Gå til innhold

Får statskirken støtte for de som har meldt seg ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å ha lest (for en del år tilbake) at statskirken mottar støtte for alle som er medlem der OG at de også får støtte for de som har meldt seg ut dersom disse ikke har meldt seg inn i et annet trossamfunn. Stemmer det?

Skulle gjerne hatt en sidehenvisning ang. dette så jeg hadde noe å "slå i bordet med".

Skrevet

Jeg tror det stemmer, ja. Det var ihvertfall det jeg hørte for en del år siden.

"..............................................."

Skrevet

Jeg tror det stemmer, ja. Det var ihvertfall det jeg hørte for en del år siden.

"..............................................."

Jeg har også hørt det, men i en diskusjon i helgen var det en som hardnakket sa at de selvsakt ikke fikk støtte for de som har meldt seg ut. Trenger derfor en liten henvisning som beviser dette.

Skrevet

Jeg har også hørt det, men i en diskusjon i helgen var det en som hardnakket sa at de selvsakt ikke fikk støtte for de som har meldt seg ut. Trenger derfor en liten henvisning som beviser dette.

Jeg har desverre ikke noen god link som bekrefter det svart på hvitt.

".............................................."

Skrevet

Det er vel slik at man har tilgang til kirkens sermonier selv om man er utmeldt? Man skal jo i jorden, samme hvor utmeldt man er. Dessuten vil kanskje noe avkom konfirmeres og endog døpes? Noen vil fan meg giftes i kirka, hedninger aldri må mye, så det er alltids behov for sermonitjenestene...i større eller mindre grad.

I så fall er det rimelig at kirken mottar statsstøtte for dette. Hvis ikke vil man måtte gradere takster ut fra om bruker har medlemsskap eller ikke.

Det er mulig jeg er på tynn is her og spør egentlig.

På den annen side; det er en statskirke hjemlet i vår konstitusjon, så jeg blir ikke akkurat søvnløs over at de får noen kroner utover det som måtte tilfalle f.eks. islamistene.

Skrevet

Det er vel slik at man har tilgang til kirkens sermonier selv om man er utmeldt? Man skal jo i jorden, samme hvor utmeldt man er. Dessuten vil kanskje noe avkom konfirmeres og endog døpes? Noen vil fan meg giftes i kirka, hedninger aldri må mye, så det er alltids behov for sermonitjenestene...i større eller mindre grad.

I så fall er det rimelig at kirken mottar statsstøtte for dette. Hvis ikke vil man måtte gradere takster ut fra om bruker har medlemsskap eller ikke.

På den annen side; det er en statskirke hjemlet i vår konstitusjon, så jeg blir ikke akkurat søvnløs over at de får noen kroner utover det som måtte tilfalle f.eks. islamistene.

Du mener vel ikke alvorlig at det er rett og rimelig i utgangspunktet at kirken mottar støtte fra de som ikke er medlemmer? Det blir helt feil.

Men jeg skjønner hva du mener med idioter som selv ikke er medlemmer av kirken, men som av en eller annen blasfemisk grunn skal døpe barna sine. Da hadde det vært greiere om det rett og slett kostet penger for dåp, konfirmasjon etc.

Selv skal jeg heller ikke gravlegges på kirkegården, så jeg ser ingen grunn overhodet til at kirken skal få så mye som et rødt øre av meg. Og det gjør de ikke, heller :-)

"............................................"

Skrevet

Du mener vel ikke alvorlig at det er rett og rimelig i utgangspunktet at kirken mottar støtte fra de som ikke er medlemmer? Det blir helt feil.

Men jeg skjønner hva du mener med idioter som selv ikke er medlemmer av kirken, men som av en eller annen blasfemisk grunn skal døpe barna sine. Da hadde det vært greiere om det rett og slett kostet penger for dåp, konfirmasjon etc.

Selv skal jeg heller ikke gravlegges på kirkegården, så jeg ser ingen grunn overhodet til at kirken skal få så mye som et rødt øre av meg. Og det gjør de ikke, heller :-)

"............................................"

Poenget mitt var at man ikke kan bære seg over at statskirken får tilskudd for utmeldte, og (som utmeldt) samtidig kreve gratis tjenester fra den samme kirken.

Som du skriver; Kanskje medlemsrabatt da vil være det beste.

Skrevet

Poenget mitt var at man ikke kan bære seg over at statskirken får tilskudd for utmeldte, og (som utmeldt) samtidig kreve gratis tjenester fra den samme kirken.

Som du skriver; Kanskje medlemsrabatt da vil være det beste.

"Poenget mitt var at man ikke kan bære seg over at statskirken får tilskudd for utmeldte, og (som utmeldt) samtidig kreve gratis tjenester fra den samme kirken"

Det er jeg selvfølgelig helt enig i.

"............................................."

Skrevet

Jeg har ikke giftet meg i kirken, og skal heller ikke bruke kirken da jeg skal begraves. (Har snakket med et par begravelsesagenter ang. dette, og det er ikke noe problem:-)

Vesla er ikke døpt, men om ho velger å konfirmere seg blir hennes valg. Så om ho da velger å bruke kirken, så vil de jo også få "kirkeskatt" fra henne i framtiden.

Jeg synes derfor ikke kirken skal motta noen støtte ettersom jeg ikke er medlem eller bruker kirken.

Når jeg leser i noen av linkene her ser det ut til å være et problem med medlemslistene, og at derfor kirken får en del mer penger enn de skulle hatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...