Gå til innhold

Hva koster det å ha hest?

Anbefalte innlegg

Gjest hest er best??
Skrevet

Da tenker jeg på alle utgifter utenom stallplass: Fòr, veterinær, hovslager, utstyr....

Kan noen gi meg et overslag, evt. anbefale noen nettsteder jeg kan sjekke?

Gjest hesteeieren
Skrevet

Å ha hest på ridesenter er som regel svindyrt. Gjerne 3-4.500 i måneden. Leiger du stallplass på en privar gård, får du det nok mye rimligere.

Jeg eier en stall og betaler ikke derfor ikke noe i stalleige.

Prisen på fòr varierer også en del. Jeg kjøpte høy til 4 kroner kiloen. Hestene mine spiste ca. 8-9 kg per dag, så da kun det regne ut selv. Nå spiser hestene mine en annen type fòr som koster bare 1 krone kiloen. På mine tre hester går det ca. 1,5 sekket med kraftfor i måneden, og det koster rundt 200 kroner for en sekk med pellets eller komplett.

Spon får jeg gratis fra en trevareforhandler. Kjøper du på Felleskjøpet er den svindyrt.

Jeg har barfothester, derfor betaler jeg ikke noe for skoiing. Men jeg betaler en lærling 200 kroner i måneden per hest for skjæring av hovene. Ellers vet jeg at andre betaler mellom 500 og 750 kroner for å sko en hest, noe som må gjørest ca. annenhver måned.

Jeg har rutinekontroll på hestene mine en gang i året med vaksinering og rasping av tenner. Sist kom regningen på 1100 kroner for to hester.

Ellers må de ha ormkur et par ganger i beite-sesongen og en til to ganger i vinterhalvået. Det kostet noen hundrelapper.

Så prisene varierer veldig, alt etter om hesten står på et ridesenter eller i en privat stall.

Skrevet

Min kjære som har stall selv hevder at for en tusing i mnd kommer man langt, tenker da på for og spon og andre utgifter. Da er det snakk om en fjording eller islandshest som jo ikke trenger store kraftformengdene om de "kun" er vanlige hobbyhester. Travere eller konkurransehester trenger selvfølgelig mer for og blir dermed dyrere i kosten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...