Gå til innhold

I dag er det vårjevndøgn!

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

I dag er det vårjevndøgn, og fra i morgen av så er dagene lengre enn natta.

Er det ikke deilig da dere, at vi går mot sommer!?

Noen som har planer for hedenske riter i dag, for å feire at natta slår dagen..?

http://www.vgb.no/7915/perma/43629/

Skrevet

Takk for påminnelsen! Her skal det bedrives litt kjøkkenhekseri! :-)

Skrevet

"Noen som har planer for hedenske riter i dag, for å feire at natta slår dagen..?"

Litt manneblot, tenkte jeg.

".............................................."

Skrevet

Det er interessant. For oss som er opptatt av at det blir lysere dag for dag, er det også svært viktig å være klar over at forskjellen mellom dagens lengde og gårsdagens lengde, er størst i dag. Med andre ord; den deriverte av solens posisjon på himmelen på et gitt klokkeslett, har sitt makspunkt i dag...tror jeg. Kan saitens mange dyktige matematikere verifisere dette?

Skrevet

"Noen som har planer for hedenske riter i dag, for å feire at natta slår dagen..?"

Litt manneblot, tenkte jeg.

".............................................."

Jeg imøtser din sensur av min matematiske utlegning ovenfor.

Skrevet

Jeg imøtser din sensur av min matematiske utlegning ovenfor.

Jeg gjorde meg ferdig med stort sett alt som het matematikk for snart et år siden :-)

Som jeg har påpekt tidligere, så har jeg lite sansen for realfag. Og jeg har hatt en del av det, selv om en viss person her inne insisterte på å påstå at jeg har sagt at jeg ikke har hatt det :-)

Altså - av det følger at jeg tar ikke stilling til slike spørsmål lengre. Logikk, ja. Matematikk, nei.

Det enete jeg kan si, er at jeg er ikke helt sikker på hvorfor du vil derivere. Posisjonen er posisjonen, og den høyeste posisjonen er den høyeste posisjonen. Men, siden jeg ikke tar stilling til slikt lenger, så kan det selvfølgelig hende at det finnes en god grunn :-)

"..........................................."

Skrevet

skal klokken stilles?

Den skal stilles i helga. Framover.

fuji1365380447
Skrevet

skal klokken stilles?

Nei, det har ikke noe med klokken å gjøre - den skal stilles til helgen tror jeg.

Vårjevndøg er når solen krysser himmelekvator - Ved jevndøgnene står sola rett over ekvator slik at alle deler av jorda får 12 timer dag og 12 timer natt.

Dette er et astronomisk fenomen, men har også mange gamle ritualer knyttet til seg.

"Lyset overtar Mørkets plass; Gudinnen og Guden driver fram de ville skapningene på jorden for at de skal finne sine maker og være fruktbare."

Dette er en tid for nye begynnelser, en tid for handling, for spells om framtidige mål, og for å se til hager o.lign.

Mary Poppins
Skrevet

Nei, det har ikke noe med klokken å gjøre - den skal stilles til helgen tror jeg.

Vårjevndøg er når solen krysser himmelekvator - Ved jevndøgnene står sola rett over ekvator slik at alle deler av jorda får 12 timer dag og 12 timer natt.

Dette er et astronomisk fenomen, men har også mange gamle ritualer knyttet til seg.

"Lyset overtar Mørkets plass; Gudinnen og Guden driver fram de ville skapningene på jorden for at de skal finne sine maker og være fruktbare."

Dette er en tid for nye begynnelser, en tid for handling, for spells om framtidige mål, og for å se til hager o.lign.

aha! takk for forkalingen :)

fuji1365380447
Skrevet

Det er interessant. For oss som er opptatt av at det blir lysere dag for dag, er det også svært viktig å være klar over at forskjellen mellom dagens lengde og gårsdagens lengde, er størst i dag. Med andre ord; den deriverte av solens posisjon på himmelen på et gitt klokkeslett, har sitt makspunkt i dag...tror jeg. Kan saitens mange dyktige matematikere verifisere dette?

Vårjevndøgn er ett av to tidspunkt hvert år hvor sola står i senit ved ekvator. Det andre tidspunktet er høstjevndøgn. Ved disse tidspunktene er sola over (den frie) horisonten 12 timer overalt på jorda. Vårjevndøgn er 20.–22. mars. Vanligst er 21. mars, også kalt «det offisielle vårjevndøgn». Langt nok mot vest respektive øst kan vårjevndøgn også falle på den 20. eller 22.

