Gjest Ulvinnen Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 Hvordan fikk du en f til å bli th? hehe F kan skrives som ph i en del sammenhenger men aldri th :-) Du kan så si. Jeg gremmes over meg selv i kveld. Unnskyldningen er at jeg chattet samtidig, så det gikk litt vel raskt unna her. 0 Siter
Gemini Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 Det har også jeg gjort noen ganger. Det teiteste jeg ser er alle de gangene media kan fortelle historier om bikkja eller hesten som kan tegnspråk. Har du noen gang hørt noen omtale det at ei bikkje forstår noen ord norsk som at bikkja kan talespråk?! *ahhhrrrggg* Skjønner godt din frustrasjon... Vår hund forstår en del håndkommandoer, ikke tegnspråk... hehe :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 "*hehe* Du er tilgitt :-)" Takker! Jeg følte at jeg lå litt tynt an her en stund. Du blir alltid tilgitt av meg vet du :-) 0 Siter
Gemini Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 Du kan så si. Jeg gremmes over meg selv i kveld. Unnskyldningen er at jeg chattet samtidig, så det gikk litt vel raskt unna her. Ingen fare :-) 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 Du blir alltid tilgitt av meg vet du :-) Jeg satset på at du skjønte at det ikke lå noe ondsinnet bak :-) Men litt dum følte jeg meg da... God natt togli, nå må jeg bysselalle :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 Jeg satset på at du skjønte at det ikke lå noe ondsinnet bak :-) Men litt dum følte jeg meg da... God natt togli, nå må jeg bysselalle :-) Natta :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 Skjønner godt din frustrasjon... Vår hund forstår en del håndkommandoer, ikke tegnspråk... hehe :-) Håndkommandoer var et bedre ord, ja ;-) 0 Siter
Lucretia Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 Blir vel det samme om "blindeskrift" og punktskrift. Punktskrift er vel det riktige, mens blindeskrift ikke er det. Iallefall sier de blinde og synshemmede punktskrift. 0 Siter
Gjest Studentinnen Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Dama er på "bærtur" ;-) Joda, jeg så det selv. Mannen min og jeg fleipa om at hun tydeligvis ikke hadde gjort leksa si skikkelig ;-) Ser man bort fra denne bommerten, gjorde hun en god jobb! jeg fikk inntrykk av at hun tok alle døve under ett, og ikke tenkte på at døve er forskjellige. Det virket på meg som om hun hadde et sånt " Det er synd på de som ikke kan høre" -holdning, noe som irriterer meg. Og tenk så fælt det må være å ikke høre. Det er jo en forskjell på de som er oppvokst som døve, og har det som identitet og har tegnspråk som morsmål, og de som mister hørselen i voksen alder. Eller hva tenker du?. Jeg synes at det ble mye svada i det intervjuet. 0 Siter
Gemini Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 jeg fikk inntrykk av at hun tok alle døve under ett, og ikke tenkte på at døve er forskjellige. Det virket på meg som om hun hadde et sånt " Det er synd på de som ikke kan høre" -holdning, noe som irriterer meg. Og tenk så fælt det må være å ikke høre. Det er jo en forskjell på de som er oppvokst som døve, og har det som identitet og har tegnspråk som morsmål, og de som mister hørselen i voksen alder. Eller hva tenker du?. Jeg synes at det ble mye svada i det intervjuet. Hvilken kanal gikk det intervjuet på, og hva het programmet? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 jeg fikk inntrykk av at hun tok alle døve under ett, og ikke tenkte på at døve er forskjellige. Det virket på meg som om hun hadde et sånt " Det er synd på de som ikke kan høre" -holdning, noe som irriterer meg. Og tenk så fælt det må være å ikke høre. Det er jo en forskjell på de som er oppvokst som døve, og har det som identitet og har tegnspråk som morsmål, og de som mister hørselen i voksen alder. Eller hva tenker du?. Jeg synes at det ble mye svada i det intervjuet. Jeg synes du tenker helt riktig! Det er forståelig at endel døvblitte kan synes de har lidd en vond skjebne, men vi som er døvfødte eller ble døve når vi var veldig små synes ikke synd på oss selv. Jeg har iallefall til dags dato aldri møtt noen slike døve og jeg kjenner mange ;-) Døve ser ikke på seg selv som handicappede. Vi har et annet språk enn majoriteten i landet og mange