Gå til innhold

Favorittkake?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Marsipankake. Men jeg er ikke noe glad i kaker.

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hare1365380455

23

• Gemini

16

• flisa

8

• nilia

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Takk :) Den er notert.

Jeg laget ostekake for første gang på lørdag, og da la jeg alt i rund form med bunn, men kanskje det er bedre å bruke kakefat til bunn? Jeg tok ikke sjansen på å ta kaka ut av bunnen.

Halvsmelt står det i oppskrifta.. Jeg forsto ikke den.. Synes din oppskrift virker veldig spennende. Er litt ulik den jeg har.

Jeg bruker en sånn kakeform/fat fra Porsgrund http://www.porsgrund.com/ - bilde nr. 2 ovenifra (finnes tilsvarende fra andre produsenter også, så en på Coop obs i helga)

Men om man bruker vanlig rund form bør man ha et bakepapir i bunnen av kakeformen, slik at man lettere kan få kaken over fra formen til fat etterpå.

Med å halvsmelte ferdiggele mente jeg bare at man har ferdiggeleen over i vannbad eller på annen måte varmer den litt, slik at den blir sånn noenlunde flytende. Kunne sikkert skrevet smelte også, men den trenger ikke være HELT flytende, om du skjønner. Men jeg foretrekker uansett å lage gelelokket med gelepulver, da kan jeg tilpasse vannmengden mer, slik at geleen blir noe fastere i konsistensen på kaka.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Hei igjen:)

TROPISK AROMA

115g smør

280g sukker

2 egg

290g hvetemel

4 runde ts bakepulver

2dl melk

1/2 ts salt

1 ts malt muskatnøtt

1 ts kanel

Rør smøret hvitt, ha i sukker og egg, og sikt sammen melet og krydderet. Stekes på 180 grader

(steketiden er jeg litt usikker på faktisk, fant ikke den i oppskriften min, men jeg kan tenke meg til at jeg bruker og steke den i ca. 30-40 min. Du må nesten bare følge litt med etterhvert og stikke i den med jevne mellomrom for å se at den er skikkelig stekt inni).

GLASUR/FYLL:

2 ss smør

250 g melis

1 ss kakao

1 ts vaniljesukker

3 ss sterk kaffe

Rør smøret hvitt, ha langsomt i sukker og kakao, og visp til det er lett og luftig.

ps. jeg tror denne oppskriften er beregnet for en kakeform som er 24 cm i diameter. Jeg bruker bestandig en kakeform som er 26 cm. Derfor tar jeg bestandig en halv gang mer enn det som står i oppskriften.Da blir kaken høy og fin:)

(Altså 170g smør, 3 egg, 420 g sukker osv. Det eneste jeg ikke bruker særlig mer av er bakepulver).

Tropisk Aroma er med sjokolade i bunnen også. Iallefall min oppskrift.

Skrevet

Har allerede putta den i svar til AveM, et hakk lenger ned her. Regner med at du finner'n :-)

da finner jeg den! .)

Skrevet

Tropisk Aroma er med sjokolade i bunnen også. Iallefall min oppskrift.

Ja,det er det jo i denne også. Man deler bunnen i to og har halvparten av sjokoladeglasuren inni kaka og halvparten oppå/rundt kaka. Var det det du også mente?!

Derfor jeg har skrevet GLASUR/FYLL til overskrift.

(De fleste som har spist tropisk aroma vet jo at det ikke bare er sjokolade oppå kaka, så derfor spesifiserte jeg det ikke:) ).

Skrevet

Ja,det er det jo i denne også. Man deler bunnen i to og har halvparten av sjokoladeglasuren inni kaka og halvparten oppå/rundt kaka. Var det det du også mente?!

(De fleste som har spist tropisk aroma vet jo at det ikke bare er sjokolade oppå kaka, så derfor spesifiserte jeg det ikke:) ).

Jeg mener å huske at det er kakao i selve kaken (altså ikke glasur/fyll).

Men etter et par søk på google, så ser det ut til at det er flere varianter av Tropisk Aroma, med smørkrem, med og uten kakao i selve kaken osv.

Skrevet

Men etter et par søk på google, så ser det ut til at det er flere varianter av Tropisk Aroma, med smørkrem, med og uten kakao i selve kaken osv.

Mitt fyll er best, så d så :D

Mary Poppins
Skrevet

Nei det er ikke kakao i selve kaken, ihvertfal ikke i den jeg liker :)

Mary Poppins
Skrevet

Hei igjen:)

TROPISK AROMA

115g smør

280g sukker

2 egg

290g hvetemel

4 runde ts bakepulver

2dl melk

1/2 ts salt

1 ts malt muskatnøtt

1 ts kanel

Rør smøret hvitt, ha i sukker og egg, og sikt sammen melet og krydderet. Stekes på 180 grader

(steketiden er jeg litt usikker på faktisk, fant ikke den i oppskriften min, men jeg kan tenke meg til at jeg bruker og steke den i ca. 30-40 min. Du må nesten bare følge litt med etterhvert og stikke i den med jevne mellomrom for å se at den er skikkelig stekt inni).

