Gå til innhold

personvern osv.

Anbefalte innlegg

Gjest dilbert-fan
Skrevet

En slektsforsker la ut alle slektslistene sine på nettet.

Der står navn på foreldre, søsken, ektefelle og egne barn

bl.a. For de som står listet opp der, kan slikt være en belastning:

F.eks. at en i familie/nær slekt som er offentlig kjent for

noe ekstra negativt. Søker man jobb er det ikke kjekt å bli assosiert med en slik person. Det andre kan være om et forsikringsselskap vurderer å selge deg livsforsikring/sykeforsikring og finner fra slektslistene at en i din nærmeste familie er samme person de vet har en fæl arvelig sykdom. Så får du likevel ikke forsikring til fornuftlig pris.

Da kan det være fint å slettet eget navn fra slektslistene på nettet. Har man juridisk krav på det ?

Skrevet

Jeg syns det der hørtes noe paranoid ut. Hvorfor skulle arbeidsgiver og forsikringsselskap finne ut om noens slektstavle på internett? Dessuten kan ikke forsikringsselskap nekte eller endre forsikringsavtale bare fordi en slektning har en sykdom!

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg syns det der hørtes noe paranoid ut. Hvorfor skulle arbeidsgiver og forsikringsselskap finne ut om noens slektstavle på internett? Dessuten kan ikke forsikringsselskap nekte eller endre forsikringsavtale bare fordi en slektning har en sykdom!

Uenig med deg, jeg synes det var et høyst betimelig spørsmål! Som jeg ikke har noe svar på...

Skrevet

Jeg synes dette høres i overkant paranoid ut. Jeg tviler på at et forsikringsselskap gidder gå inn på slektslister på nettet for å finne ut hvem foreldrene dine er, for deretter å sjekke om disse har sykdommer.

Men hvis du ønsker at navnet ditt skal fjernes fra visse nettsider, foreslår jeg at du sender en e-post til de som eier nettsiden og ber om å bli fjernet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...