Gå til innhold

Hjemmeside for 10 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma som følger med
Skrevet

Er det virelig så farlig at ei jente på 10 år har laget ei hjemmeside på nette.Hun legger ikke ut annet enn fornavn og alder.Skriver litt om sine interesser.Og et par bilder av seg.

Noen av mine veninner synes dette er helt GRUSOMT at jeg lar henne gjøre det.

Er det?

Skrevet

Hvis du følger godt med på at hun ikke legger ut navn og/eller telefonnummer/adresse og at hun ikke kommer i kontakt med "uønskede elementer" så er det vel ikke noe galt i det. Men pass GODT på, det er mye rart der ute!

Gjest klartdukan
Skrevet

Nei, det er ikke grusomt i det hele tatt. Det er venninnene dine det er noe i veien med. Så lenge man ikke gir opp fullt navn, adresse, telefon/mobiltelefon nummer, etc etc så er det jo ikke farlig.

Sett igang og ikke la de bestemme over deg, kanskje når datteren din har fått hjemmeside så vil de sikkert ha en til sine barn også...

Skrevet

Så lenge du følger med på hva hun driver med og passer på at hun ikke legger ut for mye info så er det vel ikke noe galt i det.

Sønnen min er 13 og har både egen PC og egen hjemmeside. Han vet at jeg sjekker loggen innimellom og følger med på hva han driver med, og det syns han er helt greit. Og vi har klare regler for hva som er lov å ha på hjemmesiden.

Det viktigste er vel at man følger med, at de lærer seg data tidlig er jo bare en fordel.

Skrevet

I tillegg til det du selv skriver og andre her påpeker at man ikke bør ha på et barns nettside, så bør man også tenke på å ikke skrive noe om hvilken skole man går på, eller hvilket idrettslag etc. man er aktiv i. (eller andre fritidsaktiviteter)

Når man har lagt ut fornavn og bilde, samt skole/idrettslag så har man gitt en del opplysninger som samlet kan spore en opp. Og da er det jo en smal sak å stå utenfor skoleporten eller idrettshallen osv. - for en som har mindre gode hensikter...

Skrevet

I tillegg til det du selv skriver og andre her påpeker at man ikke bør ha på et barns nettside, så bør man også tenke på å ikke skrive noe om hvilken skole man går på, eller hvilket idrettslag etc. man er aktiv i. (eller andre fritidsaktiviteter)

Når man har lagt ut fornavn og bilde, samt skole/idrettslag så har man gitt en del opplysninger som samlet kan spore en opp. Og da er det jo en smal sak å stå utenfor skoleporten eller idrettshallen osv. - for en som har mindre gode hensikter...

Jeg sitter mye sammen med henne når hun ordner med siden.Det går mest ut på å legge musikk på siden.Skrive om hunden, masvin og katten sin.

Hun sier bare fornavn og alder.Men vi har fått så mye " pepper" fordi denne siden, så det blir vel til at vi sletter den.uansett så er jeg litt imponert over at hun har klart å lage en slik side.helt alene!

Skrevet

Jeg sitter mye sammen med henne når hun ordner med siden.Det går mest ut på å legge musikk på siden.Skrive om hunden, masvin og katten sin.

Hun sier bare fornavn og alder.Men vi har fått så mye " pepper" fordi denne siden, så det blir vel til at vi sletter den.uansett så er jeg litt imponert over at hun har klart å lage en slik side.helt alene!

Hvorfor slette siden pga påtrykk fra andre, når du/dere vet at dette ikke er feil.

Kanskje en verdifull lekse å lære for datteren din, at man noen ganger må stå imot et press, når man vet med seg selv at man gjør det som er riktig ut fra egne meninger og ståsted.

Skrevet

Min 10-åring har også hjemmeside. Jeg følger med på hva hun har på den og det har hittil gått veldig bra. Hun er blitt så flink til å lage sider nå at venner av både henne og den 13 år gamle broren ber om hjelp. Jeg ser ikke på det som farlig.

Kos dere med å lage hjemmeside dere. Det er utrolig mange andre ting som er farligere enn det.