av oss veksler mellom å bruke norsk tegnspråk og norsk talespråk. Der verste jeg vet er å få sympati fordi jeg er døv! Jeg har aldri hatt noe ønske om å bli "hørende". Det å være døv er en del av min identitet, sev om mange hørende nok synes dette høres rart ut ;-) Mange spør meg om jeg ikke savner å høre musikk. Jeg kan ikke savne noe jeg ikke vet hva er.... Jeg skjønner hva musikk er og kan kjenne rytmer og høre musikklyder gjennom høreapparatet mitt, men mitt lydbilde kan ikke sammenlignes med et "normalt" lydbilde. Jeg kan altså leve veldig bra uten musikk, for å si det sånn ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Blir vel det samme om "blindeskrift" og punktskrift. Punktskrift er vel det riktige, mens blindeskrift ikke er det. Iallefall sier de blinde og synshemmede punktskrift. Da skal jeg straks slutte å kalle punktskrift for "blindeskrift". Man lærer så lenge man lever ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Hvilken kanal gikk det intervjuet på, og hva het programmet? Hver mandag klokka 17.25 er det et program som heter "Tid for tegn" på NRK1. Sånn, der fikk jeg reklamert litt også ;-) Intervjuet med ML var nok for ca 2-3 uker siden. 0 Siter
sugarpop Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Jeg synes du tenker helt riktig! Det er forståelig at endel døvblitte kan synes de har lidd en vond skjebne, men vi som er døvfødte eller ble døve når vi var veldig små synes ikke synd på oss selv. Jeg har iallefall til dags dato aldri møtt noen slike døve og jeg kjenner mange ;-) Døve ser ikke på seg selv som handicappede. Vi har et annet språk enn majoriteten i landet og mange av oss veksler mellom å bruke norsk tegnspråk og norsk talespråk. Der verste jeg vet er å få sympati fordi jeg er døv! Jeg har aldri hatt noe ønske om å bli "hørende". Det å være døv er en del av min identitet, sev om mange hørende nok synes dette høres rart ut ;-) Mange spør meg om jeg ikke savner å høre musikk. Jeg kan ikke savne noe jeg ikke vet hva er.... Jeg skjønner hva musikk er og kan kjenne rytmer og høre musikklyder gjennom høreapparatet mitt, men mitt lydbilde kan ikke sammenlignes med et "normalt" lydbilde. Jeg kan altså leve veldig bra uten musikk, for å si det sånn ;-) Kjenner du døvemiljøenes "evige" disputt (eller hva man skal kalle det) om døvhet som en tilstand man ser på som det eneste "riktige"? Som du kanskje skjønner, tenker jeg på de tilfeller der voksne ikke støtter muligheter feks barn kan få til å bli hørende gjennom operasjoner. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Kjenner du døvemiljøenes "evige" disputt (eller hva man skal kalle det) om døvhet som en tilstand man ser på som det eneste "riktige"? Som du kanskje skjønner, tenker jeg på de tilfeller der voksne ikke støtter muligheter feks barn kan få til å bli hørende gjennom operasjoner. Jada, jeg kjenner godt til dette ;-) Vi døve har vel like ulike meninger som folk flest. Jeg vil uansett si at de fleste(?) døve som var mest imot CI-operasjoner i utgangspunktet, nå har endret standpunkt. Det vi protesterte mest på var nok det at man oppfordret foreldre til døve CI-opererte barn om å ikke lære dem tegnspråk. Det er ingen ulempe å lære to språk. Tegnspråket ødelegger ikke talespråket slik mange later til å tro... Mange hørende ser på CI-operasjoner som det "saliggjørende". I media høres det ut som man nærmest blir hørende igjen etter en slik operasjon. CI er et høreapparat, men mye sterkere enn de tradisjonelle høreapparatene. Dvs at et døvt barn med CI _kanskje_ kan klare seg uten tegnspråkkommunikasjon i dagliglivet. Hva når barnet skal ha svømming på skolen? CI-apparatet tåler ikke vann.. Kan barnt da ikke tegnspråk kan det ikke nyttiggjøre seg tolk. Det kan ikke være særlig moro å føle seg helt utestengt fra det som blir sagt i svømmetimen eller ute med bading sammen med venner. Hva hvis apparatet kaputter en dag? Mest sannsynlig får du ikke nytt apparat samme dag. Panikk!! ;-) Det er nok nå en felles enighet blant de aller fleste døve at CI-operasjoner kan være positivt! Vi kjemper likevel for at hørende foreldre og fagpersoner skal forstå viktigheten av at barnet, i tillegg til talespråket, også bør få muligheten til å lære tegnspråk! Mannen min ble forøvrig CI-operert for en uke siden - Godt mulig jeg gjør det selv også ;-) 0 Siter
