Gå til innhold

Dagpenger - kan jeg fakturere?

Anbefalte innlegg

Gjest ultrablondine
Skrevet

Jeg blir ikke klok på alle disse reglene, altså!

Kan jeg fakturere for frilansoppdrag med eget foretak når jeg er registrert som arbeidssøker og mottar dagpenger?

Hjelp! :)

Skrevet

Det kan du, men du skal registrere den tiden du har brukt på oppdraget som arbeidstid. Men for sikkerhets skyld - ring aetat.

ikke fast nick
Skrevet

Jeg gjorde ihvertfall det i fjor. Men da gikk jeg på "dagpenger under etablering av egen bedrift", så jeg vet ikke om det kanskje er andre regler for "vanlige" dagpenger. Firmaet mitt var registrert i Brønnøysund, men ikke i full drift da jeg sendte første faktura.

Jeg er ingen ekspert, men vil vel egentlig tro at du kan det, forutsatt at du har trukket for timene på meldekortet.

Gjest erwin
Skrevet

Du skal oppgi til Aetat hva du har tjent, så går det beløpet til fradrag i dagpengene.

Gjest ultrablondine
Skrevet

Du skal oppgi til Aetat hva du har tjent, så går det beløpet til fradrag i dagpengene.

Man oppgir da ikke beløp, men antall arbeidstimer? Eller er det annerledes ved fakturering?

Gjest ultrablondine
Skrevet

Det kan du, men du skal registrere den tiden du har brukt på oppdraget som arbeidstid. Men for sikkerhets skyld - ring aetat.

Ja, jeg bør vel ringe for sikkerhets skyld...

Takk for svar, folkens!

Skrevet

Du bare fører opp antall timer du har jobbet med oppdragene. Fører du opp mer enn 50% at normalt fullt timetall, får du ikke penger for hele den uka.

Pass på så du har timelister og fakturaer som stemmer med timeføringene på meldekortene. Noen kan finne på å rapportere deg inn for trygdesvindel, og da bør du ha noe å legge på bordet.

Noen tror dessverre at alle skriver null timer på kortene, og at alle som sender meldekort får penger.

Gjest ultrablondinen
Skrevet

Du bare fører opp antall timer du har jobbet med oppdragene. Fører du opp mer enn 50% at normalt fullt timetall, får du ikke penger for hele den uka.

Pass på så du har timelister og fakturaer som stemmer med timeføringene på meldekortene. Noen kan finne på å rapportere deg inn for trygdesvindel, og da bør du ha noe å legge på bordet.

Noen tror dessverre at alle skriver null timer på kortene, og at alle som sender meldekort får penger.

Jeg vet om èn som godt kunne ha funnet på å rapportere meg, så takk for tips! :)

Skrevet

Jeg vet om èn som godt kunne ha funnet på å rapportere meg, så takk for tips! :)

Det er alltid litt befriende å ha orden på ting og ditt på det tørre.

Du kan jo forklare til evt potensielle sladrehanker.

Før heller opp færre timer og mer pr time, det er enklere å holde orden på.

Trygdemisbruk er veldig straffbart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...