Gå til innhold

Er "døvespråk" et fullverdig synonym til tegnspråk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Les hele tråden, så blir du klok :-)

Jeg har gjort det, men akkurat det med Helen Keller er ikke blitt berørt i noen innlegg.

Så da kan man spørre:

Gjaldt det som sies om at døvstum er et galt og gammeldags uttrykk for "døv" OGSÅ for Helen Keller?

ELLR var hun multihandikappet OGSÅ mht snakketøyet?

Hun KUNNE jo ha vært det, ikke sant? Togli nevner vel i et av innleggene her at det _kan_ være tilfelle.

Men jeg får tolke svaret dit dithen at det er alterantiv 1 som er tilfelle også for Frk Keller! :-)

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

16

• sugarpop

6

• Lillemus

2

• Prozak

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Studentinnen
Skrevet

Huff, det var frustrerende... Hun sier hun er så opptatt av ulike former for kommunikasjon, men kommuniserer på en elendig måte. Feil ordvalg gang på gang (døvespråk, ord/språk som synonym til talespråk osv). Og hun snubler i ordene, prater "politikerprat" med lite innhold til tider, og snakker om "dere og vi" i stedenfor "døve og hørende". Og en mengde andre ting jeg gremmes over... hehe

he he

Godt det er flere enn meg som gremmes. Jeg syntes det var flaut å høre på henne. Hun skulle være på PK at det ble teit, og helt overfladisk.

Skrevet

Jeg har gjort det, men akkurat det med Helen Keller er ikke blitt berørt i noen innlegg.

Så da kan man spørre:

Gjaldt det som sies om at døvstum er et galt og gammeldags uttrykk for "døv" OGSÅ for Helen Keller?

ELLR var hun multihandikappet OGSÅ mht snakketøyet?

Hun KUNNE jo ha vært det, ikke sant? Togli nevner vel i et av innleggene her at det _kan_ være tilfelle.

Men jeg får tolke svaret dit dithen at det er alterantiv 1 som er tilfelle også for Frk Keller! :-)

Helen Keller var absolutt ikke stum, hun lærte å snakke av lærerinnen etter hvert. Men hun var døvblind. Nå er det fryktelig mange år siden jeg leste boken (leste den først som barn, senere som ungdom), men jeg husker godt at Lærerinnen bokstaverte tegnspråk-bokstaver inni hånden hennes. Helen kunne jo ikke se vanlig tegnspråk. Helen og Lærerinnen fikk etter hvert et enormt tempo på dette, og Lærerinnen fulgte Helen i alle år, gjennom universitetsstudier, foredrag (som Helen holdt som en del av sitt levebrød) osv.

Gjest togli
Skrevet

Tenkte jeg skulle spørre deg om noe :o) Er det slik at når man opererer inn et Cochlea implantat så mister man eventuell hørselsrest og dermed ikke hører hva en selv sier? Jeg har gått på kurs sammen med ei med Cochlea implantat, skjønner du.

Det stemmer at man mister den siste hørselsresten, slik at hvis implantasjonen er mislykket så funker heller ikke vanlig høreapparat lengre.

Er CI-operasjonen vellykket hører man sin egen stemme med CI-apparatet på (var det det du lurte på?).

Skrevet

Det stemmer at man mister den siste hørselsresten, slik at hvis implantasjonen er mislykket så funker heller ikke vanlig høreapparat lengre.

Er CI-operasjonen vellykket hører man sin egen stemme med CI-apparatet på (var det det du lurte på?).

Det var akkurat det jeg lurte på :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...