Gemini Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Hver mandag klokka 17.25 er det et program som heter "Tid for tegn" på NRK1. Sånn, der fikk jeg reklamert litt også ;-) Intervjuet med ML var nok for ca 2-3 uker siden. Intervjuet gikk i Tid for tegn? I såfall ligger det kanskje ute på NRKs web-tv. Skal sjekke det i kveld. 0 Siter
sugarpop Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Jada, jeg kjenner godt til dette ;-) Vi døve har vel like ulike meninger som folk flest. Jeg vil uansett si at de fleste(?) døve som var mest imot CI-operasjoner i utgangspunktet, nå har endret standpunkt. Det vi protesterte mest på var nok det at man oppfordret foreldre til døve CI-opererte barn om å ikke lære dem tegnspråk. Det er ingen ulempe å lære to språk. Tegnspråket ødelegger ikke talespråket slik mange later til å tro... Mange hørende ser på CI-operasjoner som det "saliggjørende". I media høres det ut som man nærmest blir hørende igjen etter en slik operasjon. CI er et høreapparat, men mye sterkere enn de tradisjonelle høreapparatene. Dvs at et døvt barn med CI _kanskje_ kan klare seg uten tegnspråkkommunikasjon i dagliglivet. Hva når barnet skal ha svømming på skolen? CI-apparatet tåler ikke vann.. Kan barnt da ikke tegnspråk kan det ikke nyttiggjøre seg tolk. Det kan ikke være særlig moro å føle seg helt utestengt fra det som blir sagt i svømmetimen eller ute med bading sammen med venner. Hva hvis apparatet kaputter en dag? Mest sannsynlig får du ikke nytt apparat samme dag. Panikk!! ;-) Det er nok nå en felles enighet blant de aller fleste døve at CI-operasjoner kan være positivt! Vi kjemper likevel for at hørende foreldre og fagpersoner skal forstå viktigheten av at barnet, i tillegg til talespråket, også bør få muligheten til å lære tegnspråk! Mannen min ble forøvrig CI-operert for en uke siden - Godt mulig jeg gjør det selv også ;-) Jeg skjønner ikke at døve barns rett til å lære tegnspråk skal være en sak i det hele tatt. Er dette virkelig tilfelle? I så fall er det sjokkerende, ikke minst i lys av at du formulerer dette som en _kamp_ som føres. Flerspråklighet er alltid et gode, alltid. Jeg er ellers av den oppfatning av at tegnspråk og samisk burde være obligatorisk i skolen, gjerne i stedet for nynorsk hvis ressursfordelingen tilsier det. Resten av Norges befolkning forstår ikke hva dere sier, og det er en skam. 0 Siter
Gemini Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Jeg skjønner ikke at døve barns rett til å lære tegnspråk skal være en sak i det hele tatt. Er dette virkelig tilfelle? I så fall er det sjokkerende, ikke minst i lys av at du formulerer dette som en _kamp_ som føres. Flerspråklighet er alltid et gode, alltid. Jeg er ellers av den oppfatning av at tegnspråk og samisk burde være obligatorisk i skolen, gjerne i stedet for nynorsk hvis ressursfordelingen tilsier det. Resten av Norges befolkning forstår ikke hva dere sier, og det er en skam. Delvis enig. Jeg synes i alle fall skolen burde gi tegnspråkkurs på et grunnleggende nivå (hverdagslig samtale-nivå), samt samisk og nynorsk kun muntlig, ikke skriftlig. Jeg synes det per i dag brukes altfor mye tid på å lære å skulle skrive stiler osv. i nynorsk. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Jeg får litt negative vibber når mitt språk blir kalt "døvespråk". Det blir på en måte det samme som å si "hørendespråk" om talespråk. Jeg har til dags dato aldri hørt noen som har peiling på tegsnpråk kalle språket for "døvespråk". En annen ting jeg reagerer på, er de som kaller døve for "døvstumme". Det å være "døv" og "stum" er to vidt forskjellige handicap som ikke har sammenheng med hverandre. Det er ikke et defekt taleorgan som gjør at døve kommuniserer i "stillhet" ;-) Er det ikke noe som heter "døvstum", da? Altså at en person er både døv og stum? Eller er det ingen som er det? *uvitende* 0 Siter
Gemini Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Er det ikke noe som heter "døvstum", da? Altså at en person er både døv og stum? Eller er det ingen som er det? *uvitende* http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=d%F8vstum&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.