Gå til innhold

I dag er det vårjevndøgn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

*imponert*

Hehe..takk for det. Men plutselig kan det komme en av saitens skarpe hjerner og slå mitt resonnement til jorden. Så jeg forholder meg litt ydmyk foreløpig.

Ellers virker du som en hyggelig dame du, sugarpop :-)

Skrevet

Hehe..takk for det. Men plutselig kan det komme en av saitens skarpe hjerner og slå mitt resonnement til jorden. Så jeg forholder meg litt ydmyk foreløpig.

Ellers virker du som en hyggelig dame du, sugarpop :-)

Intelligens er naturligvis en meget tiltrekkende attributt, så jeg prøver uforferdet å komme meg innpå deg.

:-)

Skrevet

Intelligens er naturligvis en meget tiltrekkende attributt, så jeg prøver uforferdet å komme meg innpå deg.

Intelligens og matematikk går faktisk ikke nødvendigvis så veldig tett hånd i hånd :-) Hvis vi begrenser "intelligens" til "IQ", så nærmer vi oss imidlertid litt. Men matematikk er egentlig matematikk. Og intelligens (ikke IQ) er mye, mye mer :-)

".............................................."

Skrevet

Ja, jeg ser jo at du prøver deg, og det setter jeg selvsagt pris på. Men det har seg slik, skjønner du, at jeg har en affære gående med internetts mest sjarmante kvinne, og dine muligheter for suksess er derfor svært små.

Sånn er det med den saken. Men bare stå på du. Man vet jo aldri :-)

Skrevet

Grunnen til at jeg vil derivere er at jeg er ute etter å finne den tid på året da forskjellen mellom dag og natt (x antall timer) endrer seg *mest* fra en dag til en annen.

Hvis man ser for seg en kurve med datoer på x-aksen (fra 1.1. til 31.12.) og solens høyde over horisonten (målt i grader) på et gitt tidspunkt, vil man se at denne funksjonen antar en form som ligner en normalfordeling (uten sammenligning forøvrig). Denne funksjonen har et punkt hvor solens høyde over horisonten endrer seg mest fra dag x til dag (x+1). For å finne dette punktet må man derivere funksjonen.

For oss praktikere slipper vi å finne funksjonen og derivere den, fordi vi vet at dette punktet er det samme som vårjevndøgn.

Sånn er det..tror jeg.

Jeg tror (99.9%) at du har helt rett i din matematiske vurdering her gripp:-)

Skrevet

Intelligens og matematikk går faktisk ikke nødvendigvis så veldig tett hånd i hånd :-) Hvis vi begrenser "intelligens" til "IQ", så nærmer vi oss imidlertid litt. Men matematikk er egentlig matematikk. Og intelligens (ikke IQ) er mye, mye mer :-)

Intelligens spenner over mer enn matte-kunnskaper. Og jeg forsøker heller ikke gjøre noe nummer av at jeg kan forholde meg til tall. Matematikk for min del, er ren hobby. Likevel vil jeg nevne at basale matematikkunnskaper faktisk er svært så relevant og nyttig for oss som sysler litt med hammer og spiker og sag. En tangens her og co-tangens der, en pytagoras og slikt kommer godt med når vi skal måle ut garasjegulvet eller bygge på terassen ved havegrillen.

fuji1365380447
Skrevet

dæven - mye å gjørra i dag da!

Jupp.

*finner frem utstyret og tegner hekseøyen..*

Skrevet

Jeg tror (99.9%) at du har helt rett i din matematiske vurdering her gripp:-)

Jeg takker for det. Det bør føyes til at vi har et tilsvarende (med omvendt fortegn) punkt ved høstjevndøgn. Det er et ekkelt punkt, siden vi da stuper inn i mørket. Men det problemet får vi ta når det kommer, og det er fan meg lenge til.

Skrevet

Ja, jeg ser jo at du prøver deg, og det setter jeg selvsagt pris på. Men det har seg slik, skjønner du, at jeg har en affære gående med internetts mest sjarmante kvinne, og dine muligheter for suksess er derfor svært små.

Sånn er det med den saken. Men bare stå på du. Man vet jo aldri :-)

Å, jeg er ikke så verst sjarmerende selv, bare så du vet det. Mer kan jeg naturligvis ikke røpe her.

