Gå til innhold

Er "døvespråk" et fullverdig synonym til tegnspråk?

Anbefalte innlegg

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

16

• sugarpop

6

• Lillemus

2

• Prozak

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg får litt negative vibber når mitt språk blir kalt "døvespråk". Det blir på en måte det samme som å si "hørendespråk" om talespråk.

Jeg har til dags dato aldri hørt noen som har peiling på tegsnpråk kalle språket for "døvespråk".

En annen ting jeg reagerer på, er de som kaller døve for "døvstumme". Det å være "døv" og "stum" er to vidt forskjellige handicap som ikke har sammenheng med hverandre. Det er ikke et defekt taleorgan som gjør at døve kommuniserer i "stillhet" ;-)

Har du lest dette?

http://www.andata.no/Deafnet/artikler/V-artikler.htm

Der var det mange "interessante" kommentarer fra tidligere tider... Man må jo huske hvilken utvikling som har skjedd i årene i mellom, men mye skremmende lesning...

Skrevet

Delvis enig. Jeg synes i alle fall skolen burde gi tegnspråkkurs på et grunnleggende nivå (hverdagslig samtale-nivå), samt samisk og nynorsk kun muntlig, ikke skriftlig.

Jeg synes det per i dag brukes altfor mye tid på å lære å skulle skrive stiler osv. i nynorsk.

Jeg er sikker på at språklæring bør implementere både det muntlige og det skriftlige. Grammatikk og syntaks er vanskelig å ta innover seg uten skriftlighet, mens lydlære og uttale naturligvis er et muntlig foretagende.

Men detaljer om fagene ville sikkert ordnet seg. Det overordnede er at denne opplæringen en gang forhåpentligvis blir realitet. Det er _virkelig_ diskriminerende at det ikke gis opplæring i samisk og tegnspråk i norske skoler.

Skrevet

Jeg er sikker på at språklæring bør implementere både det muntlige og det skriftlige. Grammatikk og syntaks er vanskelig å ta innover seg uten skriftlighet, mens lydlære og uttale naturligvis er et muntlig foretagende.

Men detaljer om fagene ville sikkert ordnet seg. Det overordnede er at denne opplæringen en gang forhåpentligvis blir realitet. Det er _virkelig_ diskriminerende at det ikke gis opplæring i samisk og tegnspråk i norske skoler.

Ja, vi er nok enige i det siste.

Jeg kan nok også være enig i at man trenger en viss skriftlighet, men jeg tror at man med fordel kan redusere kravet til skriftlig del av nynorsk (rettere sagt sidemålet, for noen er jo det bokmål), i forhold til slik jeg antar det er i dag. Jeg antar jo egentlig at nynorskfaget ikke er vesentlig endret siden jeg selv gikk på skolen, men det er jo ikke sikkert at det stemmer... :-)

Skrevet

Ja, vi er nok enige i det siste.

Jeg kan nok også være enig i at man trenger en viss skriftlighet, men jeg tror at man med fordel kan redusere kravet til skriftlig del av nynorsk (rettere sagt sidemålet, for noen er jo det bokmål), i forhold til slik jeg antar det er i dag. Jeg antar jo egentlig at nynorskfaget ikke er vesentlig endret siden jeg selv gikk på skolen, men det er jo ikke sikkert at det stemmer... :-)

Tabbe fra min side, nynorsk er selvsagt hovedmål for endel mennesker og ikke bare å fjerne fra kartet :-)

Da kunne man kanskje ha valgfritt sidemål?

Jeg må med skam melde at jeg er usikker på hva samiske barn har som hovedmål, er det samisk eller bokmål/nynorsk? Døve har vel bokmål/nynorsk som hovedmål, eller er det tegnspråk? Nei og nei, så lite jeg vet om dette :-(

Uansett, valgfritt sidemål mellom alternativene bokmål, nynorsk, samisk og tegnspråk hadde vært noe.

Men hva med valgfritt hovedmål? Jeg ser for meg at det kan by på store problemer å ha tegnspråk som hovedmål og samisk som sidemål feks. Da måtte man altså legge føringer på hvilke kombinasjoner som kunne tillates.

Skrevet

Tabbe fra min side, nynorsk er selvsagt hovedmål for endel mennesker og ikke bare å fjerne fra kartet :-)

Da kunne man kanskje ha valgfritt sidemål?

Jeg må med skam melde at jeg er usikker på hva samiske barn har som hovedmål, er det samisk eller bokmål/nynorsk? Døve har vel bokmål/nynorsk som hovedmål, eller er det tegnspråk? Nei og nei, så lite jeg vet om dette :-(

Uansett, valgfritt sidemål mellom alternativene bokmål, nynorsk, samisk og tegnspråk hadde vært noe.

Men hva med valgfritt hovedmål? Jeg ser for meg at det kan by på store problemer å ha tegnspråk som hovedmål og samisk som sidemål feks. Da måtte man altså legge føringer på hvilke kombinasjoner som kunne tillates.

Jeg tror vel de fleste døve har tegnspråk og norsk (bokmål eller nynorsk, avhengig av hva som er det vanlige i distriktet der de går på skole). Tror nok at norsk tale-/skriftspråk er obligatorisk, uten at jeg skal si dette for sikkert. Kanskje man som døv er fritatt fra sidemål, pga tegn- og talespråk? Eller kanskje det er slik du skisserer, at tegnspråk er hovedmål og norsk tale/skrift er sidemål...