Det offisielle vårjevndøgn er basis for når påsken kommer ulike år:

Første påskedag er første søndag etter første fullmåne etter 21. mars. På sytten- og attenhundetallet brukte noen land (også Danmark-Norge) det virkelige vårjevndøgn som basis for påsken istedenfor 21. mars.

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rjevnd%C3%B8gn»

fuji1365380447
Skrevet

aha! takk for forkalingen :)

LOL

forkalkingen...?

Skrevet

Jeg gjorde meg ferdig med stort sett alt som het matematikk for snart et år siden :-)

Som jeg har påpekt tidligere, så har jeg lite sansen for realfag. Og jeg har hatt en del av det, selv om en viss person her inne insisterte på å påstå at jeg har sagt at jeg ikke har hatt det :-)

Altså - av det følger at jeg tar ikke stilling til slike spørsmål lengre. Logikk, ja. Matematikk, nei.

Det enete jeg kan si, er at jeg er ikke helt sikker på hvorfor du vil derivere. Posisjonen er posisjonen, og den høyeste posisjonen er den høyeste posisjonen. Men, siden jeg ikke tar stilling til slikt lenger, så kan det selvfølgelig hende at det finnes en god grunn :-)

"..........................................."

Grunnen til at jeg vil derivere er at jeg er ute etter å finne den tid på året da forskjellen mellom dag og natt (x antall timer) endrer seg *mest* fra en dag til en annen.

Hvis man ser for seg en kurve med datoer på x-aksen (fra 1.1. til 31.12.) og solens høyde over horisonten (målt i grader) på et gitt tidspunkt, vil man se at denne funksjonen antar en form som ligner en normalfordeling (uten sammenligning forøvrig). Denne funksjonen har et punkt hvor solens høyde over horisonten endrer seg mest fra dag x til dag (x+1). For å finne dette punktet må man derivere funksjonen.

For oss praktikere slipper vi å finne funksjonen og derivere den, fordi vi vet at dette punktet er det samme som vårjevndøgn.

Sånn er det..tror jeg.

Skrevet

Grunnen til at jeg vil derivere er at jeg er ute etter å finne den tid på året da forskjellen mellom dag og natt (x antall timer) endrer seg *mest* fra en dag til en annen.

Hvis man ser for seg en kurve med datoer på x-aksen (fra 1.1. til 31.12.) og solens høyde over horisonten (målt i grader) på et gitt tidspunkt, vil man se at denne funksjonen antar en form som ligner en normalfordeling (uten sammenligning forøvrig). Denne funksjonen har et punkt hvor solens høyde over horisonten endrer seg mest fra dag x til dag (x+1). For å finne dette punktet må man derivere funksjonen.

For oss praktikere slipper vi å finne funksjonen og derivere den, fordi vi vet at dette punktet er det samme som vårjevndøgn.

Sånn er det..tror jeg.

Det er klart. Hvis du vil bevise at det tidspunktet hvor tidspunktet mellom dag og natt endrer seg mest, er det tidspunktet hvor dag og natt er like lange, så skjønner jeg hvor du vil. Jeg kan imidlertid ikke hjelpe deg der - slik lærdom har blitt partisjonert bort til fordel for mer interessant stoff :-)

"................................................"

Skrevet

Sånn er det..tror jeg.

*imponert*

Mary Poppins
Skrevet

LOL

forkalkingen...?

skrev jeg det??? hehe jøss..

forklaringen ;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg skal begrave en død kylling i skogen og danse morbide danser med blomsterfinn.

Skrevet

Det er klart. Hvis du vil bevise at det tidspunktet hvor tidspunktet mellom dag og natt endrer seg mest, er det tidspunktet hvor dag og natt er like lange, så skjønner jeg hvor du vil. Jeg kan imidlertid ikke hjelpe deg der - slik lærdom har blitt partisjonert bort til fordel for mer interessant stoff :-)

"................................................"

Joda, det finnes mye annet - og sikkert mer - interessant stoff. Men jeg har det med å søke rasjonelle forklaringer og logiske sammenhenger (som du vet) og da blir det til at også vårjevndøgn må gis en matematisk sammenheng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...