manne Skrevet 17. mars 2001 Del Skrevet 17. mars 2001 Skal på min andre UL nå til tirsdagen - er da i uke 19. Jordmoren jeg skal til er visstnok kjent for å sette terminen 14 dager lenger frem enn det som er den egentlig terminen. (Hørt av legen jeg går til + på folkemunne) Sist fødte jeg et barn på 4440g, 11 dager etter terminen. Er det ikke da ganske så "farlig" å sette meg 14 dager over terminen nå? (Dersom du skjønner hva jeg mener) Har riktignok fått beskjed om at jeg skal til vekstestimering (UL) i uke 34/35 og 37/38. Da vil de vel evnt. finne ut om barnet er veldig stort? Lurer litt på om det lønner seg å be om en annen jordmor/lege til å utføre ultralyden slik at jeg kan høre om terminen stemmer. (Kan kanskje legge til at SF-målet mitt tilsvarer 2 uker lenger på vei enn det ul i uke 15 sa og at legen min mente at terminen satt ved UL måtte være feil.) Håper dette innlegget ble sånn nogenlunde forstålig. Mente å spørre om dette: - er det farlig å sette terminen for sent siden jeg fødte et stort barn sist? - bør jeg be om en annen person til å sjekke terminen enn jordmoren jeg har fått time hos? På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22341-terminen-ved-ul/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hormonklompen Skrevet 17. mars 2001 Del Skrevet 17. mars 2001 Hei. Dette er ikke noe svar på spørsmålet ditt.... fikk bare lyst å si noe. Her hvor jeg bor, er det en privatlege som HATER at unge jenter er gravid. Flere jeg kjenner, + meg selv har vært på ul hos han. Etter at han er ferdig med å vise oss babyen, setter han seg ned å skremmer vettet av oss. Til meg sa han at jeg IKKE måtte gå over termin og blabla, fordi da kunne babyen dø. Han sa andre ting og som var helt uten mål og mening. Jeg gidda ikke å høre på han i det hele tatt. Til og med jeg som er ung og aldri har vært gravid før, skjønte at det han sa bare var pisspreik. Samboern holdt på å le seg i hjel.... Så det jeg kanskje mener, er at du burde be om å få en jordmor som du stoler på. Og som du ikke har hørt om på byen. Jeg mener ihvertfall at et rykte som regel ikke starter uten grunn. Og til andre: Man må gå til en jordmor/lege man stoler på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22341-terminen-ved-ul/#findComment-95344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 18. mars 2001 Del Skrevet 18. mars 2001 Da du var på UL i uke 15, hadde du den aktuelle jordmoren eller var det andre som utførte undersøkelsen? Det burde ha en viss betydning. Jeg synes uansett at du skal la vedkommende som er satt til jobben, gjøre det som skal gjøres, og så får du heller ta det opp med din lege etterpå hvis det er store endringer. Er din lege enig i at terminen som er satt, er noe i seineste laget, bør han ta det opp med sine kolleger på sykehuset. Som oftest kommer barnet når det er modent for det. Selv om du gikk 11 dager over tiden sist og fødte et relativt stort barn, er det ikke noen grunn til å bli veldig urolig med tanke på neste fødsel. Regn med at barnet kommer rundt termin, og skulle det bli veldig stort, så blir nok det funnet ut på ultralyd når fødselen nærmer seg. Du tenker naturlig nok på hva som evt. skulle skje hvis du skulle gå 4 uker over tiden. Dette skjer fra naturens side, veldig sjelden. Jeg vil anbefale deg å ikke ta alt dette på forskudd. Hvis dette er noe som uroer deg veldig utover i svangerskapet, synes jeg at legen din skal ta støyten med å evt. få en annen til å vurdere terminen om igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22341-terminen-ved-ul/#findComment-95504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
manne Skrevet 18. mars 2001 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2001 Da du var på UL i uke 15, hadde du den aktuelle jordmoren eller var det andre som utførte undersøkelsen? Det burde ha en viss betydning. Jeg synes uansett at du skal la vedkommende som er satt til jobben, gjøre det som skal gjøres, og så får du heller ta det opp med din lege etterpå hvis det er store endringer. Er din lege enig i at terminen som er satt, er noe i seineste laget, bør han ta det opp med sine kolleger på sykehuset. Som oftest kommer barnet når det er modent for det. Selv om du gikk 11 dager over tiden sist og fødte et relativt stort barn, er det ikke noen grunn til å bli veldig urolig med tanke på neste fødsel. Regn med at barnet kommer rundt termin, og skulle det bli veldig stort, så blir nok det funnet ut på ultralyd når fødselen nærmer seg. Du tenker naturlig nok på hva som evt. skulle skje hvis du skulle gå 4 uker over tiden. Dette skjer fra naturens side, veldig sjelden. Jeg vil anbefale deg å ikke ta alt dette på forskudd. Hvis dette er noe som uroer deg veldig utover i svangerskapet, synes jeg at legen din skal ta støyten med å evt. få en annen til å vurdere terminen om igjen. Det var den samme jordmoren som jeg skal til nå på denne ul'en som satt termin sist. Det var på bakgrunn av dette at legen min nevnte at jeg burde få en annen til å sette termin - siden hun var uenig i termindatoen. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22341-terminen-ved-ul/#findComment-95723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.