Togli kan nok oppklare dette for oss :-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg skjønner ikke at døve barns rett til å lære tegnspråk skal være en sak i det hele tatt. Er dette virkelig tilfelle? I så fall er det sjokkerende, ikke minst i lys av at du formulerer dette som en _kamp_ som føres.

Flerspråklighet er alltid et gode, alltid.

Jeg er ellers av den oppfatning av at tegnspråk og samisk burde være obligatorisk i skolen, gjerne i stedet for nynorsk hvis ressursfordelingen tilsier det. Resten av Norges befolkning forstår ikke hva dere sier, og det er en skam.

Døve barn har rett til tegnspråk, men det er ikke alle foreldre som ønsker at deres barn skal benytte seg av denne retten...

Hvis deres døve barn har fått CI og kanskje fungerer som tunghørt _med_ CI tilkoblet, velger de gjerne bort tegnspråk for barnet sitt. Synd, men sånn er det desverre :-(

Jeg er veldig spent på hva disse barna sier om 10-15 år...

Gjest togli
Skrevet

Er det ikke noe som heter "døvstum", da? Altså at en person er både døv og stum? Eller er det ingen som er det? *uvitende*

Jeg har iallefall aldri møtt noen døve som i tillegg har vært stumme. I så fall hadde de vært multihandikappede (døv i tillegg til defekt i taleorganene). Jeg _tror_ ikke det finnes slike tilfeller i Norge idag...

Skrevet

Døve barn har rett til tegnspråk, men det er ikke alle foreldre som ønsker at deres barn skal benytte seg av denne retten...

Hvis deres døve barn har fått CI og kanskje fungerer som tunghørt _med_ CI tilkoblet, velger de gjerne bort tegnspråk for barnet sitt. Synd, men sånn er det desverre :-(

Jeg er veldig spent på hva disse barna sier om 10-15 år...

Men hva er grunnen? Dette er jo å frata barna noe så viktig som et språk som er "deres" på sett og vis. CI er et viktig supplement og en døråpner til den hørende verden, men barna er jo like fullt døve uten hjelpemiddelet.

Gjest togli
Skrevet

Men hva er grunnen? Dette er jo å frata barna noe så viktig som et språk som er "deres" på sett og vis. CI er et viktig supplement og en døråpner til den hørende verden, men barna er jo like fullt døve uten hjelpemiddelet.

De fleste foreldre streber vel mot at barnet deres skal bli sett på som mest mulig "normalt". Jeg vil tro det er der problemet ligger?

Det hjelper heller ikke når mange fagpersoner innenfor CI-operasjonsfeltet anbefaler mun trening i talespråk for å få optimalt utbytte. Jeg er usikker på om de er så "firkanta" nå, men det er iallefall ikke mer enn noen få (4-5) år siden de nærmest frarådet foreldre å gi barna sine tegnspråk som supplement til talen.

Gjest Studentinnen
Skrevet

Hvilken kanal gikk det intervjuet på, og hva het programmet?

http://www.tegnwebben.no/?pid=1130

Du kan faktisk se det her. Programmet er tolket. Prinsessen prøver seg noen tegn først, som ikke blir tolket. Så begynner spørsmålene.

Skrevet

De fleste foreldre streber vel mot at barnet deres skal bli sett på som mest mulig "normalt". Jeg vil tro det er der problemet ligger?

Det hjelper heller ikke når mange fagpersoner innenfor CI-operasjonsfeltet anbefaler mun trening i talespråk for å få optimalt utbytte. Jeg er usikker på om de er så "firkanta" nå, men det er iallefall ikke mer enn noen få (4-5) år siden de nærmest frarådet foreldre å gi barna sine tegnspråk som supplement til talen.

Jeg tenkte det var noe slikt ja, men ville spørre. Normalitetsbehovet kan nok sikkert skygge for hva som gagner og er bra.

Skrevet

Du kan faktisk se det her. Programmet er tolket. Prinsessen prøver seg noen tegn først, som ikke blir tolket. Så begynner spørsmålene.

Takk for link! Skal se på det i kveld :-)

Skrevet

Huff, det var frustrerende... Hun sier hun er så opptatt av ulike former for kommunikasjon, men kommuniserer på en elendig måte. Feil ordvalg gang på gang (døvespråk, ord/språk som synonym til talespråk osv). Og hun snubler i ordene, prater "politikerprat" med lite innhold til tider, og snakker om "dere og vi" i stedenfor "døve og hørende". Og en mengde andre ting jeg gremmes over... hehe

Skrevet

Takk for interessant link!

Godt det går framover ;-)

Tenkte jeg skulle spørre deg om noe :o) Er det slik at når man opererer inn et Cochlea implantat så mister man eventuell hørselsrest og dermed ikke hører hva en selv sier? Jeg har gått på kurs sammen med ei med Cochlea implantat, skjønner du.

Skrevet

Så når vi hørte at Helen Keller var "døvstum", så betyr det at hun "bare" var døv?

Har alltid trodd at hun var begge deler (i tillegg til å være blind).

Les hele tråden, så blir du klok :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...