Gå til innhold

Favorittkake?

Anbefalte innlegg

hare1365380455
Skrevet

stillesitting er stikkordet

Så derfor forlater jeg pc'en nå..... Må hente i barnehage og så lage middag. :)

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hare1365380455

23

• Gemini

16

• flisa

8

• nilia

7

Mest aktive i denne tråden

hare1365380455
Skrevet

Før du smaker på napoleonskake, så må du lese den Tommy og Tigeren stripen der Tommy utfyllende beskriver hvordan han har klippet en sneile i to.

Deretter skyver moren hans bort napoleonskaken og sier :"Og så lurer venninnene mine på hvordan jeg holder meg slank!"

Usj... Det skulle du fortalt etterpå!

Gjest Shira12
Skrevet

Takk takk :-) Svigerinnen min er rå på kakebakst, men både hun og svigermor setter alltid pris på det, hvis jeg baker ostekake til div. anledninger.

Min kake er forresten en variant av en kakeoppskrift jeg fikk av Anki i sin tid.

Men en viktig faktor for min kake, i tillegg til det med gele, tror jeg er Bixit-kjeksen (og ikke Digestive). I alle fall er mannen min overbevist om at det er helt avgjørende.

Mormoren min, som heller ikke likte ostekake noe særlig, likte faktisk min. Og tro meg, hun sa ikke det bare fordi jeg er barnebarnet hennes... hehe

Det med kjeksene har du helt rett i! Mye mye bedre smak.

Og creme fraiche (skrives det slik mon tro?) istedenfor rømme mener jeg har mye og si også.

Tror jammen meg at jeg må lage ostekake snart jeg...

Gjest sarah bernard
Skrevet

Så derfor forlater jeg pc'en nå..... Må hente i barnehage og så lage middag. :)

God tur og god dag videre :)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Usj... Det skulle du fortalt etterpå!

Det hadde ikke vært like morsomt!

*Har lært å være ondskapsfull av Cecily i dag*

Skrevet

Tropisk Aroma! Ingen over og ingen ved siden av!

Ellers er jeg også glad i gulrotkake.

Tropisk aroma har jeg en veldig god oppskrift på, hvis du ikke har en selv da?!

:)

Gjest sarah bernard
Skrevet

Og creme fraiche (skrives det slik mon tro?) istedenfor rømme mener jeg har mye og si også.

crème fraîche

Skrevet

Ja, kanskje vesentlig med den creme fraiche'n også... Den er jo mye fetere enn lettrømme (tror seterrømme og creme fraiche er like fete). Kan tenke meg at lettrømme er mest brukt i oppskrifter der det står at man skal bruke rømme.

hare1365380455
Skrevet

God tur og god dag videre :)

Ha en fin dag!

Skrevet

Må gjerne rable den ned :o)

Tenkte først jeg skulle svare at jeg ikke har oppskriften her, men så kom jeg jo på at den har vært lagt ut her et antall ganger tidligere, så jeg fant den på søk:

GEMINIS OSTEKAKE

Ingredienser

1 - 1 1/2 pk Bixit (eller annen søt havrekjeks)

125-150gr romtemperert smør/margarin

250 g Philadelphia-ost

1 boks crème fraîche

125 gr melis

1 ts vaniljesukker

1 pk sitrongelé

2,5 dl vann

2,5 dl kremfløte

Gelelokk (om ønskelig):

1-2 pk jordbærgele-pulver (evt. halvsmelt 1 pk ferdiggele)

Fremgangsmåte:

Kjeksen knuses, og blandes godt med smøret. Trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm). Settes gjerne i kjøleskapet.

Ost, crème fraîche, melis og vaniljesukker blandes godt, fortrinnsvis i miksmaster.

Sitrongele-pulver kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. Tilsett geléen i resten av røra i en tynn stråle mens miksmasteren går.

Fløten piskes og blandes inn i røra.

Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap.

Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 1-2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele). Når ostemassen er helt stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Pynt evt. med halve jordbær i geleen før denne stivner.

Kaken blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn!

Hvis du ikke lager gelelokk: Pynt med f.eks. kiwi og druer rett før servering!

Skrevet

Jeg er generelt veldig glad i kaker jeg :)

Men sjokoladekaker er best. Svigermor lager en supergod konfektkake, firkløverkake og en enda bedre banankake. De er blant favorittene mine:)

Hun har faktisk også laget en marengskake en gang, som er kjemkpelett og lage. Jeg har ikke prøvd den selv. Man skulle legge marengs i en runding på et bakepapir (husker ikke hvor mye egg og sukker som skulle brukes, men det ble ganske mye røre). Og så skulle man stille ovnen på 200 grader, slå den av, og sette kaka inn. Når ovnen var blitt kald igjen, så var kaka ferdig. Når kaka var iskald, skulle man piske ca 4-5 dl fløte til krem, og pynte med nyrørt, fersk jordbær i midten og fersken rundt. Skikkelig god sommerkake som smelter på tunga :)

(Banankaken har kremfyll inni og søt sjokoladeglasur oppå, og den er bare såååå god. Tror jeg må spørre henne etter oppskriften jeg).