Skrevet

Jeg syns heller ikke du skal la deg presse til å slette siden. Høres ut som om disse vennene dine har et veldig snevert syn på det hele. Her vi bor er det helt vanlig at barn i den alderen har egne hjemmesider. Jeg følger hele tiden med og syns det er gøy å titte på klassekameratene til sønnen min sine sider også, guttene sine sider er stort sett greie, men jentene derimot....tror nok det er mange foreldre som burde tatt seg en titt på hva barna gjør på dataen, men så lenge man vet hva som foregår ser jeg ikke noe galt i det.

Skrevet

Min 10-åring har også hjemmeside. Jeg følger med på hva hun har på den og det har hittil gått veldig bra. Hun er blitt så flink til å lage sider nå at venner av både henne og den 13 år gamle broren ber om hjelp. Jeg ser ikke på det som farlig.

Kos dere med å lage hjemmeside dere. Det er utrolig mange andre ting som er farligere enn det.

Vi skal denne uka ha et foreldremøte på skolen om internett, så jeg er spent på hva reaksjonene. Noen av disse foreldrene er HELT imot mobil også.( Barna skal begynne i 6 klasse til høsten)

Gjest greit hvis forbehold og oversikt
Skrevet

Det kommer helt an på. Ikke nødvendigvis galt, men da må hun godta at du holder nøye oversikt. OG: Hun bør IKKE legge ut noen e-mail adresse der (med mindre du får lov å ha oversikten over den også) men hun bør heller ha en åpen gjestebok på siden, som alle kan lese. Da vil det være mye vanskeligere for menn som er "ute etter" noe, å nå fram til henne.

Jeg vil være mer redd for at noen skal skrive mail til henne, enn at hun har en hjemmeside. Forutsatt selvfølgelig, at hun ikke informerer der om fullt navn (kanskje hun kan bruke et kallenavn bare?), heller ikke skole og fritidsinteresser osv slik at hun kan oppspores. Og at hun er grundig instruert om å ikke sende slike opplysninger til fremmede, heller ikke til fremmede jenter på sin egen alder som skriver til henne (for de er ikke nødvendigvis jenter, eller jevnaldrende).

Som sagt, snakke nøye med henne om farene, begrens mulighetene til å nå henne på siden og at du holder full oversikt.

Skrevet

Vi skal denne uka ha et foreldremøte på skolen om internett, så jeg er spent på hva reaksjonene. Noen av disse foreldrene er HELT imot mobil også.( Barna skal begynne i 6 klasse til høsten)

ja, huff - jeg har også vært i et sånt foreldremøte. En ble så sinna at han gikk....herregud - hehe

Skrevet

10-åringen her (5.klassing) får lov til akkurat det samme - men vi har rimelig streng sensur på ting! Akkurat som at vi med jevne mellomrom leser msn-loggen hans (han vet om at vi gjør det, da...)

Skrevet

Jeg synes ikke at dere skal slette den. Du gjør jo det som anbefales; følger med. Datteren min er 11 år og hun og venninnene har alle hver sin side. De fleste av mine venninners barn har det også.

Det har hendt at noen skriver "dritt" om andre i gjesteboka. Det tolereres selvfølgelig ikke og vi er nøye på at det slettes med en gang.

Skrevet

10-åringen her (5.klassing) får lov til akkurat det samme - men vi har rimelig streng sensur på ting! Akkurat som at vi med jevne mellomrom leser msn-loggen hans (han vet om at vi gjør det, da...)

Det har jeg aldri kommet på at det går an og gjøre. Det skal jeg snakker med barna mine om. Hvordan gjøres det?

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Hjemmeide for 10 åring er greit syns jeg. Sensuren i hva de legger ut kommer automatisk bare de husker at alt de legger der, kan mamma og pappa se også. Det å forholde seg til at "alle" kan se den kan være vanskelig å forholde seg til. Men å vite at mamma ser alt jeg skriver fordi hjemmesiden er tilgjengelig for alle er lett å huske.

Har noen små "venninner" med sider, og liker å lese på sidene deres og legge en hilsen i gjesteboka.

Skrevet

Det har jeg aldri kommet på at det går an og gjøre. Det skal jeg snakker med barna mine om. Hvordan gjøres det?

Du kan hake av at man skal "logge" alle samtaler...

Tror man går på Verktøy og Alternativer, også er det et av underpunktene der...

Føles kanskje "invaderende" å lese 10-åringens samtaler, men stort sett er det bare svada, og vi bare skumleser for å sjekke at det ikke er noe "farlig" eller at han har snakket med noen vi ikke vet hvem er. Han er som sagt inneforstått med dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...