Skrevet

Intelligens spenner over mer enn matte-kunnskaper. Og jeg forsøker heller ikke gjøre noe nummer av at jeg kan forholde meg til tall. Matematikk for min del, er ren hobby. Likevel vil jeg nevne at basale matematikkunnskaper faktisk er svært så relevant og nyttig for oss som sysler litt med hammer og spiker og sag. En tangens her og co-tangens der, en pytagoras og slikt kommer godt med når vi skal måle ut garasjegulvet eller bygge på terassen ved havegrillen.

Å ja, helt enig i det. Men når vi kommer til integraler, derivasjon og difflikninger, så er vi på et nivå som overgår det praktiske for de aller fleste :-)

Skrevet

Jeg takker for det. Det bør føyes til at vi har et tilsvarende (med omvendt fortegn) punkt ved høstjevndøgn. Det er et ekkelt punkt, siden vi da stuper inn i mørket. Men det problemet får vi ta når det kommer, og det er fan meg lenge til.

Det har du helt rett i - og heldigvis for det.....

Men vanligvis (i den grad de siste 5-6 år kan kalles vanligvis) så har vi fått de første vårtegn på denne tiden på østlandet.

I år ser våren ut til å vente på seg. Nattetemperaturen i sentrale østlandsstrøk er meldt ned på ca -10 grader for hele denne uken - også.

Så mc'n står nok godt parkert i varm garasje noen uker til....

ps: for 4 år siden (eller var det 5?) så hadde jeg allerede kjørt mc til og fra jobb i tre uker nå......

Skrevet

Å ja, helt enig i det. Men når vi kommer til integraler, derivasjon og difflikninger, så er vi på et nivå som overgår det praktiske for de aller fleste :-)

Jeg følger det på differensialligninger. Men vil heftig protestere på derivasjon (det er forøvrig u-skolepensum) og til dels på integralregning. Det kan aboslutt være nyttig å finne areal under deler av en kurve (funksjon). Men for all del; Jeg går ikke og surrer rundt med integraltanker i hodet til enhver tid, bare så det er sagt. Differensialligninger har jeg aldri hatt bruk for annet enn til eksamen.

Skrevet

Jeg følger det på differensialligninger. Men vil heftig protestere på derivasjon (det er forøvrig u-skolepensum) og til dels på integralregning. Det kan aboslutt være nyttig å finne areal under deler av en kurve (funksjon). Men for all del; Jeg går ikke og surrer rundt med integraltanker i hodet til enhver tid, bare så det er sagt. Differensialligninger har jeg aldri hatt bruk for annet enn til eksamen.

"Det kan aboslutt være nyttig å finne areal under deler av en kurve (funksjon)."

Greit. Litt avhengig av hva man driver med, så kan det nok utvilsomt være det.

"..............................................."

Skrevet

Det har jeg fått med meg, men takk.

Skrevet

Å, jeg er ikke så verst sjarmerende selv, bare så du vet det. Mer kan jeg naturligvis ikke røpe her.

Jeg tviler ikke på at du har sjarm i massevis, men som sagt; Du har en krevende oppgave foran deg, for ingen rekker min kjære nettvenninne til knærne, på noen måte.

Jeg mener ikke å være avvisende, sugarpop, kun bidra til en smule realisme i dine fremstøt :-)

Skrevet

Jeg tviler ikke på at du har sjarm i massevis, men som sagt; Du har en krevende oppgave foran deg, for ingen rekker min kjære nettvenninne til knærne, på noen måte.

Jeg mener ikke å være avvisende, sugarpop, kun bidra til en smule realisme i dine fremstøt :-)

Nå ble jeg nesten sjalu her :-D

Skrevet

Jeg skal begrave en død kylling i skogen og danse morbide danser med blomsterfinn.

Kan jeg få se på. Sikker på at det hadde vært artig!

Skrevet

Vi går heldigvis mot sommer ja, men ute ser det ut som vinteren kommer.... Har ikke snødd så mye på to dager før i vinter..

Gjest abrahamsen
Skrevet

Er alt annet enn vår utenfor døra mi... Det laaaaaaver ned og det ser ikke ut til at det skal stoppe heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...