er nok mer på amfetamin enn hasj.

Skrevet

"Men vil legge til at når en har brukt hasj to-tre ganger for dagen i flere år KAN en få psykiske lidelser av dette. Eller en anelse av dette."

Selvfølgelig. Men å ruse seg tre ganger om dagen får jo aldri blitt bra i lengden. Hvordan blir man om man drikker seg småfull tre ganger om dagen, tror du? Selv om THC (virkestoffet i cannabis) har en annerledes virkemåte enn alkohol, så er det fullt mulig å få både angst og andre psykiske lidelser av misbruk. Vi snakker i begge tilfeller om sentralstimulerende stoffer (stoffer som virker på sentralnervesystemet).

"Dermed finnes det NOEN som øsnker å slutte bruken av hasj og fortsette med andre rusmidler av den grunn."

Det er klart - og det er en vanskelig, om enn annerledes, sak. Det blit litt som å ta én medisin mot psykoser, og så en til for å dempe angsten som kommer p.g.a antipsykose-medisinen.

"Som svar på tråd starter sitt spørsmål ønsker jeg ikke legalisering av hasj da det må være nok med et lovlig rusmiddel i Norge."

Det er et helt gyldig argument, som jeg ikke nødvendigvis er direkte uenig i. Selv er jeg ikke sikker på hva jeg mener, men jeg heller nok mot å ikke være for legalisering pr.dd.

"............................................"

Skrevet

..og nå så jeg at du ikke spesifikt nevnte hasj...

Skrevet

"Men vil legge til at når en har brukt hasj to-tre ganger for dagen i flere år KAN en få psykiske lidelser av dette"

Da kalles det missbruk og ikke bruk. Det blir det samme som at du må oppnå alkoholrus hver dag for å føle at du fungerer - da er du alkoholmissbruker, med alle de bivirkningene det fører med seg, blant annet psykiske lidelser.

Det meste av det andre er jeg enig med deg i.

er vel kanskje derfor argumentasjonen vil er litt rotete i denne tråden, da jeg har endelig sluttet med all fomr for ulovlige rusmidler. Og er utrolig glad for det, og av denne grunn er jeg imot ulovlige rusmidler. Klarte vel derfor ikke helt å skille mellom legeliseringen og min personlige mening;-)

Skrevet

Jada, idelaet er en verden uten hverken rusmiddler eller drittsekker:-)

Men siden begge deler finnes må vi på en eller annen måte leve med dem.

Jeg tror idealet om en verden helt uten noen form for rusmidler er helt håpløst. Det måtte i såfall være et ideal om en verden fritt for rusmidler med uheldige bivirkninger på noen slags måte. Behovet for å ruse seg virker å være så innbakt i mennesket at jeg tror det skal mye evolusjon til før vi kan kvitte oss med det.

"................................................"

Skrevet

er vel kanskje derfor argumentasjonen vil er litt rotete i denne tråden, da jeg har endelig sluttet med all fomr for ulovlige rusmidler. Og er utrolig glad for det, og av denne grunn er jeg imot ulovlige rusmidler. Klarte vel derfor ikke helt å skille mellom legeliseringen og min personlige mening;-)

"Klarte vel derfor ikke helt å skille mellom legeliseringen og min personlige mening;-)"

Fort gjort :-)

Skrevet

Jeg er enig med Dorthe. Det burde absolutt ha vært lov å bruke som medisin der det hjelper og lindrer bedre enn "ordinær medisin".

ShitDiddelyDo
Skrevet

Sånn i utgangspunktet ser jeg ikke noe poeng i å legalisere et nytt rusmiddel.

Men jeg forstår argumentene for. Alkohol er langt farligere.

Jeg forstår ikke vissvasset om at hasj fører til heroin. Herregud. Vi lever i år 2006. Vi bør vite bedre enn som så i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...