Skrevet

32! Så du sier at jeg må på konditoriet i morgen og smake?

Ja! og rød brus til

Skrevet

Hvis den holder seg SÅ godt framme på benken, så er den kanskje fullstappa av alskens skumle tilsetningsstoffer?

ja - det tenkte jeg også helt flyktig....men den var så gooood!

Skrevet

...der har de en kake - som smaker som skolebrød - og den kan du hive i fryseren og den smkaer altså fersk gjærbakst når du tiner den på benken.

Utrolig.

Jeg lot den stå udekket på benken over natten og tenkte derfor å kaste den dagen etter - men den var like myk og god! hehe

med sånn gult i midten og melis på.

Ser ut som kanelsnurrer som er satt tett i tett - - let etter den! Billig og vuttu!

Synes det høres ut som den de på bakeriet kaller for prinsessekake ?!

Skrevet

ja takk! :)

Har allerede putta den i svar til AveM, et hakk lenger ned her. Regner med at du finner'n :-)

Mary Poppins
Skrevet

Tropisk aroma har jeg en veldig god oppskrift på, hvis du ikke har en selv da?!

:)

Tar veldig gjerne imot oppskrift :)

Jeg kjøper den ferdig, men den er ganske dyr så hadde vært toppers om jeg kunne laget den selv! :)

Skrevet

Tenkte først jeg skulle svare at jeg ikke har oppskriften her, men så kom jeg jo på at den har vært lagt ut her et antall ganger tidligere, så jeg fant den på søk:

GEMINIS OSTEKAKE

Ingredienser

1 - 1 1/2 pk Bixit (eller annen søt havrekjeks)

125-150gr romtemperert smør/margarin

250 g Philadelphia-ost

1 boks crème fraîche

125 gr melis

1 ts vaniljesukker

1 pk sitrongelé

2,5 dl vann

2,5 dl kremfløte

Gelelokk (om ønskelig):

1-2 pk jordbærgele-pulver (evt. halvsmelt 1 pk ferdiggele)

Fremgangsmåte:

Kjeksen knuses, og blandes godt med smøret. Trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm). Settes gjerne i kjøleskapet.

Ost, crème fraîche, melis og vaniljesukker blandes godt, fortrinnsvis i miksmaster.

Sitrongele-pulver kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. Tilsett geléen i resten av røra i en tynn stråle mens miksmasteren går.

Fløten piskes og blandes inn i røra.

Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap.

Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 1-2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele). Når ostemassen er helt stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Pynt evt. med halve jordbær i geleen før denne stivner.

Kaken blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn!

Hvis du ikke lager gelelokk: Pynt med f.eks. kiwi og druer rett før servering!

Takk :) Den er notert.

Jeg laget ostekake for første gang på lørdag, og da la jeg alt i rund form med bunn, men kanskje det er bedre å bruke kakefat til bunn? Jeg tok ikke sjansen på å ta kaka ut av bunnen.

Halvsmelt står det i oppskrifta.. Jeg forsto ikke den.. Synes din oppskrift virker veldig spennende. Er litt ulik den jeg har.

Skrevet

Tar veldig gjerne imot oppskrift :)

Jeg kjøper den ferdig, men den er ganske dyr så hadde vært toppers om jeg kunne laget den selv! :)

Hei igjen:)

TROPISK AROMA

115g smør

280g sukker

2 egg

290g hvetemel

4 runde ts bakepulver

2dl melk

1/2 ts salt

1 ts malt muskatnøtt

1 ts kanel

Rør smøret hvitt, ha i sukker og egg, og sikt sammen melet og krydderet. Stekes på 180 grader

(steketiden er jeg litt usikker på faktisk, fant ikke den i oppskriften min, men jeg kan tenke meg til at jeg bruker og steke den i ca. 30-40 min. Du må nesten bare følge litt med etterhvert og stikke i den med jevne mellomrom for å se at den er skikkelig stekt inni).

GLASUR/FYLL:

2 ss smør

250 g melis

1 ss kakao

1 ts vaniljesukker

3 ss sterk kaffe

Rør smøret hvitt, ha langsomt i sukker og kakao, og visp til det er lett og luftig.

ps. jeg tror denne oppskriften er beregnet for en kakeform som er 24 cm i diameter. Jeg bruker bestandig en kakeform som er 26 cm. Derfor tar jeg bestandig en halv gang mer enn det som står i oppskriften.Da blir kaken høy og fin:)

(Altså 170g smør, 3 egg, 420 g sukker osv. Det eneste jeg ikke bruker særlig mer av er bakepulver).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...