GLASUR/FYLL:

2 ss smør

250 g melis

1 ss kakao

1 ts vaniljesukker

3 ss sterk kaffe

Rør smøret hvitt, ha langsomt i sukker og kakao, og visp til det er lett og luftig.

ps. jeg tror denne oppskriften er beregnet for en kakeform som er 24 cm i diameter. Jeg bruker bestandig en kakeform som er 26 cm. Derfor tar jeg bestandig en halv gang mer enn det som står i oppskriften.Da blir kaken høy og fin:)

(Altså 170g smør, 3 egg, 420 g sukker osv. Det eneste jeg ikke bruker særlig mer av er bakepulver).

NAM! Denne skal jeg definitivt prøve ut til helgen, gleder meg!:)

Tusen takk! Kjempe snilt! :)

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Jeg er generelt veldig glad i kaker jeg :)

Men sjokoladekaker er best. Svigermor lager en supergod konfektkake, firkløverkake og en enda bedre banankake. De er blant favorittene mine:)

Hun har faktisk også laget en marengskake en gang, som er kjemkpelett og lage. Jeg har ikke prøvd den selv. Man skulle legge marengs i en runding på et bakepapir (husker ikke hvor mye egg og sukker som skulle brukes, men det ble ganske mye røre). Og så skulle man stille ovnen på 200 grader, slå den av, og sette kaka inn. Når ovnen var blitt kald igjen, så var kaka ferdig. Når kaka var iskald, skulle man piske ca 4-5 dl fløte til krem, og pynte med nyrørt, fersk jordbær i midten og fersken rundt. Skikkelig god sommerkake som smelter på tunga :)

(Banankaken har kremfyll inni og søt sjokoladeglasur oppå, og den er bare såååå god. Tror jeg må spørre henne etter oppskriften jeg).

Pavlova heter den. Australias svar på Verdens Beste.

Hvis du søker på den på google, finner du nok oppskriften.

Gjest girasol
Skrevet

Ostekake, gulrotkake og brownies som er rå og flytende i midten, varm med vaniljeis!!! Ummm, sikle :-D

Ilovenewyork
Skrevet

Kokosiskake,det er den aller beste med kransekake på en god andreplass.

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, kanskje vesentlig med den creme fraiche'n også... Den er jo mye fetere enn lettrømme (tror seterrømme og creme fraiche er like fete). Kan tenke meg at lettrømme er mest brukt i oppskrifter der det står at man skal bruke rømme.

Jeg bruker automatisk lettrømme når det står rømme i oppskrifter, sikkert siden det er det jeg vanligvis kjøper, og forbinder med rømme.

Kaka er iallefall snadder!

Gjest M.Angelica
Skrevet

Er ikke så glad i kaker. Men sjokoladekake liker jeg! :D

Skrevet

Jeg liker de fleste kaker, dessverre...

Ostekake er en av favorittene.

Skrevet

Det er forresten også veldig godt med fromagekake.

Gid, lurer på om jeg kan finne noe å feire snarest. Trenger påskudd for å bake kake.

Men jeg fikk nettopp en ny oppskrift - og den måtte jeg bake ut av systemet!!!!!!

Så det gjorde jeg på søndag.

- Anledningen kan være at du har fått NY oppskrift.

Skrevet

Jeg bruker en sånn kakeform/fat fra Porsgrund http://www.porsgrund.com/ - bilde nr. 2 ovenifra (finnes tilsvarende fra andre produsenter også, så en på Coop obs i helga)

Men om man bruker vanlig rund form bør man ha et bakepapir i bunnen av kakeformen, slik at man lettere kan få kaken over fra formen til fat etterpå.

Med å halvsmelte ferdiggele mente jeg bare at man har ferdiggeleen over i vannbad eller på annen måte varmer den litt, slik at den blir sånn noenlunde flytende. Kunne sikkert skrevet smelte også, men den trenger ikke være HELT flytende, om du skjønner. Men jeg foretrekker uansett å lage gelelokket med gelepulver, da kan jeg tilpasse vannmengden mer, slik at geleen blir noe fastere i konsistensen på kaka.

Jeg sjekket på den linken du sendte om fatet er å få tak i her jeg bor, og det er det :) Det ser greit ut å ha det til en ostekake!

Jeg skjønner nå det med den geleen, men tror jeg også vil satse på pulver. Ferdig gele har jeg aldri smakt.

Gjest Shira12
Skrevet

Det fatet så spennendes ut du!

Du aner vel ikke sånn ca hva det koster?

Jeg strever også med det og få ostekaka til og se fin ut på ett fat.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Nei, det var ikke det jeg mente.

I min kakebunn er det også sjokolade, i selve bunne.

Men finnes sikkert mange forskjellige oppskrifter på denne kaka også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...